تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارشناس بنیاد هریتیج اعلام کرد

متحدان آمریکا به دنبال توافقی مشابه توافق هسته‌ای ایران

کارشناس امنیت ملی بنیاد هریتیج معتقد است مفاد توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران بسیار بهتر از مفادی است که ایالات‌متحده به برخی از متحدان خود اعطا کرده است.
رویداد۲۴- کارشناس امنیت ملی بنیاد هریتیج معتقد است مفاد توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران بسیار بهتر از مفادی است که ایالات‌متحده به برخی از متحدان خود اعطا کرده است. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان اس نیوز، جیمز فیلیپ، کارشناس تحقیقات امور خاورمیانه بنیاد هریتیج تاکید کرد که آمریکا به مدت بیش از پنج دهه است که حتی به متحدان خود اجازه نداده برخی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم که بر اساس توافق به ایران اعطا شده را در اختیار داشته باشند.

وی در ادامه افزود: «این توافق برای ایران به مراتب بهتر از توافقاتی است که ایالات‌متحده با امارات، کره جنوبی یا تایوان داشته است. در واقع، این توافق حتی از توافقی که دولت جرالد فورد در دهه 1970 با شاه ایران داشت هم بهتر است. در آن زمان ایران یکی از متحدان نزدیک آمریکا محسوب می‌شد.»

وی در میزگردی که با عنوان «توافق هسته‌ای ایران: بعد چه خواهد شد؟» در دفتر مرکزی این بنیاد در واشنگتن برگزار شد، گفت: «واشنگتن با مستثنی قائل شدن برای ایران، موانع عدم اشاعه را تضعیف کرده و دیگر کشورها را تشویق به پیگیری امتیازات مشابه می‌کند.»

فیلیپ در ادامه با اشاره به اینکه یکی از پیامدهای غیرعمدی و خطرناک این توافق این است که رژیم عدم اشاعه را تضعیف می‌کند، آن را بیشتر یک سرعت‌گیر دیپلماتیک دانست تا یک مانع دایمی مقابل گسترش تسلیحات هسته‌ای.

وی متذکر شد که اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه تاکید کرده بود که یوسف العطیبه، سفیر امارات در واشنگتن به او گفته بود با توجه به توافق هسته‌ای اوباما با ایران، امارات حس می‌کند که چندان ملزم به رعایت توافق هسته‌ای خود با آمریکا نیست.

رویس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان گفت: «وی گفت که بدترین دشمن شما حق غنی‌سازی را به دست آورده است. حال زمانی است که دوستان شما هم حق غنی‌سازی می‌خواهند، و این تنها به ما خلاصه نمی‌شود.» 

فیلیپ هشدار داد که توافق با ایران می‌تواند موجی از اشاعه را به راه اندازد و به این نکته اشاره کرد که برخی مقامات سعودی در حال توافق با چین و روسیه هستند تا 16 راکتور هسته‌ای را توسعه دهند. وی به این نکته نیز اشاره کرد که روسیه توافقی برای ساخت چهار راکتور هسته‌ای در مصر داشته است.

وی گفت: «باراک اوباما ایران را یک قدرت موفق منطقه‌ای می‌داند اما فکر می‌کنم این کشور خود را یک رهبر جهانی می‌داند که طلایه‌دار انقلاب اسلامی است.»

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان