تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
وداع جوان‌ترین گلزن تیم ملی!

علت خداحافظی سردار آزمون در ۲۳‌سالگی چیست؟

فوتبال ایران پنجشنبه با دو خبر شوک‌آور روبه‌رو شد. این بار دعوای برانکو - کی‌روش همه را بهت‌زده نکرد؛ بلکه خداحافظی غافلگیرکننده دو بازیکن تیم ملی باعث تعجب شد.
علت خداحافظی آزمون در ۲۳‌سالگی چیست؟

رویداد۲۴ فوتبال ایران پنجشنبه با دو خبر شوک‌آور روبه‌رو شد. این بار دعوای برانکو - کی‌روش همه را بهت‌زده نکرد؛ بلکه خداحافظی غافلگیرکننده دو بازیکن تیم ملی باعث تعجب شد. رضا قوچان‌نژاد ابتدا اعلام کرد دیگر پیراهن تیم ملی را بر تن نخواهد کرد. این بازیکن ۳۰‌ساله که در لیگ هلند توپ می‌زند، بیشترین نقش را در صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ ایفا کرد و زننده تک‌گل ایران در برزیل بود؛ با‌وجود‌این در سه بازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ حتی یک دقیقه هم به بازی گرفته نشد.
 
احتمالا همین بازی‌نکردن باعث خداحافظی «گوچی» شده است. او در صفحه شخصی خود نوشت: «در این جام جهانى و در روزهاى اخیر، خیلى‌هاتون ازم یه سؤالى پرسیدین که متأسفانه من هم جوابش رو هنوز نمی‌دونم... شاید بهتره که بعضى از سؤال‌ها بى‌جواب و بعضى از در‌ها توى زندگى همیشه بسته بمونن.. به این نتیجه رسیدم که در قلبم، عشقِ به تیم ملى، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شه؛ اما عقلم، شخصیتم و غرورم این اجازه رو به من نمیدن که بهترین پیرهن دنیا رو دیگه بر تن کنم... دلیلش نخواستن نیست، دلیلش اینه که بعضى مواقع باید یک تصمیم سختى رو بگیرى تا بتونى زندگى‌ات رو دوباره راحت ادامه بدى». این بخش از نامه خداحافظی قوچان‌نژاد نشان می‌دهد او از بازی‌نکردنش در جام جهانی دلخور است. پس از اعلام خبر خداحافظی قوچان‌نژاد، هم‌بازی‌هایش در تیم ملی به تمجید از او پرداختند. متن‌های دوستان گوچی نشان می‌داد که این تصمیم یک تصمیم عجولانه نبوده است و سایر ملی‌پوشان با آن کنار آمده‌اند.
 
این بازیکن ایرانی-هلندی در سال ۱۳۹۱ به دعوت کارلوس کی‌روش به تیم ملی ملحق شد. او با زدن گل‌های ارزشمند به قطر و کره‌جنوبی ایران را به جام جهانی ۲۰۱۴ رساند و حدود سه، چهار سال مهاجم اول ایران بود. رضا در یکی، دو سال اخیر با ظهور سردار آزمون و مهدی طارمی کمتر به بازی گرفته شد. این بازیکن در ۴۳ بازی ملی ۱۷ گل زد و نهمین گل‌زن برتر تاریخ تیم ملی ایران است.
 
خداحافظی انتقادآمیز سردار

ساعاتی پس از اعلام خداحافظی رضا قوچان‌نژاد، سردار آزمون هم با نوشتن مطلبی در صفحه شخصی‌اش از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. خداحافظی گوچی را می‌شد درک کرد. اما اینکه یک بازیکن ۳۰‌ساله پس از چندین بازی نیمکت‌نشینی تصمیم به خداحافظی از تیم ملی بگیرد، اتفاق عجیبی نیست؛ اما اینکه یک بازیکن ۲۳‌ساله پس از ثابت بازی‌کردن در تیم ملی خداحافظی کند، اتفاقی نادر محسوب می‌شود. سردار آزمون دلیل خداحافظی‌اش را توهین به خانواده‌اش عنوان کرد. «تصمیم من احساساتی نیست و من بین خانواده و فوتبال، خانواده را انتخاب کردم و امیدوارم مردم به این تصمیم من احترام بگذارند. برای این تصمیم‌گیری با کی‌روش، به‌عنوان مسئولم و علیرضا جهانبخش که جزء دوستان و عزیزان من هستند، صحبت و مشورت کردم و آن‌ها نیز گفتند که ما هم بودیم، همین تصمیم را می‌گرفتیم»

آزمون در نامه خداحافظی‌اش به توهین‌هایی که به او شده بود و وخامت حال مادرش اشاره کرده است. در حین جام جهانی عملکرد آزمون مورد انتقاد بخشی از مردم قرار گرفت. این انتقاد‌ها ظاهرا در زندگی خانوادگی آزمون تأثیر منفی گذاشته و این بازیکن تصمیم گرفته در ۲۳‌سالگی قید تیم ملی را بزند.
 
آزمون آمار فوق‌العاده‌ای در تیم ملی دارد و در ۳۶ بازی ملی ۲۳ گل زده و پنجمین گل‌زن تاریخ تیم ملی است. او گل‌زن اول تیم ملی در سه سال گذشته بوده است. خداحافظی این بازیکن با انتقاد برخی کارشناسان و رسانه‌ها همراه شده است. به‌هر‌حال این طبیعت یک فوتبالیست مشهور بودن است که یک روز مورد تشویق قرار می‌گیرد و یک روز از او انتقاد می‌شود.

گروهی تأکید کردند بهتر بود آزمون می‌ماند و دوباره مبارزه می‌کرد. آزمون اولین بازیکنی نیست که پس از گل‌نزدن مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ ولی احتمالا اولین بازیکنی است که در ۲۳‌سالگی از تیم ملی خداحافظی می‌کند. برخی پیش‌کسوتان فوتبال تصمیم آزمون را احساسی دانستند و از او خواستند که تجدیدنظر کند. با‌این‌حال سابقه نشان می‌دهد کارلوس کی‌ر‌وش هرگز به بازیکنی که از خداحافظی از تیم ملی حرف بزند، چراغ سبز نشان نمی‌دهد. مهدی رحمتی، مجتبی جباری و علی کریمی پیش‌از‌این چنین تجربه‌ای داشته‌اند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان