تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
کردوانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

آیا آمریکا و اسراییل می‌توانند ابرهای ایران را غیر بارور کنند؟

پروفسور کردوانی می‌گوید غیربارور کردن ابرها از نظر علمی امری شدنی است، زمانی که «یدید نقره» را بیش از اندازه به ابرها وارد کنند، ابرها غیربارور می‌شوند و بارندگی یا اتفاق نمی‌افتد یا اگر هم رخ دهد بسیار کم خواهد بود.
غیربارور کردن ابرها اصلا شدنی نیست/ از سردارجلالی متعجب هستم/ کشورهای دیگر مگر بیکار هستند که ابرهای ما را نابارور کنند؟/ آمریکا حتی اگر همسایه ما بود هم نمی‌توانست برای باران‌های ما کاری انجام دهد
رویداد۲۴ «تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند" و "علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.» این بخشی از سخنان سردار غلامرضا جلالی رییس پدافند غیرعامل است که با توجه به خشکسالی‌‌ها و بارش‌های کمی که در کشور رخ داده، مطرح کرده است.

چندسالی است که هوای ایران تقریبا سال به سال گرم‌تر و بارش‌ها نیز روز به روز کمتر از سال‌های گذشته می‌شود. کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند، آب پشت سدها کم شده و بی‌آبی در شهرهای جنوبی کشورمان بحران ساز شده است. در این شرایط اما برخی معتقدند این موضوع کار آمریکا اسرائیل است، آنچنانکه با غیربارور کردن ابرها، تغییرات اقلیمی را در ایران کلید بزنند؛ موضوعی که البته منتقدان و مخالفان بسیاری را هم دارد.

از سخنان سردار جلالی تعجب می‌کنم

پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به به سخنان اخیر سردار جلالی رییس پدافند غیرعامل، مبنی بر اینکه کشور اسرائیل به همراه برخی از کشورهای عربی ابرهای ما را غیربارور کرده و اقدام به ابردزدی و برف دزدی می‌کنند، گفت: ارادت خاصی نسبت به آقای جلالی دارم اما واقعا متعجبم که چگونه چنین حرفی را مطرح کرده است. ما بعد از عید باران‌های بسیاری داشتیم که حتی برخی از مردم خسته شدند و می‌گفتند دیگر بس است. آنقدر در فصل بهار باران نابجا آمد که هیچ‌سالی مانند امسال نبود. زمانی که تا این میزان بارندگی داریم یعنی ابرهای ما را غیربارور کرده‌اند؟ خیر اصلا چنین چیزی امکان ندارد.

اگر در این فصل باران ببارد به معنای گرم شد کره زمین و برهم خوردن نظم جوی است

کردوانی با بیان اینکه اکنون در فصل گرما قرار داریم و اصلا نباید بارش باران داشته باشیم، تصریح کرد: از حالا تا چندماه آینده اصلا نباید بارندگی داشته باشیم و اگر هم باران بیایید به معنای گرم شدن کره‌زمین و برهم خوردن نظم جوی است. زمانی که نظم جوی برهم می‌خورد و کره‌زمین گرم‌تر می‌شود، نقاطی که بارندگی زیاد دارند بارندگی‎‌هایشان بیشتر و نقاطی که بارش کمی دارند نیز کمتر می‌شود، مانند کشور ما ایران.

کشورهای دیگر مگر بیکارند که ابرهای ما را نابارور کنند؟

این کارشناس با اشاره به اینکه غیربارور کردن ابرها از نظر علمی امری شدنی است، تصریح کرد: این کار باید بسیار دقیق صورت بگیرد. زمانی که «یدید نقره» را بیش از اندازه به ابرها وارد کنند، ابرها غیربارور می‌شوند و بارندگی یا اتفاق نمی‌افتد یا اگر هم رخ دهد بسیار کم خواهد بود. زیاد پخش کردن یودید نقره ابرها را نازا می‌کند. اما موضوعی که باید به آن پرداخت این است که خب یک ابر را نازا کردند، ابرهای دیگری می‌آیند! مگر آن‌ها بیکار هستند که بنشینند و هر ابری که می‌بینند را نازا کنند. اصلا همین بارور کردن ابرها را هم اصولا یک بار در سال انجام می‌دهند.

ابرها که دیوار نیستند/ در هیچ کجای دنیا دست به نازا کردن ابرها نمی‌زنند

کردوانی ادامه داد: نازا کردن ابرها دائمی نیست، این عملیات مانند اجاق گاز نیست که روشن باشد و مدام ابرها را گرم نگه دارد تا نابارور شوند. ابرها دیوار نیستند که کشورهای دیگر بخواهند یکبار به آن «یدید نقره» بزنند و نازا کنند، ابرها مدام در حال حرکت هستند.

او ادامه داد: مدتی قبل که زلزله کرمانشاه را لرزاند، برخی آمدند و به من گفتند که بگو این زلزله ناشی از هارپ بوده است، اما گفتم اصلا اینگونه نیست! مانند این است که دو نفر روبه روی من بنشینند و من به سمت آن‌ها فوت کنم و آن‌ها بگویند ما از این فوت کور شده‌ایم، آن‌هم از فاصله 5 متری! خب طبیعتا این فوت قدرتی ندارد، داستان هارپ و زلزله نیز به همین صورت است. هارپ فقط برای رادیو است و اصلا قدرتی ندارد که بخواهد زلزله ایجاد کند.

هیچ دشمنی در دنیا دست به نازا کردن ابرها نمی‌زند

این کارشناس زمین شناسی با بیان اینکه هیچ دشمنی در هیچ کجای دنیا برای اثبات دشمنی خود دست به نازا کردن ابرها نمی‌زند، تصریح کرد: مگر کشورهای دیگر بیکار هستند که بخواهند چنین کاری انجام دهند و تک‌تک ابرهایی که رد می‌شوند را نازا کنند؟ یقینا چنین موضوعی وجود ندارد. طبیعت زمین و فصل کنونی این است که اکنون باران نیاید زیرا بارش باران در چنین فصلی باعث آسیبب رساندن به برخی از محصولات مانند پنبه می‌شود؛ حالا برخی فردا صبح می‌گویند آمریکا و اسرائیل جلوی ابرها را گرفتند تا باران و برف نیاید!

آمریکا حتی اگر همسایه ما بود هم نمی‌توانست برای باران‌های ما کاری انجام دهد

پروفسور کرودانی ادامه داد: از آقای جلالی بسیار گله‌مند هستم زیرا اصلا نباید چنین حرفی می‌زد. با این حرف آمریکا و اسرائیل را قدرتمند نشان می‌دهد، قدرتی که حتی می‌تواند جلوی ابرهای ما را بگیرد. آمریکا حتی اگر همسایه ما بود هم نمی‌توانست هیچ‌کاری برای باران‌های ما انجام دهد. گرد و خاک را می‌توانند به کشور ما ارسال کنند آن‌هم به دلیل خشک‌شدن تالاب‌هایی که در سمت عراق، سوریه و... قرار دارد و با توجه به حضور داعش در آن مناطق، گرد و خاک به سمت کشور ما می‌آید اما برف دزدی، ابر دزدی و غیربارور کردن ابرها اصلا شدنی نیست و بهتر بود که این سخنان مطرح نمی‌شد.

در یک اقدام اشتباه، در حال برنامه‌ریزی برای بارور کردن ابرها هستند

کردوانی در ادامه تصریح کرد: موضوعی که برایم قابل اهمیت است و می‌خواهم مطرح کنم این است که از اکنون برنامه ریزی کرده‌اند که در پاییز ابرها را بارور کنند تا بارندگی داشته باشیم اما من با این کار به شدت مخالف هستم. این کار کاملا اشتباه است زیرا اگر دقت کرده باشید، ما بعد از عید بارندگی بسیاری داشتیم که بدون بارور کردن بود و همه آن هدر رفت. یعنی در خیابان‌ها سیل به راه افتاد، در دشت‌ها محصولات را تخریب کرد و هیچ آبی ذخیره نشد. بهترین کار این است که بروند در دامنه کوه‌ها آبخیزداری کنند، سد و بند ایجاد کنند تا بتوانند آب‌ باران را ذخیره کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، هواشناسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
1
0
۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 22/12/1370تا تاریخ 30/07/1376 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 01/08/1376تا تاریخ 12/12/1388که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 13/12/1388 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع در اطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان