تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

تدوین منشور ارائه خدمات رفاهی به معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان

در نشستی تدوین منشور ارائه خدمات رفاهی به معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، با حضور مدیران موسسه و مسئولان آموزش و پرورش صورت گرفت.
رویداد۲۴ گردهمایی تدوین منشور ارائه خدمات به فرهنگیان در قالب استراتژی شرکت فرآیند نوین استحکام سازه با حضور مدیرعامل، قائم مقام، معاونان، و مدیران موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و تعدادی از مدیران عامل شرکت های تابعه موسسه، در سالن همایش های موسسه برگزار شد.

در این نشست، از استراتژی شرکت فرآیند نوین بر مبنای مشارکت در ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان عضو موسسه رونمایی شد. در این راستا، بر اساس نیازسنجی صورت گرفته از 20 هزار نفر از فرهنگیان سراسر کشور  و استخراج نیازها و خواسته های آنها، برنامه ها و راهکارهای تقویت معیشت و منزلت معلمان با رویکرد کاهش هزینه های آنان مورد بررسی قرار گرفت.

در این گردهمایی همچنین، تعدادی از مسئولان آموزش و پرورش از جمله منصور مجاوری مشاور وزیر، مرتضی نظری رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با ارائه خدمات رفاهی مناسب به فرهنگیان پرداختند.

اقدامات صندوق ذخیره فرهنگیان بر اساس استراتژی مدون و مستند است

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ضمن استقبال از استراتژی و رویکرد ارائه خدمات رفاهی شرکت فرآیند نوین، بر همکاری موسسه و وزارتخانه برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان تاکید کرد.

نیکدل افزود: اگر بخواهیم از قول یک قشری سخن بگوییم بهتر است که متکی به مستنداتی باشد که برخواسته از آنان باشد. باید با اتکا به کار علمی و تحقیقات درست نیازها را احصاء کنیم بنابراین نظرسنجی از فرهنگیان و احصاء نیازهای آنها، ارزش ذاتی خود را دارد و راهنمای خوبی برای وزارتخانه و صندوق است.

وی با اشاره به اینکه، برنامه استراتژیک شرکت فرآیند نوین برای ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان صرفا یکی از برنامه های شرکت های 25 گانه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است، تصریح کرد: در 15 شرکت اصلی زیر مجموعه برنامه استراتژیک تصویب شده و در 5 شرکت نیز برنامه استراتژی در هیات مدیره موسسه مصوب شده است که در پایان تدوین برنامه های شرکت ها، در نهایت برنامه استراتژی موسسه نیز پس از آن تدوین می شود و از این به بعد همه فعالیت ها و اقدامات صندوق ذخیره فرهنگیان بر اساس سند استراتژیک خواهد بود.

نیکدل همچنین گفت: وزارتخانه باید به ما کمک کند تا موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به شکل غیردولتی و چابک باقی بماند زیرا اگر در چارچوب دولتی وارد شویم، کارایی لازم برای ارائه خدمات رفاهی و سودآوری برای فرهنگیان عضو را نخواهیم داشت.

استخراج نیازهای رفاهی فرهنگیان و ترسیم نقشه راه برای ارائه خدمات

فرهاد رنجبران رئیس هیات مدیره شرکت فرآیند نوین استحکام سازه نیز با اشاره به تغییرات ایجاد شده در اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان در جهت ارائه خدمات رفاهی حین خدمت به اعضا گفت: تا قبل از سال 1392 وظیف اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت سهم الشرکه به اعضا در زمان بازنشستگی مرکب از سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت های اقتصادی بود اما در اسفند 92 موضوع ارائه خدمات رفاهی نیز در اساسنامه صندوق گنجانده شد و حوزه تازه ای از فعالیت های صندوق شکل گرفت که نیازمند برنامه ریزی ها و سازوکارهای خاص خود بود.

وی افزود: در این راستا در گام نخست موسسه اقدام به تاسیس نمایندگی های استانی برای برقراری ارتباط با فرهنگیان سراسر کشور و استفاده از ظرفیت های استانی کرد و امروز در نمایندگی های موسسه در کلیه استان ها دایر هستند و فعالیت های مربوطه را انجام می دهند.

رنجبران تصریح کرد: در گام بعدی نمایندگی های استانی موسسه در شرکت فرآیند نوین استحکام سازه تجمیع شدند تا فعالیت ها، اقدامات و خدمات آنها یکپارچه شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای موسسه مهم ترین سرمایه های صندوق ذخیره فرهنگیان هستند، یادآور شد: ماموریت اصلی شرکت فرآیند نوین، ارائه خدمات رفاهی مناسب به اعضای موسسه است که این کار را از طریق تیم ستادی و نمایندگان موسسه در استان های مختلف انجام می دهد.

ناصر قاسمی مدیرعامل شرکت فرآیند نوین استحکام سازه نیز با اشاره به اینکه پایه و اساس کسب و کار این شرکت بر اعضاء موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان استوار است گفت: گام نخست برای ارائه خدمات مناسب به اعضای موسسه، نیازسنجی و احصاء خواسته های اعضا بود و در گام دوم استراتژی شرکت فرآیند نوین بر اساس آن تدوین شد.

وی افزود: از این رو طی یک پروسه علمی و دقیق، با انجام نظرسنجی از 20 هزار نفر از فرهنگیان سراسر کشور،کلیه نیازهای آنها در سنین و دوره های مختلف را استخراج کردیم که بر اساس آن نیازهای بهداشت، درمان و سلامت، مسکن، تسهیلات و بیمه، هزینه تحصیل فرزاندان، خودرو، سفر و گردشگری و ... در اولویت قرار گرفتند.

قاسمی با اشاره به استخراج نیازهای فرهنگیان به صورت جزء به جزء گفت: خدمات دندان پزشکی، بیمه مکمل درمان، مراکز درمانی و بیمارستانی، دارو و خدمات آزمایشگاهی و همچنین تسهیلات خرید مسکن از مهم ترین خواسته های فرهنگیان بوده است.

وی همچنین به تشریح برنامه های این شرکت برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگیان در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: بر این اساس ماموریت شرکت فرآیند نوین، جذب و نگهداشت اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق مشارکت در ارتقای منزلت اجتماعی و رفاه آنان تعریف شد که امیدواریم به کمک وزارت آموزش و پرورش خدمات رفاهی مناسبی به فرهنگیان ارائه کنیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان بازوی اقتصادی وزارت آموزش و پرورش است

منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک هلدینگ اقتصادی در دوران بلوغ خود به سر می برد گفت: اینکه اینگونه بنگاه های بزرگ دستخوش ناملایماتی شوند، کاملا طبیعی است اما خوشبختانه مایه مسرت است که این موسسه به اتکای جامعه بزرگ فرهنگیان کشور، همچنان استوار به فعالیت های خود ادامه می دهد و ا مید است از این پس بر اساس برنامه استراتژیک مدون شده به نتایج مطلوب تری دست پیدا کند.

وی افزود: احصاء نیازهای فرهنگیان و برنامه ریزی برای پاسخگویی به این نیازها و خواسته ها، اقدامی بسیار ارزنده است زیرا همچنان که وزیر آموزش و پرورش نیز اذعان داشتند حال که نمی توانیم حقوق فرهنگیان را افزایش دهیم باید کاری کنیم که هزینه های آنها را کاهش دهیم و این امر با همکاری و همیاری موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان انکان پذیر است.

 مجاوری با تاکید بر ماهیت مستقل بودن صندوق ذخیره فرهنگیان، از آن به عنوان یک نقطه قوت نام برد که دست صندوق را در ارائه خدمات رفاهی متنوع به فرهنگیان باز می گذارد.

وی همچنین همکاری، هم افزایی و تعامل موسسه و وزارتخانه را کلید اصلی حل بسیاری از مشکلات وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان عنوان کرد و تصریح کرد: هلدینگ اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان در بسیاری از حوزه ها فعال است که با نیازهای وزارتخانه و فرهنگیان همخوانی دارد و کافی است وزارت آموزش و پرورش در راستای هم افزایی و سودآوری برای فرهنگیان، با شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ اقتصادی تعامل گسترده و عمیق داشته باشد. همانگونه که سایر ارگان ها اعم از سپاه، ارتش، تامین اجتماعی با شرکت هایی که متعلق به آنان است همکاری تنگاتنگی دارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش الگوبرداری از نهادهایی مانند سپاه، ارتش و تامین اجتماعی به منظور هم افزایی درون مجموعه را اقدامی لازم عنوان کرد و افزود: بطور نمونه شرکت بیمه معلم که یکی از شرکت های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است و متعلق به فرهنگیان عضو این موسسه است باید تمامی خدمات بیمه ای وزارت آموزش و پرورش را پوشش دهد یا شرکت مسافرتی و جهانگردی زاگرس، شرکت آلوپن، شرکت تجهیزات مدارس ایران، شرکت صنایع آموزشی و سایر شرکت ها باید به انتخاب نخست وزارت آموزش و پرورش برای تامین نیازهای آن تبدیل شوند.

 وی با اشاره به اینکه در میان شرکت های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان طیفی از شرکت های خدماتی، تامین کننده و واسط وجود دارد، گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در درون این مجموعه نهفته است که استفاده از آنها ضمن ایجاد سودآوری برای فرهنگیان عضو موسسه، نیازهای وزارت آموزش و پرورش را جواب می دهد.

منصور مجاوری ضمن حمایت مجدد از تداوم فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک بنگاه مستقل گفت: با مقایسه 20 هلدینگ اقتصادی کشور به خوبی در خواهیم یافت که هلدینگ موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از نظر ظرفیت های اقتصادی بالفعل و بالقوه به مراتب بهتر و سودآورتر از سایر هلدینگ های اقتصادی کشور است.

صندوق ذخیره فرهنگیان همکار، همیار و همراه اعتباری و رفاهی وزارت آموزش و پرورش است

مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان را همکاران، همیاران و همراهان اعتباری و رفاهی وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت:  این وزارتخانه در حوزه معاونت توسعه مدیریت پشتیبانی و اداره کل تعاون و پشتیبانی دارای سه کلید واژه معیشت، مسکن و درمان با رویکرد ایستایی، کارایی و زیبایی به دور از شعار درمانی است که می توانیم به یاری صندوق ذخیره فرهنگیان به اهداف عالیه کیفی و کمی دست یابیم.

گودرز کریمی فر افزود: تمام تلاش ما این است که اقدامات اجرایی را جایگزین واژه های گفتاری کنیم  و طوری عمل کنیم تا لایه‌های بیرونی که همانا فرهنگیان هستند قضاوت مثبتی از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشند.

وی تصریح کرد: توجه به سه عنصر ارتباطات، اعتمادات و اطلاعات می تواند فضای دستیابی به مسائل رفاهی را برای آموزش و پرورش ترمیم، تلطیف و تثبیت نماید که این امر جز در سایه تعادل، تعامل و تفاهم که در نهایت منجر به تکامل شود، محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ما تعادلی، تعاملی و تفاهمی است تا بتوانیم خروجی و نتیجه خوبی به نام تکامل داشته باشیم، مهمترین سیاست های این اداره را سازماندهی و ساماندهی نظام‌نامه رفاهی فرهنگیان  با 186 زیر فهرست و برنامه عنوان کرد و گفت: تقویت و توسعه مراکز رفاهی و درمانی،  بهبود مراکز درمانی فرهنگیان با رویکرد حمایت های تکمیلی نظیر بیمه تکمیلی فرهنگیان، بهره وری مدیریتی یا مدیریت بهره ور با رویکرد کاهش هزینه ها، صرفه و صلاح و شفافیت مالی از جمله سیاست های ما در اداره کل تعاون و پشتیبانی است.

کریمی فر، هدف اصلی این  اداره را اعتلای منزلت اجتماعی فرهنگیان، ارتقاء طیب خاطر بین معلمان، تقویت امیدزایی به جای امیدزدایی دانست و گفت: معتقدم که صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش باید برنامه های رفاهی و خدماتی خودرا با این چهار کلید واژه بیابیم و ببالیم و بدانیم و بمانیم، تنظیک کنند.

وی با بیان فهرستی از اقدامات صورت گرفته در این اداره کل تصریح کرد: تفاهم نامه فی مابین با بانک ملی و ... با برخی از بانک های کشور،  ارائه بیش از 1500 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به فرهنگیان، راه اندازی کارگروه رفاهی-درمانی با رویکرد ایده زایی و خلاقیت پروری، راه اندازی مرکز رفاهی برای بیماران صعب العلاج در 10 استان کشور و 5 استان نیز در حال تکمیل و بهره برداری است، اجرای طرح نوروزبانان بی نوروز، راه اندازی باشگاه  پیشکسوتان در 10 استان که در 5 استان به بهره برداری رسیده است، تقویت اتحادیه های تعاونی مصرف و مسکن با رویکرد هدایت، حمایت و نظارت، مساعدت و مشارکت 25 درصدی آموزش و پرورش جهت صدور بیمه نامه های منازل مسکونی فرهنگیان طی رایزنی با شرکت بیمه معلم، افزایش وام ضروری فرهنگیان تا سقف 45 و 50 میلیون تومان، تقویت و توسعه بیمه مکمل عمر فرهنگیان تا سقف 30 میلیون تومان، از جمله فعالیت های ما بوده که برخی از آنها با مشارکت صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است.

واقعیت های صندوق ذخیره فرهنگیان باید به سمع و نظر معلمان برسد

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه تفکر جدیدی در اداره صندوق ذخیره فرهنگیان شکل گرفته است، گفت: نظرسنجی از 20 هزار نفر از فرهنگیان برای احصاء نیازها و خواسته های آنها، نشان دهنده این است که فرهنگیان  و اعضاء موسسه برای ما مهم هستند و نفس همین کار بسیار حائز اهمیت است.

مرتضی نظری با بیان اینکه پاکدستی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان  می تواند اعتماد فرهنگیان به این مجموعه را تحکیم کند، افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان باید به فعالیت خود به شکل غیر دولتی همراه با پویایی و کاملا مستقل ادامه دهد زیرا از این منظر می تواند در ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان گام های مثبتی بردارد.

وی تصریح کرد: چالش صندوق ذخیره فرهنگیان، چالش بود و نمود است، بود صندوق یعنی آنچه که در صندوق در حال روی دادن  است و زحماتی که کشیده می شود با آنچه که در بین اعضای صندوق در جریان است بسیار فاصله دارد.

اینکه در دوره مدیریت جدید طی یک نظرسنجی و کار پژوهشی، نظر و مطالبه حدود ۲۰ هزارنفر از اعضای صندوق ذخیره را درباره اولویت های رفاهی معلمان جویا می شوند تا ترسیم درستی از مسایل معیشتی و خواست فرهنگیان را پیش  روی بخش های سیاستگذاری و عملیاتی قرار دهند، نویدبخش است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان