تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
گزراش رویداد۲۴ درباره بهانه جویی تازه دلواپسان

قیمت «واقعی» آب سنگین ایران چقدر است؟

دعوا بر سر برجام تمامی ندارد؛ روزی تندروها برای اصل این توافق مرافه به راه می اندازند و امروز درباره نحوه اجرای این توافق دولت را به چالش می کشیدند. غرض نپذیرفتن است مابقی بهانه است. نمونه اش دعوای اخیر درباره چگونگی فروش آب سنگین ایران به آمریکا.

رویداد۲۴- دعوا بر سر برجام تمامی ندارد؛ روزی تندروها برای اصل این توافق مرافه به راه می اندازند و امروز درباره نحوه اجرای این توافق دولت را به چالش می کشیدند. غرض نپذیرفتن است مابقی بهانه است. نمونه اش دعوای اخیر درباره چگونگی فروش آب سنگین ایران به آمریکا. 

در همین حال یک رسانه تندرو اصولگرا روز گذشته با استناد به گفتگوی بی.بی.سی فارسی با یک کارشناس فیزیک اتمی ساکن اروپا، اعلام کرد که قیمت آب سنگین در بازارهای جهانی حدود 500 تا 600 دلار است و مدعی شد که البته ایران این محصول را به قیمت 270 دلار فروخته است.

بحث نخست در مورد این موضوع، استناد اصولگرایان به اطلاعات منتشر شده از سوی یک رسانه فارسی زبان معاند است؛ این امر بدین معنی است که دلواپسان حتی برای موضوع مورد ادعای خود، مستندات چندان قابل اعتنایی در دست ندارند. از سوی دیگر این سوال مطرح می شود که رسانه ای مانند بی.بی.سی فارسی که به زعم خود دلواپشان در بسیاری از موارد با انتشار اطلاعات کذب سعی در ضدیت با نظام دارد، چرا باید از سوی یک رسانه اصولگرا محل ارجاع قرار گیرد؟ چگونه باید به آماری که این رسانه اصولگرا در مورد قیمت فروش آب سنگین ایران با ارجاع به بی.بی.سی ذکر می کند اطمینان کرد؟ و در نهایت آنکه آیا هدف از این حملات به دولت واقعا درنظر گرفتن منافع ملی است؟!

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگوی زنده شب گذشته در شبکه خبر با پرداختن به این موضوع گفت: «تاجر آب سنگین نیستم و جالب است برخی دوستان بر قیمت آب سنگین تسلط دارند.» این اظهارنظر و طنز مستتر در آن از سوی عراقچی در مورد جریان سازی جدید اصولگرایان، نکات بسیاری در بر دارد؛ به نظر می رسد کاسبان تحریم حتی پس از به پایان رسیدن آن دوره و در دوره پسابرجام نیز بر قیمت بسیاری از اقلام تسلط دارند، اما جای تعجب آن است که برای قیمت آب سنگین به مرجعی مانند بی.بی.سی رجوع می کنند.

از سوی دیگر بحث تفاوت در قیمت های اعلام شده از سوی دو رسانه مختلف اصولگرا مطرح است؛ به نوعی که این دو رسانه که از یک طیف فکری واحد هستند، حتی در مورد موضوعی که قصد جریان سازی بر اساس آن را دارند، دارای اختلاف هستند.

چنانچه عنوان شد یکی از رسانه های دلواپس با استناد به گفتگوی بی.بی.سی فارسی با یک کارشناس فیزیک اتمی، قیمت آب سنگین را در هر کیلو 500 الی 600 دلار اعلام کرد و با یک حساب ساده (!) به این نتیجه رسید که ایران آب سنگین خود را به قیمت 269 دلار در هر کیلو فروخته است.

این در حالی است که یک رسانه اصولگرای دیگر مبلغ 150 میلیارد تومان را به عنوان مبلغ قرارداد فروش آب سنگین ایران مطرح کرده که با همان حساب ساده (!) و تبدیل ریال به دلار، قیمت هر کیلو آب سنگین ایران معادل 1350 دلار خواهد بود، یعنی رقمی معادل بیش از دو برابر رقمی که دیگر سایت دلواپس از زبان بی.بی.سی مدعی شده بود.

از اینگونه رفتارها از سوی مخالفان می توان نتیجه گرفت که موج های تخریبی ایجاد شده از سوی آنان نه تنها هیچ شباهتی به انتقاد ندارد، بلکه اینگونه رفتارها کاملا با ذات انتقاد مغایر است؛ چرا که انتقاد در ذات خود با هدف نهایی بهبود بخشیدن شرایط موجود انجام می شود؛ حال آنکه موج تخریب های ایجاد شده علیه دولت نه تنها چنین انگیزه ای ندارد، بلکه از پایه و اساس مبتنی بر استدلال های غیرمستند است.    

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
2
شما که دلواپس و اصولگرا نیستید،بفرمائید چند دلار فروختن؟
چشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
1
لطفا شما در نوشته هاتون قیمت واقعی اب سنگین و قیمت خرید امریکا رو بیارید ممنون
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
1
خون شهدا رو هم بریزید تو کیسه بفروشید شیطان بابتش کلی پول خواهد داد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان