تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از میراث آتاتورک در ترکیه؛

با اردوغان تا 2023/ امپراطوری عثمانی جدید و دردسر متحدان در اروپا و آمریکا

رجب طیب اردوغان در حالی بار دیگر به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد که از او به عنوان مرد جدید قدرتمند خاورمیانه یاد می‌شود با اینهمه با توجه به تاریخچه اخیر خاورمیانه، این عنوان برای او خالی از خطر و ریسک نیست.
رویداد۲۴ اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه گذشته ترکیه به پیروزی رسید و تا 5 سال دیگر قدرت را در کشوری که میراث آتاتورک محسوب می‌شود در اختیار دارد. او نام خود را به عنوان دومین رهبر قدرتمند ترکیه پس از آتاتورک را تثبیت کرده است. با اینهمه پیروزی و قدرت او در میانه سرکوب گسترده مخالفان و اقتصاد به شدت شکننده و ضعیف ترکیه به دست آمده است.

نیویورک تایمز در گزارشی به پنج نکته مهم درباره انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری یکشنبه گذشته ترکیه اشاره کرد و نوشت: در مقابل فاجعه سرکوب گسترده و اقتصاد ضعیف شده، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد و این در حالی است که رقبای وی در پارلمان اکثریت را کسب کردند.

اختیارات بیشتر در دست اردوغان

نیویورک تایمز نوشته است اکنون سلطه اردوغان بر قدرت اجرایی در ترکیه رسمیت یافته است. بر اساس این نظریه، انتخاب مجدد اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه به وی اختیارات بیشتری می دهد که پیشتر در اختیار وی نبوده است.  اردوغان اکنون می‌تواند خود وزرای کابینه دولت این کشور را انتخاب کند، فرمان اجرایی صادر کند و انتصاب‌های مهم و حیاتی در دستگاه قضایی ترکیه را رقم بزند.

انتخابات به نفع اردوغان برگزار شد!

نیویورک تایمز در ادامه دومین موضوع مهم را اینگونه عنوان می‌کند که رای دادن در ترکیه آزاد است اما انتخابات در این کشور آزادانه نیست. بیش از 86 درصد از مردم ترکیه در این انتخابات مشارکت داشتند، رای دادن در این انتخابات آزادانه است اما ناظران بین المللی اعلام کردند که این انتخابات در شرایطی برگزار شده است که به طرز هوشمندانه ای به نفع اردوغان بوده است.

قدرت اردوغان و بحران ارزی در ترکیه

سومین نکته از نظر نیویورک تایمز این است که اقتصاد ترکیه ضعیف‌تر خواهد شد. در توضیح این نکته آمده است که دخالت‌های اخیر اردوغان در زمینه اقتصادی در ترکیه منجر به کاهش ارزش لیره واحد پول این کشور شده و بحران ارزی در ترکیه با بازگشت اردوغان به قدرت می‌تواند تشدید شود.

دردسر برای متحدان ترکیه در اروپا و آمریکا

نیویورک تایمز چهارمین نکته مهم این روزهای ترکیه پس از انتخابات را احتمال نزدیک‌تر شدن ترکیه به روسیه عنوان کرده و در این‌باره می‌نویسد: پیروزی اردوغان می‌تواند برای متحدان ترکیه در اروپا و آمریکا مشکل‌ساز باشد. روندی که به نزدیک‌تر شدن ترکیه به روسیه منجر خواهد شد.

شرایط دشوار اپوزیسیون

پنجمین نکته نیز از نگاه نیویورک تایمز این است که مخالفان اکنون در شرایط دشواری قرار دارند. محرم اینجه نزدیک‌ترین رقیب به اردوغان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه توانست در مشارکت در کمپینی شفاف و فراگیر شایستگی‌های خود را به نمایش بگذارد و اکنون در شرایطی قرار بگیرد که بتواند جنبش جدیدی را راه بیندازد.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران نگاه بدبینانه‌ای نسبت به حضور مخالفان اردوغان در این انتخابات داشتند و این سوال را مطرح کردند که چرا مخالفان با حضور در انتخابات به ادامه مشروعیت سیستم جعلی در ترکیه مشروعیت بخشیده‌اند.

نیویورک تایمز در تحلیل دیگری درباره پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در این باره نوشت:‌ اکنون اردوغان با مشکلات اقتصادی ترکیه مواجه است  و خود او نیز بخشی از این مشکلات است. سایت روزنامه نشنال انگلیس نیز نوشته است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در نتیجه فقدان شفافیت به وقوع پیوست. 

دردسرهای دومین مرد قدرتمند خاورمیانه

هافینگتن پست نیز در گزارشی با عنوان «اردوغان، عثمانی جدید و خاورمیانه» نوشت: اردوغان به سرعت در حال تثبیت جایگاه خود به عنوان دومین رهبر مهم ترکیه پس از آتاتورک است. از اردوغان به عنوان مرد جدید قدرتمند خاورمیانه یاد می‌شود که با توجه به تاریخچه اخیر خاورمیانه عنوانی خالی از خطر و ریسک برای وی نیست.  اردوغان با رهبری و مهارت‌های سیاسی که در اختیار دارد اکنون با انتظارات بسیاری مواجه است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان