تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سامانه دسترسی به انتشار آزاد اطلاعات، بی‌محتواست/ اخبار سوخته در سایت می‌گذارند

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی معتقد است اخبار و اطلاعات موجود در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سوخته است.
1111111111111111
رویداد۲۴ محمد آیتی: اواسط تیرماه سال گذشته، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، سامانه‌ای که با رویکرد شفافیت و مبازره فساد راه‌اندازی شد، با اینهمه نه شهروندان و نه خبرنگاران دسترسی به اطلاعات خاصی ندارند. معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در توضیحی با معرفی این سامانه از خبرنگاران درخواست کرد اگر نیاز به اطلاعات خاصی دارند، دستگاه‌های اجرایی موظفند این اطلاعات را به سرعت در اختیار آنها بگذارند. تصاویر پاسخ‌هایی که خبرنگاران پس از ارائه درخواست اطلاعات از نهادهای دولتی گرفته‌اند، این روزها در شبکه‌های اجتماعی زیاد دست به دست می‌شود. در این پاسخ‌ها حتی میزان تولید برق کشور محرمانه عنوان شده بود!

دستگاه‌های نظارتی در مبارزه با فساد ترس دارند

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس دهم معتقد است خیلی‌ها از شفاف‌سازی در کشور می‌ترسند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: دلیل هراس از شفافیت این است که سر تا پای خیلی از کارهای ما مشکل‌دار است و اگر از روز اول شفاف‌سازی صورت می‌گرفت این‌همه فساد بوجود نمی‌آمد.

او می‌گوید: ما خودنظارتی بر همدیگر نداریم، بلکه دستگاه نظارتی داریم. دستگاه نظارتی هم، دستگاه دولتی است. یعنی افراد مشغول در آن بخش، اضافه کار بگیرند، کار می‌کنند و اگر اضافه کار نگیرند، کار نمی‌کنند. اگر در کشور، خودنظارتی بر همدیگر داشتیم کارمان به اینجا نمی‌رسید. اخیراً یکی از افراد که به لحاظ سیاسی اصلاً قبولش ندارم، پیشنهاد کرده اگر کسی انبار احتکارکنندگان را لو داد، یک درصد از ارزش آن را به عنوان هدیه به او دهیم. به نظر من، این روش بسیار خوب و منطقی است. ما باید بگذاریم که خود مردم به موضوعات ورود پیدا کنند و باید بدانیم این دستگاه‌های نظارتی که در کشور فعال هستند در مسیر نظارت و مبارزه با فساد، ترس دارند و متاسفانه بسیاری از ما از شفاف‌سازی واهمه داریم که بخشی از آن به مشکلات فرهنگی برمی‌گردد و بخش عمده آن هم به سیستم فشل مربوط می‌شود.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دارای اطلاعاتی سوخته است

عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفته است: فعال‌سازی سامانه دسترسی به انتشار آزاد اطلاعات با ضعف‌هایی که دارد یا هر چیزی دیگری که در این رابطه راه‌اندازی شده به خاطر پُر کردن چک لیست است. یعنی، یک کارِ ظاهری و بی‌محتوا. چند ماه پیش گفتند ما سامانه دسترسی به انتشار آزاد اطلاعات را راه‌اندازی کردیم اما کسی نیست که بیاید و به این سامانه نمره دهد و ببیند آیا این سامانه درست کار می‌کند یا اصلاً با اسمش می‌خواند یا صرفاً فقط یک سامانه است. امروز می‌توانم به ضرس قاطع به شما بگویم در این سامانه‌ها اطلاعات و اخبار سوخته می‌گذارند.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی می‌گوید: برای برون‌رفت از این رویه باید یک الزامات قانونی را وضع کرد. یعنی باید در آن قوانین وضع‌شده گفت اگر فرد، افراد یا دستگاه مسئول کار خود را به درستی انجام ندادند، مسئولان آن بخش محکوم شوند. به طور مثال گزارش بودجه دستگاه‌ها و تخصیص‌های آن باید منوط به ثبت در سامانه شود. یعنی همه مردم از بودجه و کارکرد بخش‌های مختلف دولتی باخبر شوند. البته باید توجه داشت بخشی از اطلاعات محرمانه و امنیتی است که می‌توان آن قسمت‌ها را رسانه‌ای نکرد اما دیگر بخش‌ها باید در دسترس همگان باشد. واقعاً اگر دنبال شفاف‌سازی هستیم باید به سمت وضع کردن یکسری قانون‌گذاری‌ها برویم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان