تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

کاخ سفید: اعراب از برجام حمایت کردند

کاخ سفید با انتشار فکت شیت خود درخصوص روابط راهبردی آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در حمایت از برجام به آمریکا پیوستند.
رویداد24- کاخ سفید با انتشار فکت شیت خود درخصوص روابط راهبردی آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در حمایت از برجام به آمریکا پیوستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در پی برگزاری نشست باراک اوباما با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ سوم اردیبهشت کاخ سفید فکت شیت (اطلاعیه رسمی از شرح یک واقعه مهم)خود را با عنوان « اجرای مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا» منتشر کرد.

در این فکت شیت آمده است: در نشست کمپ دیوید در ماه مه سال دو هزار و پانزده، آمریکا و شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس -عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، عمان، قطر، و بحرین- به ایجاد یک شراکت راهبردی قدرتمندتر برای بر طرف کردن چالش های منطقه ای متعهد شدند. این شراکت بر اساس تعهدات متقابل به منظور بهبود اوضاع امنیتی، برقراری ثبات و شکوفایی منطقه است. طی سال گذشته، ما چندین نشست در سطح وزیران بین آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس و دهها گفتگوی دو جانبه برای عملی کردن وعده های داده شده در نشست کمپ دیوید، برگزار کردیم.

وزیران دفاع آمریکا و شورای همکاری خلیج [فارس] در روز بیستم ماه آوریل در ریاض دیدار و بر اقدامات بیشتر برای تقویت هر چه بیشتر همکاری های امنیتی به ویژه تلاش ها برای شکست دادن گروه [تکفیری صهیونیستی] داعش تأکید کردند. وزیران امور خارجه نیز در روز هفتم ماه آوریل در منامه -بحرین- به منظور کسب آمادگی برای برگزاری نشست بیست یکم آوریل آمریکا و شورای همکاری خلیج [فارس] در ریاض دیدار کردند. این تعاملات در سطح وزارتی تکمیل کننده تلاش های رئیس جمهور بود که برای چهارمین بار به عربستان سعودی سفر کرد. ملک سلمان پادشاه عربستان نیز در سپتامبر سال دو هزار و پانزده به واشنگتن سفر کرد.

آمریکا در حال همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] به منظور حل و فصل درگیری ها و کاهش تنش های منطقه ای است.

-مقابله با داعش: همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] از اعضای ائتلاف جهانی مقابله با داعش محسوب می شوند. مشارکت آنها در این ائتلاف شامل مأموریت های هوایی به عنوان بخشی از عملیات هوایی تا هدایت کارگروه ائتلاف برای مقابله با روند تأمین مالی تروریست ها و ایجاد مراکز جدید برای مقابله با راههای انتقال پیام توسط تروریست ها می شود.

-یمن: ما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] به منظور پیشبرد روند ترک مخاصمه سراسری همکاری کرده ایم. آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] علاوه بر ترغیب همه طرف ها برای دست یابی به یک راه حل سیاسی پایدار، در حال حمایت از روند انتقال کمک های بشردوستانه و هماهنگی در روند مقابله موثر با القاعده و داعش در یمن هستند.

-عراق: نیروهای عراقی تحت حمایت ائتلاف ضد داعش توانسته اند بیش از چهل درصد از قلمرو تحت کنترل داعش را بازپس گیرند. در این نشست، مقامات بر اهمیت برقراری ثبات در مناطق آزاد شده در عراق از دست داعش به منظور ابراز اطمینان از شکست داعش تأکید کردند. 
-سوریه: آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] از روند ترک مخاصمه و برگزاری گفتگوهای سیاسی با هدف انتقال سیاسی از دولت اسد به دولتی دیگر در سوریه حمایت می کنند. مقامات به دو چندان کردن حمایت ها از ترک مخاصمه و ترغیب به ایجاد تعاملی پایدار توسط همه گروههای حاضر در نشست ژنو متعهد شدند. 

-لیبی: در پی برگزاری نشست کمپ دیوید، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیش از پیش با یکدیگر بر سر برقراری ثبات در لیبی همکاری کرده اند. این مقامات وعده دادند دولت وفاق ملی در لیبی را تقویت کنند و با اقداماتی که در این روند اخلال ایجاد می کند، مقابله کنند. 

-ایران: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک به آمریکا پیوستند. در ریاض، مقامات درباره چالش های ناشی از فعالیت های دردسرساز ایران در منطقه گفتگو و بر اهمیت اتخاذ رویکردی جامع با هدف کاهش درگیری های منطقه ای تأکید کردند.

به منظور تقویت همکاری های امنیتی میان آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] -همان گونه که طرف ها در نشست کمپ دیوید متعهد شده بودند- پنج کارگروه تشکیل شد. هر یک از این کارگروهها دو بار نشست برگزار کردند و در آن کارشناسان در ارتباط با همکاری ها در زمینه های مقابله با تروریسم، دفاع موشکی بالستیک و امنیت سایبری با یکدیگر گفتگو کردند. کارگروه های تخصصی همچنین درباره تشکیل نیروهای عملیات ویژه، همکاری های دریایی، مقابله با روند تأمین مالی تروریسم و مقابله با اطلاع رسانی های گروه های تروریستی تشکیل جلسه دادند. در ذیل به شماری از نتایج فعالیت های این کارگروهها و تعاملات دوجانبه مرتبط اشاره می کنیم: 

- اطلاع رسانی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره یافته های اولیه بررسی های آمریکا و ارایه توصیه هایی در ارتباط با ایجاد سامانه هشدار زودهنگام موشکی بالستیک توسط شورای همکاری خلیج فارس].

- تسریع در روند انتقال تجهیزات برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت توانایی آنها در زمینه دفاعی و عملیات مقابله با داعش.
- گسترش همکاری ها در زمینه امنیت سایبری، از جمله در ارتباط با زیرساخت های حیاتی.

- تقویت روند مقابله با تامین مالی گروه های تروریستی در سطح منطقه و رژیم های ضد پولشویی از جمله از طریق برگزاری کنفرانسی در سطح شورای همکاری خلیج [فارس] در ارتباط با مقابله با سوء‌استفاده از سازمان های خیریه برای تأمین مالی تروریست ها و رایزنی میان بانک های دولتی و خصوصی.
- افزایش سطح نیروی فعال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] و افزایش دسترسی آنها به بخش هایی از نیروهای ذخیره آمریکا.
- میزبانی از هیئت های عضو شورای همکاری خلیج [فارس] که برای دیدار از مراکز مقابله با تروریسم و مراکز بازرسی به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعات در ارتباط با جنگجویان تروریست خارجی به آمریکا سفر می کنند.
- حمایت از توسعه شبکه مقابله با فعالیت های اطلاع رسانی افراط گرایان -در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] از جمله از طریق مبادلات اطلاعات 
- افزایش هماهنگی به منظور ایجاد اختلال در شبکه ها و فعالیت های عملیاتی حزب الله در خلیج [فارس] از طریق استفاده از قانون و ابزارهای مرتبط با تأمین مالی روند مقابله با تروریسم.

دیگر ابتکار عمل های امنیتی تصویب شده توسط مقامات در نشست ریاض شامل موارد ذیل می شود:

- ابتکار عمل نیروی ویژه شورای همکاری خلیج [فارس]. این چارچوب شامل نیروهای عملیات ویژه هر یک از اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] با مشارکت نیروهای آموزش دهنده آمریکایی بر اساس روند دو جانبه و چند جانبه می شود. این اقدام به ما اجازه خواهد داد ارتباطات نزدیک خود را حفظ کنیم و از اجرای طرح های مشترک برای مقابله با تهدیدهای تروریستی منطقه ای اطمینان حاصل کنیم.

- مبادلات اطلاعاتی. مبادله بین کارشناسان آمریکایی و شورای همکاری خلیج [فارس] به منظور همکاری برای اتخاذ رویکردی مشترک در قبال چالش های منطقه ای انجام خواهد شد.

ـ دفاع موشکی بالستیک: مقامات متعهد شدند تلاش ها را به منظور استقرار سامانه هشدار زودهنگام موشکی بالستیک در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] تسریع کنند. استقرار این سامانه به مقابله با تهدیدهای منطقه ای کمک می کند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] به عنوان گام بعدی در این روند، در نشست مرتبط با سامانه دفاع موشکی بالستیک در ماه مه سال دو هزار و شانزده شرکت خواهند کرد.
- رزمایش های مهم دریایی. مقامات طرح هایی را نهایی کردند که شامل برنامه ریزی فوری برای برگزاری رزمایش مشترک بین آمریکا و شورای همکاری خلیج [فارس] می شود. این روند از ماه مارس سال دو هزار و هفده آغاز خواهد شد.

در این رزمایش توانمندی های امنیتی آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] در همه ابعاد به نمایش گذاشته خواهد شد و بیش از پیش بر قابلیت همکاری نیروهای آمریکایی و شورای همکاری خلیج [فارس] برای عملیات مشترک، چند جانبه و بین دولتی به عنوان بخشی از کارگروه مشترک به منظور مقابله جمعی با موضوعات امنیتی تأکید خواهد شد. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] در آستانه برگزاری این رزمایش در سمپوزیومی شرکت خواهند کرد که بر مهارت های کلیدی از قبیل ارتباطات لجستیکی و راهبردی متمرکز خواهد بود.
- هنجارهای مرتبط با فضای سایبری در زمان صلح. مقامات با اذعان به لزوم نشان دادن رفتار مسئولانه کشورها در باره فضای سایبری اعلام کردند از مفاهیم کلیدی حمایت خواهند کرد که شامل تأکید بر به کارگیری قوانین بین المللی کشورها در فضای سایبری و همچنین پایبندی داوطلبانه آنها به قوانینی می شود که پیشتر در نشست گروه بیست تصویب شد.
- همکاری های دریایی. آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عنوان بخشی از روند گسترش همکاری ها، به گشت زنی های دریایی مشترک طی سال آینده متعهد شدند تا از روند بهبود امنیت دریایی اطمینان حاصل کنند .

مقامات در نشست ریاض در راستای تأکید بر تقویت حق حاکمیت در نشست کمپ دیوید، بر برگزاری نشست هایی در زمینه اقتصادی و انرژی در سطح وزیران بین آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در امسال تأکید کردند. این نشست ها زمینه را برای برگزاری گفتگو درباره طرح های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] و اتخاذ سیاست های جدید با هدف بر طرف کردن نیازهای شهروندانشان و همچنین گفتگو در باره چالش های ناشی از پایین بودن بهای نفت در بازارهای جهانی و افزایش جمعیت جوان فراهم می کند. دیگر موضوعات احتمالی شامل تلاش برای بهبود سرمایه گذاری در محیط زیست در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس]، توسعه بازارهای مرتبط با اوراق قرضه، کاهش یارانه سوخت های فسیلی می شود. این گفتگوها در سطح وزیران مکمل تعاملات اقتصادی و سرمایه گذاری دو جانبه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] و همچنین تعاملات فعلی با این کشورها در زمینه سیاست انرژی پاک و موضوعات آب و هوایی می شود.

آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] به همکاری با یکدیگر در زمینه اصلاحیه پروتکل مونترال در زمینه کاهش تولید و مصرف هیدروفلورکربن ها -که مضر هستند- متعهد شده اند. این گازهای گلخانه ای ده برابر بیشتر از دی اکسید کربن در روند تغییرات آب و هوایی موثر هستند. اصلاحیه 2016 پروتکل مونترال در زمینه کاهش تولید و مصرف هیدروفلورکربن ها سبب کاهش قابل توجه گازهای گلخانه ای می شود و سبب کاهش پنج دهم درجه ای گرمای هوا تا سال دو هزار و صد می شود.

آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در حال شراکت با یکدیگر به منظور کمک به بر طرف کردن نیازهای بشردوستانه بیش از هجده میلیون سوری از جمله حدود پنج میلیون آواره و افرادی هستند که تحت تأثیر خشونت ها در سوریه و دیگر درگیری های منطقه ای قرار گرفته اند. تا به امروز، آمریکا در روند ارایه کمک بیش از پنج میلیارد دلاری از زمان آغاز جنگ سوریه مشارکت داشته است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به صورت جمعی بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون دلار کمک کرده اند. در آستانه برگزاری نشستی بلندپایه در ارتباط با پناهجویان، که رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال دو هزار و شانزده در نیویورک میزبان آن است، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به منظور افزایش کمک های خود به پناه جویان تلاش خواهند کرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان