تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۷

۱۲۰ محیط‌بان شهید مشمول خدمات بنیاد شهید شدند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام ابلاغ یک دستورالعمل جدید از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به این یگان، گفت: بر اساس این دستورالعمل ۱۲۰ نفر شهید محیط‌بان که در بنیاد شهید تا به امروز پرونده نداشتند همانند دیگر نیروهای مسلح شامل دریافت تسهیلات و امتیازاتی می‌شوند.

رویداد۲۴-فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام ابلاغ یک دستورالعمل جدید از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به این یگان، گفت: بر اساس این دستورالعمل ۱۲۰ نفر شهید محیط‌بان که در بنیاد شهید تا به امروز پرونده نداشتند همانند دیگر نیروهای مسلح شامل دریافت تسهیلات و امتیازاتی می‌شوند.نشست خبری سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در آستانه روز محیط‌بان در محل این سازمان برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در روز میلاد امام رضا (ع) طبق روال هر سال روز محیط‌بان در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه امام رضا (ع) با حضور محیط‌بانان کشور برگزار می‌شود، گفت: از ۶۶ محیط‌بانان  در این روز با حضور مقامات لشکری و کشوری تقدیر می‌شود و به سه محیط‌بان نمونه برگزیده نشان خدمت اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: یک خانواده شهید به نمایندگی از ۱۲۰ خانواده شهید محیط‌بان و یک خانواده جانباز مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

محبت‌خانی با اشاره به صدور بخشنامه‌ای از سوی ریاست سازمان محیط زیست در جهت حفظ کرامت محیط‌بانان، اظهار داشت: پیش از این محیط‌بانان در سراسر کشور برای حضور در مراسم‌ تشریفات مقامات لشکری و کشوری باید چندین کیلومتر از محل خدمت خود دور شده و برای استقبال و تشریفات در مقابل مقامات حضور پیدا می‌کردند که این مسأله موجب خالی شدن مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست و وجود شرایط امن برای متخلفین می‌شد به همین دلیل رئیس سازمان محیط زیست با ابلاغ این بخشنامه در جهت حفظ جایگاه و قداست محیط‌بانی و افزایش ضریب امنیت مناطق تحت حفاظت اقدام کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون مبلغی برای جبران خسارت محیط‌بانانی که در جریان مأموریت و در مبارزه با متخلفین از سلاح خود استفاده کرده بودند و متخلف آسیب دیده بود، گفت: به دلیل اینکه تا به امروز مبلغی برای تأمین این خسارات وارده از سوی دولت به سازمان محیط زیست اختصاص داده نمی‌شد محیط‌بانان متهم شناخته شده و مجبور بودند دوره زندان را بگذرانند.

وی ادامه داد: اخیراً سه میلیارد تومان با ابلاغ معاون اول ریاست جمهوری در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته تا خسارات وارده در سه سال گذشته جبران شود.

به گفته محبت‌خانی، قانون به کارگیری سلاح در لایحه حمایت از محیط‌بانان دیده شده و این لایحه در مجلس مراحل نهایی را سپری می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه قانونی به منظور تأمین خسارات استفاده از سلاح از سوی محیط‌بانان وجود ندارد، گفت: این لایحه حمایتی می‌تواند خلأ موجود را پر کند.

وی از وصول یک دستورالعمل جدید به یگان‌های حفاظتی دولتی خبر داد و گفت: این دستورالعمل از طریق ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده و بر اساس آن تمامی یگان‌های حفاظت دارای ردیف بودجه مستقل می‌شوند.

محبت‌خانی در ادامه تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه مکلف به تأمین این ردیف بودجه مستقل شده و می‌توان امیدوار بود با تأمین این ردیف بودجه مستقل بسیاری از مسائل معیشتی و مشکلات روزمره محیط‌بانان حل و فصل شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست  به بند دیگر این دستورالعمل ابلاغی اشاره کرد و گفت: تا به امروز از میان ۱۲۰ نفر محیط‌بان شهید تنها ۱۷ محیط‌بان بر بنیاد شهید پرونده داشته‌اند اما با ابلاغ این دستورالعمل همان تسهیلاتی که برای کارکنان و نیروهای مسلح در نظر گرفته شده برای محیط‌بانان نیز وجود خواهد داشت و با تأمین این امتیازات مشکلات موجود خانواده‌های شهید محیط‌بانان حل می‌شود.

وی تصریح کرد: از این پس جرایم محیط‌بانان همانند دیگر نیروهای مسلح در دادسراهای نظامی رسیدگی می‌شود.

محبت‌خانی از دادستان‌های کل کشور درخواست کرد آموزش‌های لازم در خصوص به‌ کارگیری سلاح و دیگر موارد قانونی را به صورت منظم به محیط‌بانان ‌آموزش دهند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، این دستورالعمل از سه هفته پیش ابلاغ و در حال اجراست.

وی با اعلام اینکه این بودجه مستقل برای سال ۹۷ پیش‌بینی شده است، گفت: در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات محیط‌بانی (جلقه ضدگلوله، پوتین، زانوبند و غیره) هزینه شده و در هفته آینده نیز ۷ هزار لباس محیط‌بانی در سراسر کشور توزیع می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست  همچنین از تحویل ۵۵۰ موتورسیکلت به محیط‌بانان در سال آینده خبر داد و گفت: ۳۱ دستگاه خودروی آمیکو در بین یگان‌های حفاظت محیط زیست استان‌ها توزیع شده است.

محبت‌خانی با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بانی در سراسر کشور از جذب ۳۰۰ محیط‌بان در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس سهمیه‌های مشخص شده هر استان‌ها، یک آزمون عملی به صورت متمرکز برای جذب ۳۰۰ نیروی محیط‌بانی از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست  با اعلام این خبر که تغییر نام دانشکده محیط زیست به نام دانشکده محیط‌بانی با الزام ریاست جمهوری ابلاغ شده است، اظهار داشت: با تغییر مأموریت این دانشکده ۳۰۰ محیط‌بان جذب شده که با مدرک دیپلم جذب این سازمان می‌شوند در دانشکده محیط‌بانی آموزش می‌بینند.

وی در خصوص آمار عملکرد سه ماهه فصل بهار این یگان نیز از افزایش ۵۱ درصدی دستگیری‌ها نسبت به سه ماهه آخر سال ۹۶ خبر داد و گفت: در برخورد با نگهداری و خرید و فروش حیات‌وحش نیز ۱۱ درصد افزایش برخورد داشته‌ایم همچنین در بحث کشف و توقیف سلاح‌های شکاری این یگان نائل به افزایش ۲۲ درصدی شده است.

محبت‌خانی ادامه داد: کشف ادوات و وسایل صید و شکار ۱۰ درصد در سه ماهه اول سال افزایش یافته و ۱۶ درصد افزایش دستگیری داشته‌ایم.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده نیز ۴۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان