تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

وزیر بهداشت: کیفیت مواد غذایی نسبت به قبل از تحریم ها تغییر نمی کند

وزیر بهداشت گفت: مدیریت، مواد غذایی، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی سخت است، اما وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد این اطمینان را می دهند که کیفیت خدمات و محصولات غذایی و تجهیزات پزشکی، نسبت به قبل از تحریم ها تغییر پیدا نکند.

رویداد۲۴ در جلسه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان ملی استاندارد، تسهیل واردات داروها، ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در شرایط تحریم بررسی شد.

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، روز شنبه در حاشیه جلسه مشترک با رئیس سازمان ملی استاندارد در وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد این اطمینان را می دهند که کیفیت خدمات و محصولات در این حوزه، نسبت به قبل از تحریم ها تغییر پیدا نکند.


وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد همکاری های مشترکی دارند، گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مورد اعتماد قاطبه مردم هستند، از هم اکنون برای روزهای سخت، تدبیر خواهیم کرد و مردم مطمئن باشند که رعایت کامل مقررات برای وزارت بهداشت مهم است.
هاشمی افزود: وزارت بهداشت، عمدتا در حوزه سلامت مردم، غذا، هوا، آب، تجهیزات پزشکی و دارو با سازمان ملی استاندارد ،همکاری های مشترکی دارد.


وزیر بهداشت تصریح کرد: برگزاری این جلسه کمک بیشتری به انجام دقیق نظارت ها و رعایت حقوق شهروندان می کند و در عین حال از انجام چندباره امور و اختلافاتی که ممکن است بین دو دستگاه که هرکدام وظایف مهمی برعهده دارند، ایجاد شود، پیشگیری می کند.
هاشمی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، این است که در شرایط پیش رو، تلاش شود تا استانداردها حفظ شوند و به بهانه های مختلف اقداماتی صورت نگیرد که به آسیب به مردم منجر شود و اعتمادی که مردم به سازمان ملی استاندارد و حوزه سلامت دارند، پایدار بماند و خدشه دار نشود.


وزیر بهداشت، گفت: کار در حوزه غذا، مواد غذایی، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی سخت است، اما وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد این اطمینان را می دهند که کیفیت خدمات و محصولات غذایی و تجهیزات پزشکی، نسبت به قبل از تحریم ها تغییر پیدا نکند و در این راستا تلاش خواهیم کرد.
هاشمی با بیان اینکه شایعه سازی در حوزه سلامت زیاد است و در ماه های آینده نیز افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما اعتبار خود را هزینه ناتوانی برخی افراد یا سودجویی بعضی از دلالان یا تعدادی از واردکنندگانی که از این مسیر سود بیشتری به خود و آسیب بیشتری به مردم می رسانند، نخواهیم کرد، چرا که وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مورد اعتماد قاطبه مردم هستند، بنابراین از امروز برای روزهای سخت تدبیر خواهیم کرد و مردم مطمئن باشند، آنچه برای ما مهم بوده، رعایت کامل مقررات است. و هیچ مجموعه ای در صورت تخلف حاشیه امن نخواهد داشت. در این راستا قوه قضاییه هم در کنار ما خواهد بود و تمام مسائل را رصد خواهیم کرد.

* وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در تحریم‌ها مراقب سلامت مردم هستند
نیره سادات پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در حاشیه نشست کاری مشترک با وزیر بهداشت در خصوص شیوه نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی اظهار داشت: علیرغم شرایط تحریم، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد با هماهنگی یکدیگر مراقب سلامت مردم هستند.
وی گفت: یکی از مسائلی که در جلسه امروز با مسئولان وزارت بهداشت مورد بحث قرار گرفت، این بود که تدبیری اندیشیده شود تا سلامت و ایمنی تجهیزات پزشکی حفظ شود و روند نظارت بر تولید و واردات در خصوص اعطای استاندارد تسریع شود.
پیروز بخت ادامه داد: ما با وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم تا همه مدارک و گواهینامه های فنی و استانداردهای تجهیزات پزشکی در خارج از کشور بررسی شود و در داخل کشور نیز قرار است آزمایشی بر محصولات و ملزومات پزشکی انجام شود، این آزمایشها براساس استانداردهای ملی و با توجه به ویژگی های مقررات فنی وزارت بهداشت، در آزمایشگاه های مورد تایید دو طرف انجام گیرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به یکسان سازی فرآیند‌های استاندارد و نظارت بر محصولات حوزه سلامت بین وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تصریح کرد: در 6 ماهه اخیر هماهنگی‌های خوبی با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتیم و بیشتر فرایندها یکسان شده است.
پیروزبخت بیان کرد: از این پس مردم خودشان نتیجه این همکاری‌ها را واضح و آشکار خواهند دید. مردم مطمئن باشند که محصولات با نظارت دقیق، صحت و سلامت کامل با استانداردهای مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌ گیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص واردات برنج، استانداردها تغییرات خاصی نکرده است، گفت: البته یکسان سازی فرآیند‌ها بین وزارت بهداشت و سازمان استاندارد صورت گرفته است و آزمایش‌ها برای صدور استاندارد و گواهینامه‌ در یک آزمایشگاه انجام می‌شود و گواهینامه‌ ای که در این آزمایشگاه‌ برای محصولات صادر می‌شود مورد تایید هر دو دستگاه است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد:‌ وزارت بهداشت مراقب سلامت مردم است. در مورد سلامت واردات محصولاتی مانند برنج و روغن وزارت بهداشت نظارت های کافی دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم تمام استانداردها رعایت شود.

همچنین در این جلسه، تسهیل واردات داروها، ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در شرایط تحریم، جلوگیری از کمبودهای احتمالی و رسوب تجهیزات پزشکی مشمول استاندارد اجباری در گمرکات کشور، صدور مجوزهای لازم برای ورود و ترخیص تجهیزات پزشکی، مواد اولیه و قطعات ساخت و قطعات یدکی واجد استاندارد اجباری دارای سابقه ورود، بدون نیاز به انجام آزمایش های تطابق با استاندارد اجباری و با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی به کشور و راه های نظارت های بهتر نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان