تاریخ انتشار: ۰۷:۳۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
هرمیداس باوند در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

میانجیگری عمان میان ایران و آمریکا/ ترامپ و روحانی پشت یک میز می‌نشینند؟

هرمیداس باوند بر این عقیده است که روابط کنونی ایران و آمریکا در شرایط خصمانه و غیر حسنه ای قرار دارد و عمان به عنوان یکی از کشورهایی که همواره روابط مناسبی با ایران داشته، می‌تواند میانجیگری مثبتی را میان ایران و آمریکا صورت دهد.
میانجیگری عمان میان ایران و آمریکا می‌تواند امیدوار کننده باشد؟

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: یوسف بن علوی چندسالی است نقش میانجی برای آغاز مذاکرات دشوار را بازی می‌کند. روزنامه العرب چاپ لندن خبر داد که سفر وزیر خارجه عمان به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای میانجیگری این کشور و کاهش تنش میان ایران و آمریکا صورت گرفته است. همین خبر کافی بود تا کارشناسان به آینده این گفت‌وگو و مذاکره امیدوار باشند.

عمان در چند دهه گذشته همواره روابط خوبی با ایران داشته است و سعی کرده اگر تنشی میان ایران و جامعه بین‌المللی رخ می‌دهد، به صورت داوطلبانه به عنوان میانجی‌گر حضور پیدا کند و روابط ایران را بهبود و آرامش را تا حدی به کشورمان باز گرداند. نمونه این میانجی‌گری در سال 2013 بود که عمان با مذاکرات و گفت‌وگوهای پی‌درپی، توانست زمینه را برای مذاکره ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای هموار کند. اکنون نیز با توجه به شرایط بحرانی ایران و تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، عمان بار دیگر این وظیفه را برعهده گرفته تا با آمریکا بر سر ایران گفت‌وگو کند. هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ می‌گوید که عمان همواره نقش موثری را ایفا کرده  و اکنون نیز می‌توان به این میانجیگری امیداوار بود.

میانجیگری عمان در شرایط کنونی می‌تواند راهگشا باشد

هرمیداس باوند استاد و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به خبر سفر وزیرخارجه عمان به واشنگتن برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا، گفت: شرایط فعلی برای ایران بسیار نگران کننده است. آمریکا از برجام خارج شده و تصمیم گرفته تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران اعمال کند، بنابراین در چنین شرایطی مذاکره و میانجیگری می‌تواند راه‌گشا باشد و اگر این میانجی‌گری از سوی کشوری مانند عمان صورت بگیرد که سابقا هم وجود داشته است، می‌تواند در شرایط فعلی راهگشای بهتری باشد. 

پیش شرط‌های آمریکا برای گفت‌وگو شرایط مذاکره را سخت‌تر می‌کند

باوند با بیان اینکه، هر کشوری به دنبال منافع خودش است، تصریح کرد: آمریکا در عین حال که درخواست مذاکره کرده است، اما وزیرخارجه آن برای مذاکره 12 پیش شرط را تعیین کرده است که خب از نظر ارتباطات بین‌الملل تعیین پیش شرط مذاکره را بسیار سخت‌تر می‌کند. اما زمانی که مذاکره با میانجیگری صورت بگیرد که اکنون عمان این وظیفه را بر عهده گرفته است، طبیعتا در فضای بهتری می‌تواند انجام شود. بنابراین در چنین شرایطی که روابط دو کشور رابطه غیرحسنه، خصمانه و غیردوستانه است، کسی که بتواند نقش میانجی یا مساعی جمیله را انجام دهد، بهترین متد برای حل مشکلات دو کشور را انجام داده است.
 
باید به میانجیگری عمان امیدوار بود

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه باید به این میانجیگری امیدوار بود، تصریح کرد: عمان نیز احتمالا شواهد و قرائنی را دریافت کرده که به واشنگتن رفته است. از آنجایی که سابقا آمریکا نیز از سوی عمان مذاکراتی را با ایران انجام داده  و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرده است، این اتفاق می‌تواند امیدوار کننده باشد. حتی در خصوص کره شمالی نیز که شرایط مساعدی نداشت، با میانجیگری دیگران، توانست مذاکراتی را در یک سحطی با آمریکا انجام دهد. به هر حال معتقدم هم میانجیگری و هم مساعی جملیه در چنین شرایط پر تنشی می‌تواند راه‌گشا باشد.  
 
رابطه عمان با ایران در طول تاریخ روابطه خوب و حسنه‌ای بوده است

هرمیداس با تشریح اینکه عمان دارای چه شاخصه‌هایی است که همواره به عنوان کشور میانجیگر انتخاب می‌شود، گفت: عمان بین 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس حضور دارد و در طول تاریخ رابطه حسنه و خوبی با را با عربستان نداشته است و اگر جایگاهی بالاتر از عربستان نداشته باشد، قطعا کمتر از آن را ندارد. عربستان همواره سعی کرده تا نقش برادر بزرگتر را بازی کند، عمان یکی از کشورهایی است که تلاش دارد تا همواره رابطه خود را با ایران حفظ کند. این حفظ ارتباط طبیعتا منافعی را هم برای آن‌ها داشته است مانند انتقال گاز به این کشور؛ و دیگر اینکه ایران در زمان شاه و در مسئله ظفار به پادشاه عمان کمک بسیاری کرد و بعد از انقلاب تاکنون نیز میان دو کشور روابط رابطه حسنه و خوبی برقرار بوده است.  

شرایط ایران و آمریکا شرایط پیچیده‌ای است

باوند ادامه داد: شرایط کنونی ایران و آمریکا شرایط پیچیده ای‌ است که بهترین راه حل برای کاهش تنش‌ها مذاکره و میانجیگری است و تاریخ هم این موضوع را اثبات کرده است.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
سالهاست که بخشی از دست اندرکاران سیاسی در سنگاه دیپلماسی کشور دل به کراوات جناب آقای باوند بسته اند و شاکله حضور امثال ایشان را برای ارسال پیام به مخالفان نظام جمهوری اسلامی ترتیب می دهند ولی رویداد اگر این شخص را خوب می شناخت حداقل عکس و تفسیرات اورا برای در از مدت در صفحه اخبار خود نمی گذاشت
رویداد باید برای تنویر افکار عمومی از کارشناسان و دلباختگان مردم ایران استفاده کند البته همین بهتر که پایگاه رویداد برای دلخوشی براندازان نظام جمهوری اسلامی امن و امان به حساب آید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان