تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

باید در حد توان خودمان نسخه بپیچیم

محجوب در جریان بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: باید در حد توان خودمان نسخه بپیچیم. اگر دو مشکل در این حوزه نوشته شود و پیگیری کنیم بهتر از آن است که ۲۰۰ مشکل را بنویسیم و از پس آن برنیاییم. موارد غیرعملی را باید حذف کنیم و موارد عملی را در این لایحه قرار دهیم.

رویداد۲۴-محجوب در جریان بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: باید در حد توان خودمان نسخه بپیچیم. اگر دو مشکل در این حوزه نوشته شود و پیگیری کنیم بهتر از آن است که ۲۰۰ مشکل را بنویسیم و از پس آن برنیاییم. موارد غیرعملی را باید حذف کنیم و موارد عملی را در این لایحه قرار دهیم.در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در مورد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در بررسی ماده ۳ این لایحه علیرضا محجوب در صحن علنی مجلس در مخالفت با این ماده گفت: طراحان این لایحه در تعاریف افراط کرده‌اند. باید ارتباطی بین تعاریف و مابقی قانون باشد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از این ماده گفت: گاهی در این مواد تعاریف بی‌اثر شده است و شما برای تک‌تک این تعاریف مجازات جزء تعریف کرده‌اید. تعریف جزء زمانی لازم است که مصداق جزء داشته باشد.

محجوب تصریح کرد: این لایحه با این حجمی که دارد باید برای مجازات‌ها مطلب بنویسد؛ چراکه این تعاریف سنخیتی با مابقی قانون ندارد وقتی تعاریف کلی است. اینجا مجازات جزئی شده است و این کار باعث می‌شود که ضمانت قانون ضعیف و اخلاق در جامعه ما دچار مشکل شود.

این نماینده مردم تهران تصریح کرد: کار کردن کودکان بدترین اشکال کار کودک است و مجموعا به ۶ مورد اشاره شده که باید به تک‌تک این موارد پرداخته شود که برخی مشاوره و برخی نیاز به دادگاه و یا اقدامات اداری دارد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه دولت کمیسیون و دستگاه قضا باید به این ماده ۳ توجه بیشتری داشته باشند، تاکید کرد: این ماده ۳ چندصد هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد و این برداشتن وزنه‌ای سنگین و خارج از توان مالی ماست و ما در گذشته هم درباره مسائل اجتماعی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. اشکالی که منجر به سوءاستفاده از کودک می‌شود باید به آنها توجه شود و ما اگر از پس این‌ها برمی‌آمدیم شاید آنچنان مشکل نداشتیم.

محجوب ادامه داد: شما با این ماده ۳ از این لایحه در جامعه توقع ایجاد می‌کنید هرچند که ما هم علاقه‌مند به توسعه مسائل اجتماعی در کشور هستیم اما ما نمایندگان باید به قوانینی رأی دهیم و تعهد ایجاد کنیم که توان اجرایش را داشته باشیم. برخی از این موارد در این ماده باید به کمیسیون برگردانده شود و اصلاحات آن انجام بگیرد و باید برای آنها منابع تعریف شوند.

وی با بیان اینکه ۶ بند از این ماده کاملا حمایتی است، گفت: باید منابع برای آن نوشته شود که هم‌اکنون هیچ اسمی از آن نیامده است. اینکه ما در جامعه توقع ایجاد کنیم و توان اجرایش را نداشته باشیم، به جامعه ضرر می‌رساند و مخصوصا در حوزه اجتماعی. ما باید در حد توان خودمان نسخه بپیچیم. اگر دو مشکل در این حوزه نوشته شود و پیگیری کنیم بهتر از آن است که ۲۰۰ مشکل را بنویسیم و از پس آن برنیاییم. موارد غیرعملی را باید حذف کنیم و موارد عملی را در این لایحه قرار دهیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان