تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انتقاد و اقتصاد/ تجمع معیشیتی روحانیون در مشهد علیه دولت روحانی

سفر مکارم شیرازی به مشهد اولین اقدام نه، اما مهمترین اقدام منتقدان دولت است. اولین نه اما شاید آخرین فرصت که در این آشفته بازار اقتصاد و تحریم و اعتراض، مفری برای خود پیدا کنند و سرمایه اجتماعی اصولگرایان را افزایش دهند.
تجمع معیشیتی روحانیون در مشهد علیه دولت روحانی

رویداد۲۴ پنج سال پیش که تازه دولت روحانی شروع به کار کرده بود، اصولگرایان همایش‌هایی با عنوان دلواپسیم برگزار می‌کردند. همایش‌هایی که در قم و مشهد شروع شد و در تهران و اصفهان تکرار شد و محور اصلی همه آنها، انتقاد به سیاست‌های جدید دولت روحانی در زمینه سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای بود.

حوزه‌های علمیه نزدیک به جریان تندرو اصولگرا که خود را حوزه انقلابی می‎‌خوانند نیز همزمان برای همایش‌های مشابهی بیانیه دادند. آنها «نگرانیم» را در کنار دلواپسیم مطرح کردند و از وضعیت حجاب زنان انتقاد کردند و سیاست‌های دولت روحانی را در حوزه زنان و خانواده زیر سوال بردند.

در برنامه‌های دلواپسی، تشکل‌های دانشجویی اصولگرا به محوریت بسیج دانشجویی، برگزار کننده برنامه‌ها بودند و عموما نظریه‌پردازان نزدیک به دولت احمدی‌نژاد هم در آشکار و خفا این برنامه‌ها را مدیریت می‌کردند و در برنامه‎‌های نگران‌ها، روحانیون دانش آموخته موسسه نزدیک به مصباح یزدی نقش محوری را داشتند.

بر خلاف انتظار و اسم‌های مشهور، اما استقبال از این برنامه‌ها ضعیف بود. در یکی از آخرین نمونه‌های آن بسیج دانشجویی هفت دانشگاه تهران همایشی مشترک برگزار کردند و از بیست چهره سیاسی محبوب اصولگرایان دعوت کردند تا بتوانند سالن سوره را پر کنند و سیاست‌های هسته‌ای روحانی را مسخره کنند. سالن پر شد اما اصولگرایان تمایلی به این همه برنامه‌ریزی نداشتند. آنچه واضح بود جز حلقه اصلی تصمیم‌گیر تشکل‌ها، کسی تمایلی به حضور در این برنامه‎‌ها نداشت. «دلواپسیسم»، به محاق رفت و دیگر کسی دلواپس برنامه هسته‌ای حسن روحانی نشد.

برنامه‌های حجاب هم وضعیتی مشابه داشت. رسانه‌های اصلاح طلب مسئولان وزارت کشور را سوال‌پیچ می کردند که چه کسی برای این برنامه‌ها مجوز گرفته و چه کسی مجوز داده است و جالب اینکه هیچکدام از طرفین مشخص نبود. حالا کار به جایی رسیده که در تابستان 97 و بعد از قضایای دختران خیابان انقلاب که انتظار می‌رفت قشر مذهبی بیشتر از گذشته نسبت به پوشش حساسیت داشته باشد، دیگر خبری از این حساسیت‌ها نیست. اصولگرایان، خط مشی خود را عوض کرده بودند و می‌خواستند در خط مشی جدید، افکار عمومی را بیشتر همراه کنند.

انتقاد و اقتصاد!

بعد از انتخابات 96، اصولگرایان برنامه را عوض کردند. آنها در ایام تبلیغات دیده بودند تنها سخنی که وقتی از زبان رئیسی و قالیباف خارج می‌شود، در افکار عمومی خریدار دارد، انتقاد از وضعیت اقتصادی است. البته اصولگرایان سنتی، با دولت روحانی در مدیریت اقتصادی شریک بودند و سهم آنان نه تنها از اصلاح‌طلبان کمتر نبود که بیشتر هم بود. با این حال نیروهایی بودند که همه چیز را می‌خواستند.

از قبل از انتخابات هر جا نقدی به سیاست‌های اقتصادی روحانی بود، اصولگرایان در صف اول بودند. مالباخته‌های ثامن الحجج و کاسپین و سایر موسسات باورشان نمی‌شد که وقتی تجمعی برگزار می‌کنند، تعداد خبرنگاران اصولگرا از تعداد تجمع کنندگان بیشتر باشد. قالیباف حتی در نظر داشت از این افراد در فیلم تبلیغاتی خود استفاده کند. اما در نهایت این کار تا دی‌ماه سال قبل به تعویق افتاد. در نماز جمعه مشهد از شهرداری انتقاد شد و مالباخته‌ها و منتقدان عملکرد شهرداری جمع شدند و ناگهان از میان جمع شعاری بلند شد که مورد نظر مدعوین اولیه نبود. شعار تکرار شد و از مشهد فراتر رفت و خونهایی ریخته شد تا ختم غائله اعلام شود.

اکنون تابستان رسیده و افزایش روز افزون قیمت دلار، باز هم اعتراضات با شعارهایی بود که در دهان اصولگرایان نمی‌چرخد. آنها می‌خواهند پرچم منتقد اول وضعیت اقتصادی را از دست سایر منتقدان بستانند. حالا سراغ بزرگترین و موجه‌ترین چهره‌های خود رفته‌اند و درب بیوت مراجع تقلید، دخیل بسته‌اند.

سفر مکارم شیرازی به مشهد اولین اقدام نه، اما مهمترین اقدام منتقدان دولت است. اولین نه اما شاید آخرین فرصت که در این آشفته بازار اقتصاد و تحریم و اعتراض، مفری برای خود پیدا کنند و سرمایه اجتماعی اصولگرایان را افزایش دهند.

تجمع معیشیتی روحانیون در مشهد علیه دولت روحانی
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
سلام علیکم انتقاد مراجع از وضع نکبت بار موجود که حاصل مدیریت ضعیف و چشم به بیرون دوز دولت بی تدبیر و امید کش آقای روحانی است، چرا باعث برافروختگی شما شده است؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
به رویداد باید گفت که گزارش فوق نشان بی اطلاعی و عدم شناخت همکاران شما از مسائل اجتماعی و مذهبی سیاسی ایران است . یا در انتخاب افراد روحانی از کسانی استفاده می کنید که هیچ جایگاه مردمی ندارند و در باره مسائلی از قبیل حجاب اظهار نظر های خام می کنند یا سایر مواردی که در اصالت موثر بودن آنها در سرنوشت مسائل کشور تردید و جای تامل بسیار است . جامعه شناسی رویداد برای تنویر افکار ملت ایران و بویژه جوانان بسیار سطحی و غیر کارشناسانه است توصیه می کنم اسلام و خصوصا مکتب تشیع را بشناسید تا اگر می خواهید با اسلام و تشیع با بدبینی مخاصمه کنید و میدان را از آنها بگیرید حداقل سود را ببرید ولیکن بدانید بسیاری از جستجو گران یا به تعبیری جاسوسان آمریکایی و انگلیسی و.. سالها تلاش کردند تا با نفوذ در محیط های مذهبی ایران حضور فعال پیدا کنند و عاقبت با بدفهمی و تخیلات خود بافته راهی را رفتند که ناتمام ماند و اما شیعه توانست باقی بماند و قوی تر از گذشته موانع را بشناسد و قویتر شود. اشتباه می نویسید و موفق نخواهید بود .این ره که تو می روی به ترکستان است .
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
مراجع وظیفه خود می دانند که مشکلات مردم را بگویند و هیچ ربطی به جریان اصولگرا ندارد. این دسته بندی اصولگرا و اصلاح طلب را عده ای امریکایی مطرح کردند تا از اب گل الوده ماهی بگیرند که در لفافه اصلاح طلبی حسابی ماهی گرفتند و به ریش جماعت ساده لوح خندیدند.
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
ب قول علم الهدی .. وضعیت معشتی زمان ما خیلی هم خوب است مردم در صدر اسلام قوت لایموت نداشتند پس برید خدا رو شکر کنید !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
بالاخره صدای جماعت آخوند هم از وضع بد اقتصادی درآمد !!حالا این جماعت چه کنند با سیاستهای حکومت !!!
نظرات شما
پیشخوان