تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

روز پرکار دستگاه دیپلماسی ایران در سنگاپور

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) در حاشیه پنجاه و یکمین ' اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' با تعدادی از وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه و مسئولان ارشد سنگاپور به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد .
روز پرکار دستگاه دیپلماسی ایران در سنگاپور

رویداد۲۴ ظریف صبح پنجشنبه در محل اکسپو در غرب سنگاپور علاوه بر دیدار با ' لی هسین لونگ ' نخست وزیر سنگاپور با ' مولود چاوش اوغلو ' همتای ترکیه ای خود نیز دیدار کرد .
در این دیدار که جواد انصاری سفیر کشورمان در سنگاپور نیز حضور داشت، آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.
دیدار با ' آلان پیتر ' وزیر امور خارجه فیلیپین یکی دیگر از دیدارهای محمد جواد ظریف در حاشیه نشست صبح وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه آ.سه. آن بود.
دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه روابط و مناسبات دوجانبه، درباره مسایل مورد علاقه نیز به رایزنی پرداختند.
بر اساس این گزارش، در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نخست وزیر سنگاپور و نیز تعدادی از همتایان خود در حاشیه اجلاس آ. سه. آن، علاوه بر روابط دو جانبه، موضوعات مرتبط با برجام نیز مورد گفت و گو قرار گرفت و بر حفظ آن تاکید شد.
این گزارش همچنین حاکی است که دکتر ظریف با وزیر امور خارجه ژاپن نیز دیدار و گفت و گو کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، برجام و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت گو کردند.
قرار است محمد جواد ظریف در حاشیه نشست بعدازظهر امروز وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن، با وزیران خارجه مالزی، اندونزی و روسیه نیز دیدارهای جداگانه ای داشته باشد.
وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا از روز دوشنبه در سنگاپور در اجلاس سالانه خود در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو می کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس دکترین دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و نگاه به شرق، افزایش تعاملات در این حوزه بسیار حائز اهمیت است . از این رو توجه ویژه ایران به اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا 'آ.سه.آن' به عنوان پنجمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در راستای این دکترین قابل ارزیابی است .
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که تنها پنج دهه از عمر آن می گذرد و در ابتدا پنج کشور بنیانگذار آن بودند و سپس تعداد اعضای آن به 10 کشور افزایش یافت، به دلایل مختلف مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار دارد.
این توجه را می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. از بُعد اقتصادی این منطقه دارای ظرفیت های مناسبی است و آ. سه .آن بر اساس عملکرد پیشین خود نشان داده که می تواند در معادلات اقتصادی منطقه ای و فرامنطقه ای نقشی موثر داشته باشد.
این منطقه با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 643 میلیون نفر از اقتصاد پویایی برخوردار است به طوری که تولید ناخالص داخلی در اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه در سال گذشته بیش از 932 میلیارد دلار گزارش شده است. پس از اندونزی، کشور تایلند با 407 میلیارد دلار، فیلیپین با 305 میلیارد دلار، سنگاپور با 297 میلیارد، مالزی با 296 میلیارد دلار، ویتنام با 202 میلیارد دلار، میانمار با 67 میلیارد دلار، کامبوج با 20 میلیارد دلار، لائوس با 16 میلیارد و برونئی با 11 میلیارد تولید دارای تولید ناخالص ملی هستند.
سهم سرانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی (اسمی) در کشورهای مختلف متفاوت است که بالاترین آن با رقم حدود 53 هزار دلار به سنگاپور تعلق دارد و کمترین آن نیز با رقم یکهزار و 269 دلار متعلق به کامبوج است.
تولید ناخالص داخلی واقعی منطقه آ.سه.آن حدود هشت هزار دلار ارزیابی شده است.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده این اتحادیه در سال 2016 برغم کاهش جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی توانست 97 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کند که سهم شرکای گفتمانی آ.سه.آن و همچنین سرمایه گذاری درون منطقه ای در بین اعضای آ.سه.آن افزایش داشت، به گونه ای که 25 درصد سرمایه گذاری خارجی به طور مستقیم توسط اعضاء این اتحادیه در دیگر کشورهای عضو انجام شد.
آ.سه.آن دارای 10 شریک گفتمانی شامل استرالیا، کانادا، چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی، روسیه و آمریکا است.
سرمایه گذاری های درون منطقه ای آ.سه.آن به طور عمده در بخش های تولیدات کارخانه ای و حوزه مالی بوده و کشورهای سنگاپور، مالزی و تایلند بیشترین سرمایه گذاری را در دیگر کشورهای منطقه انجام داده اند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان