تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۷
در گفت‌وگوبا رویداد۲۴ مطرح شد؛

دلایل ایجاد بحران آب و درگیری‌های برازجان و دشتستان/ وقتی آب‌شیرین‌کن، وابستگی به آمریکاست!

یک فعال اجتماعی-مدنی استان برازجان، معتقد است مسئولان مربوطه استان در حق مردم این شهرستان خیانت کرده‌اند زیرا بسیاری از آن‌ها صراحتا اعلام کرده‌اند که از 8 سال قبل پیش‌بینی این شرایط را داشته اند اما با وجود این پیش زمینه، هیچ اقدامی برای این مسئله حیاتی نکرده‌اند.
دلایل ایجاد بحران آب و درگیری‌های برازجان و دشتستان/ وقتی آب‌شیرین‌کن، وابستگی به آمریکاست!
رویداد۲۴ بحران آب به تدریج در حال سرایت به همه استان‌هاست؛ بحرانی که در هفته اخیر یک کشته هم داده است. آنگونه که نیروی انتظامی توضیح داده، «ماموران برای جمع آوری چند پمپ غیرمجاز آب، به منطقه کمارج می‌روند و آنجا درگیری رخ می‌دهد.» گویا ماموران تیراندازی هوایی می‌کنند اما تیر به گردن یک نفر می‌خورد!

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، احتمالا بحران همچنان ادامه خواهد یافت؛ همانگونه که مدتی کشاورزان ورزنه معترض بودند یا مردم خوزستان و خرمشهر. حالا پس از اصفهان، بیرجند، خرمشهر و آبادان، اینبار نوبت به برازجان و دشتستان رسیده است و نبود آب در برخی از مناطق این استان‌ها به 20 روز هم رسیده است.

مهدی پایدار فعال اجتماعی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ از دلایل بحران آب در برازجان اینگونه می‌گوید: از آنجایی که منشا و ورودی آب دشستان از سمت کازرون و رودخانه شاپور است و به دلیل وجود حق‌آبه‌هایی که چندین سال استفاده کشاورزی می‌شده، مردم سعی دارند از سرریز شدن آب به سمت دشتستان جلوگیری کنند. این مقاومت‌ها در کنار خشکسالی و کمبود آب در کشور خاصه در دشتستان باعث شده تا ورودی آب به این بخش کم و چشمه ساسان خشک شود. 

میزان ورودی آب به دشتستان قرار بود 25تا 30 هزار متر مکعب باشد

پایدار ادامه داد: در پی این کم‌آبی تصفیه‌خانه موشگان به طور کامل از بین رفته و تجهیزات آن فوق‌العاده قدیمی شده است. موشگان محلی بود که آب چشمه ساسان را تصفیه می‌کرد و آب را به سمت دشتستان حرکت می‌داده و متاسفانه همه این مسائل دست به دست هم داده تا ورودی آب به سمت دشتستان بسیار کم شود.

او ادامه داد: قرار بر این بوده که روزهای جمعه و شنبه میزان ورودی آب به دشتستان به 25 تا 30 هزار متر مکعب برسد تا میزان آب رسانی یک روز در میان شود، اما اگر ورودی آب 50 هزار مترمکعب باشد، برازجان و اطراف آن نیز هرروز آب خواهند داشت. البته وعده ورودی 25هزار تا به برازجان تاکنون محقق نشده است و در یک هفته اخیر وضعیت در خصوص آبرسانی بسیار بحرانی بود.  
 
برخی از مناطق 20 روز آب نداشتند

این فعال اجتماعی با بیان اینکه ما در برخی از روزها به جای ورودی 50 هزار متر مکعبی آب، ورودی صفر را تجربه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فشار آب بسیار پایین بود و مسئولان می‌خواستند با این کمبود، چهار منطقه برازجان، دشتستان و اطراف آن را آبرسانی کنند. فشار آب در این مدت بسیار کم بود و زمانی که فشار آب کم است، مردم از پمپ و دینام استفاده می‌کنند و همین موضوع فشار آب را به مراتب کمتر می‌کند و باعث می‌شود خانواده‌هایی که پمپ آب ندارند، برای دریافت آب با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند. ما محله‌هایی را داشتیم که 15 و 20 روز آب دریافت نکرده‌اند.
 
تجمعات مردمی آرام همراه با شعارهای ساختارشکنانه بود

پایدار با اشاره به اعتراضات مردمی، گفت: تجمعات مردم بسیار آرام بود هرچند در برخی از مواقع شعارهای ساختارشکننان هم وجود داشت اما بازداشتی نداشتیم. مردم بر حق خودشان مبنی بر دریافت آب ایستادگی می‌کنند و مسئولان منطقه نیز وعده‌هایی را داده‌اند. نیروی انتظامی هم ضمن کنترل شرایط، اجازه داد مردم اعتراضات خود نسبت به مسئله آب را عنوان کنند.
 
مسئولان خیانت کردند

این فعال اجتماعی ادامه داد: در جلسه‌ای که چند روز گذشته شکل گرفت، مدیرکل آبفای استان حضور داشت و خود مسئولان نیز اذعان داشتند وضعیت بحرانی است. حتی آقای یاکیده صراحتا مطرح کرد که ما از 8 سال قبل پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردیم. اینکه مسئولان از 8 سال قبل پیش‌بینی این موضوع را می‌کردند اما کاری انجام ندادند یک نوع خیانت و جنایت است. زیرا اگر از چندسال قبل پیش‌بینی چنین شرایطی را نداشتند از کم‌کاری مدیران است و اگر هم می‌دانستند که به همچین روزی می‌رسیم، چرا برای کنترل شرایط کاری انجام ندادند.

پایدار گفت: بحث دیگر بحث آب شیرین‌کن است که ما آن را مطرح کردیم اما مدیرکل آب استان اعلام کردند که آب شیرین کن وابستگی ایران به آمریکا و اسرائیل است. حال آنکه در بوشهر و کل ایران از آب شیرین کن استفاده می‌شود، اما نمی‌دانم چرا برای آن‌ها وابستگی محسوب نمی‌شود اما برای مردم برازجان و دشتستان این موضوع یک وابستگی به حساب می‌آید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان