تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

اردوغان: انتقال سفارت آمریکا به قدس غیرقابل قبول است/ تاریخ آمریکا و اسرائیل را نخواهد بخشید/ به زودی پیام بسیار محکمی به جهان خواهیم داد

اردوغان دیشب در کنفرانس خبری مشترک با ترزا می نخست وزیر انگلستان افزود: رژیم اسرائیل با منطق زور سرزمین فلسطین را اشغال کرده و به انجام ترور در آن مناطق ادامه می دهد.

رویداد۲۴-اردوغان دیشب در کنفرانس خبری مشترک با ترزا می نخست وزیر انگلستان افزود: رژیم اسرائیل با منطق زور سرزمین فلسطین را اشغال کرده و به انجام ترور در آن مناطق ادامه می دهد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه انتقال سفارت آمریکا به قدس را غیرقابل قبول خواند و گفت: تاریخ، آمریکا و اسرائیل را نخواهد بخشید.

اردوغان دیشب در کنفرانس خبری مشترک با ترزا می نخست وزیر انگلستان افزود: رژیم اسرائیل با منطق زور سرزمین فلسطین را اشغال کرده و به انجام ترور در آن مناطق ادامه می دهد.

وی با دعوت از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل برای اقدام فوری در جهت پایان دادن به ظلم در فلسطین اظهار کرد: در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که قرار است به زودی در استانبول برگزار شود، پیام بسیار محکمی به جهان خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص تحولات اخیر در سطح دیپلماتیک بین ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: خبر دیگری در رابطه با تصمیم اسرائیل در مورد سفیر کشور در قدس شنیدم که اگر این تصمیم مطابق میل ما پیش نرود، ما نیز تحریم های متفاوتی اعمال خواهیم کرد.

ترزا می نخست وزیر انگلستان نیز در این کنفرانس مشترک خبری ضمن درخواست از اسرائیل برای توقف خشونت ها در نوار غزه گفت: 'مرگ انسانها در نوار غزه تراژیک است و این اقدامات خشونت آمیز به تلاش های صلح جویانه در منطقه نیز آسیب می رساند.'

رئیس جمهور ترکیه همچنین روز گذشته با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نوشت: ''یادآوری به نتانیاهو: حماس گروه تروریستی نبوده و فلسطینیان نیز تروریست نیستند.'

وی در این پیام توئیتری همچنین یادآوری کرد: ''حماس جنبش مدافع سرزمین فلسطین در برابر نیروهای اشغالگر محسوب می شود و جهان در همبستگی با مردم فلسطین در قبال ظالمان است.'

روز گذشته رسانه ها خبر دادند که دولت ترکیه با فراخوانی سفیر رژیم صهیونیستی به وزارت امور خارجه، از وی خواسته است که خاک ترکیه را ترک کند و فعلا به آنکارا بازنگردد.

رسانه ها همچنین اعلام کردند که ترکیه سفیر خود را از تل آویو و واشنگتن نیز برای مذاکره و مشورت فراخوانده است.

روز گذشته رژیم صهیونیستی سرکنسول ترکیه در قدس شرقی را نیز اخراج کرد.

در اعتراض به قتل عام فلسطینی ها و انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف مردم مسلمان ترکیه در آنکارا، با تجمع در مقابل اقامتگاه سفیر رژیم اشغالگر فلسطین با پرتاب سنگ و تخم مرغ خواستار اخراج وی از ترکیه شدند.

ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

نشست فوق العاده سازمان کشورهای اسلامی روز جمعه و به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار می شود.

مقامات دولت و مردم ترکیه از دو روز پیش در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در واکنشی کم سابقه و همه جانبه، تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای کشتار دو روز گذشته فلسطینی ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرده و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور خواند.

دو روز پیش در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.

همچنین دو روز پیش همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 60 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از 2800 نفر از آنها نیز زخمی شدند.

نظرات شما
پیشخوان