تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

با خروج از برجام، غنی‌سازی در فردو آغاز می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از آغاز غنی‌سازی در فردو و نصب ماشین‌های جدید در نطنز پس از خروج از برجام و همچنین نزدیک‌ شدن به مرحله ساخت رآکتور اراک خبر داد

رویداد۲۴-سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از آغاز غنی‌سازی در فردو و نصب ماشین‌های جدید در نطنز پس از خروج از برجام و همچنین نزدیک‌ شدن به مرحله ساخت رآکتور اراک خبر داد  سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از آغاز غنی‌سازی در فردو و نصب ماشین‌های جدید در نطنز پس از خروج از برجام و همچنین نزدیک‌ شدن به مرحله ساخت رآکتور اراک خبر داد.

بهروز کمالوندی‌ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه آیا فردو‌ پس از برهم خوردن برجام‌ به وضعیت‌ قبل از توافق هسته‌ای برمی‌گردد، گفت: احیای فردو‌ یعنی غنی‌سازی و در حال حاضر غنی‌سازی در آنجا انجام نمی‌شود و بعد از خروج از برجام‌ با تصمیم مسئولان‌ ارشد نظام غنی‌سازی دوباره‌ در فردو‌ آغاز می‌شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات چین و ایران نسبت به ساخت رآکتور‌ اراک‌ گفت: ما چندین قرارداد‌ داشته‌ایم که الآن عملیاتی شده و مراحل مختلف طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی انجام شده و بعد از آن مرحله ساخت آغاز خواهد شد.

کمالوندی‌ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به‌هم خوردن برجام‌ تأثیری در این مذاکرات می‌گذارد، گفت: بر اساس قطعنامه‌ 2235 شورای امنیت قراردادهایی‌ که بر اساس بر‌جام تأیید و مراحلش‌ طی شده است بر اساس عرف‌ بین‌المللی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد از طرفی ما با طرف چینی سر و کار داریم و بعید است آنها تحت تأثیر اقدامات امریکا قرار بگیرند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌ ادامه داد: تاکنون طرف چینی به پایبندی‌ بر تعهداتش‌ تأکید کرده و در این پروژه‌ مصمم‌ است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌ درباره تغییر‌ وضعیت نطنز‌ پس از به‌هم خوردن برجام‌ گفت: اکنون در نطنز‌ حدود 6 هزار ماشین کار می‌کند و اگر قرار باشد از برجام‌ خارج شویم ماشین‌های جدید را نصب می‌کنیم و سایت را توسعه می‌دهیم و برنامه‌های بسیار دیگری نیز داریم. ما در سازمان انرژی اتمی خود را برای هر شرایطی آماده‌ کرده‌ایم و فقط منتظر دستور هستیم تا بر اساس آن اقدام کنیم‌.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «برای رسیدن به 190 هزار سو نیاز‌ به سالن مونتاژ سانتریفیوژ‌ داریم‌ تاکنون‌ چه اقداماتی برای تحقق این امر انجام شده است؟»، گفت: ما سال‌هاست‌ روی سالن‌های مونتاژ‌ سانتریفیوژ کار کرده‌ایم اما آنها را به‌طور کامل تمام نکرده‌ایم زیرا نیازی نداشتیم و قرار بود در سال‌های نزدیک به سال هشتم‌ برجام‌ که به آنها نیاز داریم، آن را تکمیل کنیم.
کمالوندی‌ افزود: ما نمی‌خواهیم در این سالن‌های مونتاژ سانتریفیوژ‌ فعلاً سانتریفیوژی تولید کنیم بلکه آنها را داریم و فقط در نظر داریم آنها را تکمیل و راه‌اندازی کنیم که البته بخش عمده کار آنها انجام شده است و اگر هم شروع به تولید ماشین کنیم، فعلاً برای پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی خواهد بود تا مخالف برجام‌ نباشد اما اگر از برجا‌م خارج شویم اینها می‌توانند با تمام ظرفیت‌ کار تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کنند./ 
 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان