تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

اروپایی‌ها نمی‌توانند برجام را تضمین کنند/ احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا کم است

حمیدرضا آصفی، فعال و کارشناس مسائل بین‌الملل بر این عقیده است که سخنان پمپئو وزیرخارجه آمریکا اصلا موضوع جدیدی نیست و مطرح کردن این حرف‌ها فقط از روی عصبانیت است و به دلیل دین‌ی که آمریکا به اسرائیل و عربستان دارد، سعی می‌کنند تا این مواضع را اتخاذ کنند.
اروپایی‌ها نمی‌توانند برجام را تضمین کنند/ احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا کم است

رویداد۲۴- زینب غبیشاوی: «شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.» این بخشی از سخنان مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا است. اظهاراتی که با واکنش‌های تند و سریع مقام‌های کشورمان مواجه شد. 

پمپئو که سیاست‌هایش کاملا ضد ایرانی است، در موضع‌گیری‌های اخیرش پس از خروج آمریکا از برجام، ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی و گسترش نفوذ در خاورمیانه کرده است. مایک پمپئو همچنین تمامی کشورهایی را که همکاری سیاسی-اقتصادی با ایران دارند را تهدید کرد که در صورت همکاری با ایران، تحریم‌های سختی را علیه آن‌ها اعمال خواهد کرد.

سخنان پمپئو قبلا در سیاست‌خارجی‌ آمریکا اجرایی شده بود

حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به اظهارات اخیر مایک‌ پمپو وزیرخارجه آمریکا درباره ایران، گفت: اظهارات موهن آقای پمپئو موضوع جدیدی نبود اما ایشان سخنانش را دسته‌بندی کرد و به چند مورد اشاره کرد. اگر به لیست پمپئو نگاهی بیاندازیم می‌بینم که این بندها تماما در آمریکا و در سیاست‌خارجی‌ این کشور اجرایی شده و شکست خورده است و شکست‌شان هم عموما از نیروی مقاومت و نیروی انقلابی بوده است. لذا عصبانیت آمریکا را کاملا می‌توان درک کرد. پیش از این هم بوش رییس‌جمهور اسبق آمریکا و سایت وزارت‌خارجه آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون نیز چنین حرف‌هایی را مطرح کرده بودند.

ایران هیچ‌گاه همسایگان و هم‌پیمانانش در منطقه را تهدید نکرده است

آصفی با بیان اینکه یکی از دلایل عصبانیت پمپئو دینی است که به رژیم صهیونیستی و عربستان دارد، تصریح کرد: اکنون مشخص شده است که امارات و عربستان سعودی به دونالدترامپ کمک کرده‌اند و بالاخره آمریکا به دلیل بدهی‌‌ای که نسبت به این کشورها احساس می‌کند، سعی دارد منافع آن‌ها را تامین کند. دیدیم که پمپئو در سخنانش به این موضوع اشاره می‌کرد که ایران هم‌پیمانانش در منطقه را تهدید نکند، متاسفانه او تاریخ را هم نخوانده است که بداند ایران هیچ‌گاه همسایگان و هم‌پیمانانش در منطقه را تهدید نکرده است. ما حتی دست دوستی به سمت کشورهایی که در زمان جنگ با عراق و صدام همبستگی داشتند نیز دراز کردیم.

اروپا مخاطب سخنان پمپئو بود

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه حرف‌های مطرح شده از سوی وزیرخارجه آمریکا، اصلا حرف‌های جدیدی نبود، خاطرنشان کرد: این حرف‌ها تماما از روی عصبانیت بود و از آنجایی که قدرت آمریکا در عرصه‌های منطقه‌‌ای بسیار پایین آمده است، او سعی کرد ژست ابرقدرتی به خود بگیرد. یکی از مخاطبان اصلی مایک پمپئو کشورهای اروپایی بودند، زیرا کشورهای اروپایی اعلام کردند که به برجام متعهد هستند و تلاش دارند آن را حفظ کنند. 

اروپا فاقد جسارت و توانایی لازم برای حفظ برجام است

آصفی ادامه داد: البته معتقدم که اروپایی‌ها نمی‌توانند برجام را تضمین کنند. البته تلاش خودشان را می‌کنند و حتی ممکن است این تلاش‌ها کاملا صادقانه باشد، اما در عرصه عمل، اروپا فاقد آن جسارت و توانایی لازم برای حفظ برجام است. البته روی دیگر صحبت‌های وزیرخارجه آمریکا، کشورهایی بود که به همکاری با کشور ما علاقمند هستند. آمریکا خواهان تهدید این کشورها بود تا آن‌ها را از همکاری با ایران باز دارد. البته عملی شدن این موضوع به این برمی‌گردد که این کشورها تا چه میزان بخواهند استقلال سیاسی خودشان را حفظ کنند.

تهدید‌های آمریکا روی ارتباطات ایران با کشورها و شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار خواهد بود

سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران، با بیان اینکه این تهدید‌ها می‌تواند تا حدودی موثر باشد، تصریح کرد: بالاخره این فشارها می‌تواند روی شرکت‌ها و کشورهایی که با آمریکا ارتباطاتی دارند تاثیر بگذارد. در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی که منافع زیادی در آمریکا دارند اعلام کردند که دیگر با ایران همکاری نخواهند داشت. از این منظر است که می‌گویم اروپا نمی‌تواند برجام را تضمین کند. به همین دلیل قطعا این فشارها و تهدید‌ها بر روی ارتباطات ایران با کشورها و شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.

 احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا بسیار کم است

آصفی با بیان اینکه احتمال رویایی نظامی ایران و آمریکا را بسیار کم می‌داند، یادآور شد: اگر رویارویی نظامی رخ دهد قطعا و یقینا بازنده اصلی این رویارویی آمریکا خواهد بود و این موضوع را خودشان هم می‌دانند، به همین دلیل بحث رویارویی نظامی مطرح نیست. اما باید بگویم که آمریکا در حال اجرا و دنبال کردن سیاست‌های اسرائیل است و سعی دارد دو دستگی و تشکیک را میان کشورهای اسلامی تشدید کند. آمریکا به دنبال این است که موضوعیت اسرائیل به عنوان اولین مشکل جهان اسلام را از دستور کار خارج کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
صامت
|
Germany
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
مگر ما مردیم که بگذاریم جنگی از طرف آمریکا به ما تحمیل شود آمریکا را به لبه ی پرتگاه تاریخ میبریم و یکدفعه چنان سریع جام زهر را مینوشیم که نفهمد از کجا خورده.
نظرات شما
پیشخوان