تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

نصب پرچم‌های غیراستاندارد جمهوری اسلامی ایران ممنوع است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران برممنوعیت نصب پرچم های غیر استاندارد جمهوری اسلامی ایران در سطح استان تاکید کرد.

رویداد۲۴-دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران برممنوعیت نصب پرچم های غیر استاندارد جمهوری اسلامی ایران در سطح استان تاکید کرد.سید یونس حسینی عالمی در این خصوص گفت: امروزه ، اهمیت و جایگاه پرچم هر کشور به عنوان نماد تجسم هویت ملی ، انسجام اجتماعی و نشانه شناخت هر کشوری در سطح جهان با این نماد مهم است.

دادستان مرکز استان اظهار کرد: پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نماد و سند هویت ، ملیت و فرهنگ ایرانی اسلامی از این امر مستثنی نبوده و رعایت شأن و اعتبارو پایبندی به جایگاه آن بر هیچکس پوشیده نیست.

وی افزود: پس از طرح موضوع پرچم در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۵۸ ، شورای انقلاب در مورخ ۱۵ تیرماه ۱۳۵۹ با ابلاغ ویژگی های کلی پرچم ، مشخصات هندسی و فنی پرچم با رعایت استانداردهای ابلاغی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( سازمان ملی استاندارد ایران فعلی ) بوده؛ و لذا مراتب نخستین استاندارد پرچم در سال ۱۳۵۹ تدوین که البته طی سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۹۵ بازنگری شده است .

وی بیان داشت: با توجه به اینکه مهمترین ویژگی های فعلی پرچم رسمی کشور ، ابلاغی از سوی شورای انقلاب و سازمان ملی استاندارد ایران ، عبارتند از :

۱) پرچم به ترتیب عمودی از سه رنگ مساوی سبز ، سفید و سرخ تشکیل شده است .

۲) علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران ، به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می گیرد .

۳) شعار الله اکبر ، به نشانه ۲۲ بهمن یازده بار به صورت نوار در مرز رنگ سبز با رنگ سفید و یازده بار به صورت نوار در مرز رنگ سرخ با رنگ سفید ( در مجموع ۲۲ بار ) و به خط بنایی تکرار می گردد .

۴) حرف الف الله اکبر در نوار بالا در زیر کلمه و در نوار پایین در بالای کلمه به صورت افقی و در مرز رنگ سفید با سرخ و سبز قرار میگیرد .

۵) لا به لای حروف الله اکبرهای فوقانی به رنگ سبز و الله اکبرهای تحتانی به رنگ سرخ پر می شود .

۶) نسبت طول به عرض پرچم ، هفت به چهار می باشد .

۷) نشانه الله سرخ رنگ که در مرکز پرچم جمهوری اسلامی ایران درج می گردد ، عبارت "" لا اله الا الله "" است .

۸) تمام پرچم ها باید یک تکه بوده ، به استثنای پرچم هایی که طول بیش از ۴/۱ متر دارند که در این صورت نیز نباید درز روی نشان رسمی باشد .

دادستان مرکز استان اظهار داشت: با توجه به اینکه اخیراً در طراحی ، دوخت و نصب پرچم جمهوری اسلامی در نقاط مختلف شهری و ... و بویژه از سوی شهرداری ها ؛ استانداردهای ابلاغی قانونی در موارد بسیاری رعایت نشده و شاهد پرچم های بسیاری با اشکال مختلف و بر خلاف ضوابط استاندارد می باشد ؛ ضرورت دارد در رعایت زیبایی ، آراستگی و نصب در موقعیت برتر از سایر پرچم ها _ پرچم نهاد ها ، ادارات اهتمام لازم صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به کلیه  دادستانهای عمومی و انقلاب استان تاکید کرد:  با توجه به ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، با اعطای مهلت ۲۰ روزه به کلیه ادارات ، نهاد ها و سازمان ها بویژه شهرداری های تابعه درخصوص تعویض و همچنین رعایت و نصب پرچم های مطابق با استاندارد  اقدام نمایند.

وی همچنین در زمینه نحوه فروش پرچم های غیر استاندارد گفت : اداره صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف متبوع باید  برنحوه فروش پرچم وتوزیع آن در کلیه فروشگاههای نظارت کامل داشته و کسانی که اقدام به فروش یا تولید پرچم غیر استاندارد می کنند نسبت به توقف توزیع و همچنین مرجوع نمودن پرچم های غیر استاندارد با نظارت ویژه بر رعایت ضوابط و قوانین موضوعه مزبوراقدام و نتیجه پس از مهلت مقرربا هماهنگی دادستانهای هر شهرستان، طی گزارشی جامع و مستند به این مرجع اعلام نمایند .

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان