تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

اروپا با قانون مسدودکننده تحریم‌ها نشان داد وعده‌هایش در حد شعار باقی نمانده‌ است/ ایران با پیوستن به FATF شفافیت مالی خود را بیش‌تر کند

سفیر اسبق ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: قانون مسدودکننده تحریم‌ها شاید نتواند همه شرکت‌های بزرگ اروپایی را مجاب به همکاری با ایران بکند ولی فضای سازنده‌ای را در روابط ایران و اروپا ایجاد می‌کند و موجب می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی عزم بیشتری برای همکاری با ایران داشته باشند.

رویداد۲۴-سفیر اسبق ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: قانون مسدودکننده تحریم‌ها شاید نتواند همه شرکت‌های بزرگ اروپایی را مجاب به همکاری با ایران بکند ولی فضای سازنده‌ای را در روابط ایران و اروپا ایجاد می‌کند و موجب می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی عزم بیشتری برای همکاری با ایران داشته باشند.سیدعلی خرم با اشاره به به‌روزرسانی متمم قانون مسدودکننده تحریم‌ها گفت: امریکا در دهه ۱۹۹۰ میلادی کوبا را تحریم‌های فراسرزمینی کرد که به زعم اتحادیه اروپا، آن تحریم‌ها غیرقانونی بود و به همین خاطر، اروپایی‌ها برای محافظت از شرکت‌هایشان در برابر تحریم‌های امریکا قانون مسدودکننده تحریم‌ها را وضع کردند. 

اروپا با به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها درصدد مقاومت در برابر امریکا است

وی ادامه داد: امریکا پس از مدتی علیه ایران تحریم‌هایی را اعمال کردند. در واکنش به این موضوع، اروپایی‌ها نیز این قانون را به ایران نیز تسری دادند ولی مقاومت اروپا در برابر این تحریم‌ها موجب شد تا دولت وقت امریکا از اجرای تحریم‌های خود کوتاه آمده و عملا این قانون نیاز به اجرا نداشته باشد. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با خروج امریکا از برجام و جدی شدن اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، اروپایی‌ها با تقویت این قانون مصمم هستند در برابر اقدامات ایالات متحده مقاومت کنند، اظهار داشت: رفتار تحقیرآمیز ترامپ با اتحادیه اروپا و دشمن خواندن آنها – که به صورت سنتی متحد استراتژیک واشنگتن محسوب می‌شوند – و همچنین رقابت تجاری میان اروپا و امریکا، انگیزه‌های اتحادیه اروپا را برای به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها بیش از پیش کرده است. 

اروپا با به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها نشان داد در شعار باقی نمانده‌ است

خرم افزود: همچنین به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها نشاندهنده این است که اروپا با تمام توان خویش درصدد حفظ برجام و تداوم اجرای توافق هسته‌ای است. به عبارت دیگر، اروپایی‌ها با این اقدام به ایران این پیام را می‌دهند که عزم‌شان را برای حفظ برجام جزم کرده و در شعار باقی نمانده‌اند؛ هرچند که نیاز است آنها اقدامات بیشتری هم انجام دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که قانون مسدودکننده تحریم‌ها شامل همکاری در چه عرصه‌هایی می‌شود؟ تصریح کرد: قانون مسدودکننده تحریم‌ها تقریبا شامل همکاری‌ در همه عرصه‌های اقتصادی میان شرکت‌های اروپایی و ایرانی می‌شود. این قانون همه شرکت‌های اروپایی را شامل می‌شود و همه شرکت‌ها که مایل به همکاری با ایران باشند می‌توانند از آن استفاده کنند اما اتحادیه اروپا شرکت‌ها را مختار به استفاده از آنها کرده و شرکت‌ها خود تصمیم می‌گیرند که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند یا خیر. 

قانون مسدودکننده تحریم‌ها فضای سازنده‌ای را در روابط ایران و اروپا ایجاد می‌کند 

سفیر اسبق ایران در چین و لیبی در در پاسخ به این سوال که قانون مسدودکننده تحریم‌ها تا چه اندازه می‌تواند پاسخگوی نیازهای ایران باشد؟ خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این قانون شاید نتواند همه شرکت‌های بزرگ اروپایی را مجاب به همکاری با ایران بکند ولی فضای سازنده‌ای را در روابط ایران و اروپا ایجاد می‌کند و موجب می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی عزم بیشتری برای همکاری با ایران داشته باشند. 

خرم با تاکید بر ضرورت واقع‌گرایی از جانب ایران ابراز داشت: نه روسیه و نه چین، نمی‌توانند از ایران در عرصه بین‌المللی حمایت کنند و اراده‌ای هم برای این کار ندارند و تنها، اتحادیه اروپا توان حمایت از ایران در برابر فشارهای امریکا را دارد هرچند که توانایی آنها نیز محدود است و بستگی به نوع اقدامات و روابط‌شان با ایران دارد اما بازهم توانایی و اراده آنها از روسیه و چین بیشتر است. 

روسیه و چین از خدایشان است که با کشوری به توافق نفت در برابر کالا دست پیدا کنند

وی اضافه کرد: هم روس‌ها و هم چینی‌ها از خدایشان است که با کشوری به توافق نفت در برابر کالا دست پیدا کنند یا آنکه نفت بخرند ولی بجای دلار و یورو، روبل و یوان بدهند چراکه روبل و یوان ارزش و توان چندانی در برابر دلار و یورو ندارد و از طرفی، کالایی که به ما می‌دهند ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشد. 

 برای همکاری با روسیه، چین و هند هم نیاز داریم سیستم مالی‌مان را شفاف کنیم

این استاد حقوق بین‌الملل با یادآوری اینکه اروپا در برابر این اقدامات انتظاراتی هم از ایران دارد، بیان کرد: اروپا در وهله اول انتظار دارد که ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. از سوی دیگر، اروپایی‌ها برای همکاری با ایران نیاز دارند شفافیت بیشتری از سوی ایران در سیستم مالی‌اش حاکم باشد. در همین راستا، ضروری است که ایران با پیوستن به FATF زمینه این شفافیت را بیش از پیش کند. 

خرم یادآور شد: نه تنها اروپا، بلکه ما برای همکاری با روسیه، چین و هند هم نیاز داریم سیستم مالی‌مان را شفاف کنیم مگرنه حتی روس‌ها و چینی‌ها هم حاضر به همکاری بانکی با ایران نخواهند بود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان