تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۷
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مجلس نتوانست حتی یک وزیر ناکارآمد را برکنار کند/ دچار توهم شده‌ایم

خادمی و میرزایی دو تن از نمایندگان مجلس، بر این عقیده است که نمایندگان خودشان باید عملکرد وزرای کابینه را در نظر بگیرند و بر اساس عملکردی که دارند، خودشان از ابزار نظارتی که در اختیار دارند استفاده کنند.
مجلس نتوانست حتی یک وزیر ناکارآمد را برکنار کند/ دچار توهم شده‌ایم
رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: تغییرات کابینه دوازدهم در راه است. این خبر را محمود واعظی رییس‌دفتر حسن روحانی، در جمع خبرنگاران اینگونه اعلام کرده است: «امیدوار هستیم با تشکیل وزارت بازرگانی، مسکن، صنعت، راه و سازمان جوانان که مستقل می‌شود بتوانیم تحولی به وجود بیاوریم و طبیعی است که ما چهره‌های جدید را به کابینه خواهیم داشت و امیدوارم چهره‌های جوان‌تری باشند که بتوانند با انرژی بیشتری کار کنند.»

با توجه به آشفتگی و نابسامان بودن اقتصاد کشور خصوصا بعد از خروج آمریکا از برجام، به نظر می‌رسد دولت سعی دارد تغییراتی را در این حوزه صورت دهد، اتفاقی که کماکان در شرایط اما و اگر قرار دارد. این شرایط اما به همیجنا ختم نمی‌شود، اخیر 50 تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، درخواست کردند وزرای کار، اقتصاد و جهاد را تغییر دهد.

هرچند نمایندگان دلیل نگارش این نامه را شرایط اقتصادی اخیر خوانده‌اند، اما برخی دیگر در مجلس بر این عقیده‌اند که اگر کابیته ناکارآمد است، خود نمایندگان راسا دست به کار شوند و وزرای ناکار آمد را برکنار کنند.

بعد نظارتی مجلس بسیار ضعیف است

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین مباحث درباره استیضاح وزرای ناکارآمد مجلس، گفت: جو مجلس تقریبا همه از عملکرد دولت ناراحت هستند، اما از آن سمت هم استیضاح‌ها معمولا ناموفق بوده است، از این جهت معتقدم بعد نظارتی محلس بسیار ضعیف است و اگر وظایفی که برعهده داشتیم را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دادیم، دولت‌ها نیز بر روی ریل توسعه می‌افتادند.  
 
خادمی: مجلس نتوانست حتی یک وزیر ناکارآمد را برکنار کند

خادمی ادامه داد: شخصا از عملکرد خودمان به عنوان نمایندگان مجلس گله داریم و ما نیز همانند دولت نتوانستیم عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذاریم. ما می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم، دولت این حجم از وزرای ناکارآمد را در خود جای داده است اما نتوانستیم حتی یک نفر از آن‌ها را برکنار کنیم. طبیعتا این موارد نشان می‌دهد ما نمایندگان موضوعات سیاسی، جناحی  و حزبی را بر سایر موضوعات دیگر ترجیح می‌دهیم. جناح بندی‌های نمایندگان باعث شده شایسته‌سالاری از بین برود و منافع ملی آنطور که باید و شاید لحاظ نشود.   
 
کشور دچار فساد، بیکاری و ناامنی است

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه کشور ما 1 درصد از جمعیت جهان و 7 درصد از منابع جهان را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 7 درصد از منابع جهان را در اختیار داریم، متاسفانه در چنین بدبختی قرار داریم، جوانان ما بیکار هستند، فساد، ناامنی و هزاران مشکل و مسئله دیگر گسترش پیدا کرده است. معتقدم به جز وزرای بهداشت و نیرو، هیچ وزیر کارآمد دیگری در کابینه نیست. به نظرم حق هیچیک از آن‌ها نیست که در کابینه دولت حضور داشته باشند. متاسفانه وزرایی در کابینه حضور دارند که 30 الی 40 سال است که در پست‌های بالای سیاسی و مدیریتی و وزراتی قرار دارند. این وزرا و مقامات اگر در سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشتند، وضعیت کشور اکنون اینگونه نبود. ما می‌توانستیم اکنون مانند کشورهایی همچون کره جنوبی و آلمان باشیم، اما نیستیم. این نشان می‌دهد که عملکرد همه ما مسئولان بد و نادرست بوده است.  
 
دچار توهم شده‌ایم

خادمی، با اشاره به اینکه مشکلات کشور فراتر از آن چیزی است که با یک یا دو وزیر تغییر کند، تصریح کرد: متاسفانه آنقدر عملکرد بدی داشته‌ایم که اکنون نمی‌دانیم کدام یک از این مشکلات را حل و فصل کنیم.  ما باید از فسادی که مانند موریانه بر کشور مسلط شده است پرده برداریم و از توهمی که در آن دچار هستیم خارج شویم، شرایط منطقه و توانایی‌هایمان را مد نظر بگیریم و بر اساس آن تصمیمات مناسبی را برای پیشبرد اهداف کشورمان در نظر بگیریم.  
 
وزرای نفت و کار در آستانه استیضاح

این نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون بحث استیضاح برخی از وزرا در مجلس وجود دارد، خاطرنشان کرد: اکنون نامه استیضاح وزیر نفت در کمیسیون انرژی آمده است و اگر نمایندگان قانع نشوند که به احتمال زیاد هم نمی‌شوند، استیضاح به صحن علنی می‌آید. وزیر کار هم در آستانه استیضاح قرار دارد و تا جایی که مطلع هستم، نمایندگان در حال فراهم سازی استیضاح وزیر کار هستند.  
 
میرزایی: نمایندگان خودشان از ابزارهای نظارتی که در اختیار دارند استفاده کنند


جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامه 50 نفراز نمایندگان به رییس‌جمهور در خصوص تغییر سه تن از وزرای کار، اقتصاد و جهاد گفت: نمایندگان باید از ابزار نظارتی خود استفاده کنند، اگر وزرا کارآمد هستند عملکرد آن‌ها را بررسی کنند و از ابزار نظارتی خود مانند استیضاح استفاده کنند.  
 
عضو فراکسیون امید با بیان اینکه نمایندگان باید عملکرد وزرا را به صورت دقیق و شفاف برای مردم عنوان کنند، خاطرنشان کرد: نمایندگان باید افکار عمومی را در جریان این موضوعات قرار دهند. اینکه برخی از نمایندگان بخواهند در این شرایط بحرانی فقط کلی‌گویی کنند و دست به اقدامات شتاب‌زده بزنند، تنها به ضرر کشور است و هیچ نتیجه مثبتی در پی ندارد.

نامه‌نگاری زمینه‌ساز امتیاز گرفتن از دولت است

او افزود: نمایندگان خودشان دست به کار شوند و به وظایف نظارتی خود عمل کنند. نمایندگان اگر به هرکدام از وزرا انتقاد دارند باید به صورت دقیق موارد انتقادی خود را بیان کنند، همین کلی‌گویی‌ها کشور را بیچاره کرده است. نگران این هستم که همین نامه‌نگاری‌ها زمینه را برای امتیاز گرفتن نمایندگان از دولت و وزرا فراهم کند. 

استیضاح سه وزیر در اسفند ماه جز بدبینی جامعه به مجلس هیچ نتیجه‌ای نداشت

عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به اینکه مجلس باید در این خصوص بسیار حساب شده عمل کند، تصریح کرد: در اسفندماه سه تن از وزرا استیضاح شدند و نتیجه‌ای جز بدبینی مردم به مجلس را در پی نداشت، زیرا جامعه انتظار داشت زمانی که مجلس سه وزیر را استیضاح می‌کند، یک یا دو تن از این وزرا رای اعتماد دوباره نگیرند.

میرزایی ادامه داد: در ارتباط با استیضاح دوباره نمایندگان باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و شفاف اعلام شود که نمایندگان ما به دنبال چه چیزی هستند. متاسفانه اراده‌ای نزد برخی از نمایندگان نسبت به برخی از وزرا وجود دارد و بسیار پیگیر هستند تا چند تن از وزار را برکنار کنند. اما اینکه به فاصله سه ماه وزرایی که استیضاح کرده‌ایم را بار دیگر استیضاح کنیم و اگر این استیضاح رای نیاورد، جز هزینه سنگینی که به اعتبار و آبروی مجلس وارد می‌کند، هیچ نکته مثبت دیگری را در پی نخواهد داشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان