تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مشکل قرارداد کرسنت با وزارت زنگنه حادتر شد/ افرادی مقام گرفتند که کرسنت را امضا کرده بودند/ درخواست استیضاح وزیر نفت را پس نمی‌گیریم

آقای زنگنه وقتی می‌خواست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد گفت من سه ماهه موضوع قرارداد "کرسنت" را حل می‌کنم اما الان می‌بینیم که 5 سال از آن رای اعتماد گذشته ولی همچنان خبری از عمل به قول ایشان نیست.
11111111111111111

رویداد۲۴ محمد آیتی: سریال استیضاح‌های پی‌درپی دولت دوازدهم در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است. این بار در بین نام‌هایی که برای استیضاح مطرح هستند اسم بیژن نامدار زنگنه هم به چشم می‌خورد؛ وزیری 67 ساله که سابقه 27 سال وزارت را در کارنامه خود دارد. با همه این سابقه، اما به نظر می‌رسد در مجلس دهم، زنگنه مخالفان جدی دارد و او برای عبور از سد این افراد و متقاعد کردن مجلس به روند کاری وزارتخانه متبوعش، کاری بس دشوار را در پیش دارد، آنچنان که هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک به رویداد۲۴ می‌گوید: تعدادی از نمایندگان به عملکرد آقای زنگنه اعتراض داشتند و چند روز پیش ایشان به کمیسیون انرژی آمد و به سوالات و دغدغه نمایندگان پاسخ داد اما هیچ‌کدام از نمایندگان استیضاح‌کننده از پاسخ‌های آقای وزیر قانع نشدند و حال کمیسیون انرژی باید طرح موضوع استیضاح وزیر نفت را برای اعلام وصول به هیات رییسه مجلس بفرستد.

او در ادامه درباره اینکه محورهای اصلی استیضاح‌کنندگان چیست، افزود: یکی از موضوعاتی که نمایندگان را وادار به استیضاح کرده «قرارداد کرسنت» است. این قرارداد مدت‌هاست که برای کشور مشکلاتی را درست کرده و از زمانی که آقای زنگنه مجدداً به وزارت نفت آمد این مشکل حادتر هم شد، زیرا قبل از اینکه ایشان دوباره وزیر شوند خبرهایی به گوش می‌رسید که دادگاه قرار است رای این قرارداد را به نفع ایران صادر کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ایران اسناد و مدارکی را ارائه داده بود که فساد در این قرارداد را ثابت می‌کرد. اگر دادگاه فساد را تایید کند قرارداد ملغی می‌شود و این یک دستاورد بزرگ برای کشور است. وقتی 5 سال پیش آقای زنگنه دوباره وزیر نفت شد همان افرادی در راس کار قرار گرفتند که قرارداد «کرسنت» را امضا کرده بودند. این تغییر و تحول در وزارت نفت، دادگاه را به فکر فرو برده که اگر فسادی رخ داده چرا همان افراد طرف ایرانی دوباره سکان وزارت را به دست گرفتند، یعنی همین انتخاب و انتصابات موضع ایران را در دادگاه تضعیف کرد. اکنون ما نمایندگان از اینکه آیا دادگاه رای داده یا خیر و اگر رایی صادر شده نتیجه آن چیست خبری در دست نداریم ولی موضوع حائزاهمیت برای ما این است که آقای زنگنه وقتی می‌خواست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد گفت من سه ماهه موضوع قرارداد «کرسنت» را حل می‌کنم اما الان می‌بینیم که 5 سال از آن رای اعتماد گذشته ولی همچنان خبری از عمل به قول ایشان نیست. در ادامه استیضاح‌کنندگان به قرارداد توتال و IPC هم انتقاداتی داشتند که باز هم آقای زنگنه جواب‌های قانع‌کننده‌ای را ارائه نداد.

نماینده استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: ما استیضاح‌کنندگان معتقدیم حضور آقای زنگنه در راس وزارت نفت به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست و همه مصمم هستیم و تحت هیچ شرایطی امضای خود را پس نمی‌گیریم و منتظریم که هیات رییسه مجلس هرچه زودتر استیضاح را اعلام وصول کند. اکنون فضای عمومی مجلس طوری است که گفته می‌شود دولت در بسیاری از بخش‌ها ناکارآمد نشان داده و برخی وزرا هم ارتباط و تعامل خوبی را با نمایندگان برقرار نکردند. به هر حال در زمان استیضاح لابی‌هایی هم صورت می‌گیرد که گاهی باعث می‌شود استیضاح رای نیاورد ولی در این برهه از زمان احتمال اینکه استیضاح آقای زنگنه هم رای بیاورد بالاست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان