تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

رای پارلمان کانادا به «توقف فوری هرگونه مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک»

در حالی که سیاست نخست‌وزیر کانادا، تعامل مجدد با ایران بود، وی در اقدامی غیر قابل درک به طرح مهار سیاست‌های کنونی و سخت‌گیری بیشتر در قبال ایران رای مثبت داد.

رویداد۲۴-در حالی که سیاست نخست‌وزیر کانادا، تعامل مجدد با ایران بود، وی در اقدامی غیر قابل درک به طرح مهار سیاست‌های کنونی و سخت‌گیری بیشتر در قبال ایران رای مثبت داد.عصر روز سه‌شنبه پارلمان کانادا اقدام محافظه‌کاران و درخواست از دولت برای سخت‌گیری بیشتر در قبال ایران را به رای گذاشت.

بر اساس این گزارش، دلایل زیادی وجود داشت که اعضا رای منفی به این طرح بدهند. سناتورهای محافظه‌کار پیش‌تر قانون مشابهی را ارائه کرده بودند و ماه گذشته توسط سناتورهای نزدیک به جاستین ترودو شکست خورده بود. در نتیجه همه به این نتیجه رسیده بودند که رای‌گیری روز سه‌شنبه نیز شکست خواهد خورد؛ محافظه‌کاران موافق هستند و لیبرال‌ها اغلب مخالف.

این روزنامه کانادایی نوشت: حتی ریگان رییس پارلمان کانادا هم همین تصور را داشت چرا که زمانی که صدای «موافق» را از طرف محافظه‌کاران شنید از مسئول صورت‌جلسه خواست که رای «عدم موافق» را ثبت کند چرا که  گمان می‌کرد رای‌های مثبت تمام شده است؛ اما صداهای دیگری نیز شنیده می‌شد. ریگان متوجه شد که شاید تعداد بیشتری رای مثبت از سوی نیمکت‌های دیگر نیز وجود داشته باشد در نتیجه درخواست بازشماری کرد. و همین طور هم بود. 

اولین کسی که ایستاد خود جاستین تروردو بود. در امتداد او همه اعضای کابینه لیبرال ایستادند و رای موافق به طرح گرت جنیوس محافظه‌کار دادند. 

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: درک چنین چرخشی سخت است. ترودو به سمت بازبینی در روابط دیپلماتیکش را ایران رفته بود و این اقدام خواستار «مهار طرح کنونی و توقف فوری همه و هر گونه مذاکرات با ایران برای بازگشایی روابط دیپلماتیک با ایران» است. در نتیجه ترودو با رای موافق و حمایت از نماینده مخالف خود در واقع سیگنالی در مورد تغییر سیاست‌های دولت کانادا در قبال ایران داد. یکی دیگر از اقدام‌های مهم این حرکت، افزودن نام نهادهای نظامی ایران به فهرست گروه‌های تروریستی در کانادا است. 

بر اساس این گزارش ترودو به کسب و کارهای کانادایی نظیر شرکت هواپیمایی بمباردیر که در حال مذاکره با ایران برای فروش هواپیما بودند نیز پیامی را مخابره کرد و گفت که دیگر نباید به کسب و کار با ایران ادامه دهند. 

این روزنامه در استعلامی که از دفتر نخست‌وزیر در مورد زمان قرار گرفتن رسمی نام نهاد نظامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی انجام داده، به این نتیجه رسیده که این بخش خاص از قانون مطرح شده در واقع اجرایی نخواهد شد.

«اسکات باردسلی» یکی از نمایندگان پارلمان در این باره گفته است: ما نمی‌توانیم جزییات اینکه چه سازمان‌هایی قرار است در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد را در اختیار شما قرار بدهیم. 

وی گفت: من نمی‌توانم ادعاکنم که فرایند فکری دولت لیبرال در مورد عدم قرار دادن نام نهاد نظامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی و بعد پذیرش طرح محافظه‌کاران برای سخت‌گیری بیشتر علیه ایران را متوجه می شوم. من ففط خوشحالم که دولت لیبرال متوجه خطاهای مسیرش شده است.

بر اساس این گزارش هنوز معلوم نیست چرا ترودو نظرش را در این‌باره تغییر داده است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان