تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نازنین زاغری چگونه به مرخصی رفت؟/ خروج از زندان بدون حق مصاحبه و خروج از کشور

سی‌ان‌ان خبر داده که آزادی زاغری در شرایط خاصی انجام شده که او اجازه ترک ایران، ورود به هرگونه سفارت خانه خارجی یا انجام مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد.
پشت پرده آزادی زاغری و همزمانی آن با سفر وزیر خارجه انگلیس به آمریکا
رویداد۲۴ مرخصی ۳ روزه نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی که ۲ سال پیش به جرم جاسوسی بازداشت شده بود، امروز به اتمام می‌رسد و هنوز مشخص نیست که این مرخصی تمدید خواهد شد یا نه. همچنین درباره عواملی که منجر به اجازه این مرخصی ۳ روزه شده است نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد. جرمی هانت که به تازگی جایگزین «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلستان شده است در یک سلسله توییت هفته گذشته از «خبر‌های خوب» خبر داده بود، اما تاکید کرده بود که آزادی زاغری موقت است. او از آزادی زاغری استقبال کرد و در عین حال تاکید کرده بود که زاغری از ابتدا نباید بازداشت می‌شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این‌باره می‌نویسد: همسر نازنین زاغری می‌گوید دقیقا نمی‌دانند این مرخصی چگونه ایجاد شده است.«جرمی هانت» وزیرجدید خارجه بریتانیا معتقد است این از خوش‌شانسی نازنین زاغری است که به مرخصی ۳ روزه آمده است.
 
سی‌ان‌ان در این باره نوشت: آزادی زاغری در شرایط خاصی انجام شده است. زاغری اجازه ترک ایران، ورود به هرگونه سفارت خانه خارجی یا انجام مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد.

روزنامه گاردین اما با اشاره به موقعیتی که در آن حکم مرخصی ۳ روزه نازنین زاغری صادر شده است می‌نویسد: اقدام ایران برای اعطای مرخصی ۳ روزه به نازنین زاغری در شرایطی است که اتحادیه اروپا در آستانه اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مهم در مواجهه با اعمال تحریم‌های آمریکا در قبال مهار سرمایه‌گذاری اروپا در ایران از جمله خرید نفت ایران است.

دیپلمات‌های اروپایی همواره به تهران تاکید می‌کنند که مخالفت انگلیس با تلاش‌های آمریکا در قبال تخریب توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود، می‌تواند اثرگذار باشد. با این حال تهران معتقد است بریتانیا لینک ضعیفی در اتحادیه اروپا برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

کمپین زاغری-راتکلیف اعلام کرد حکم آزادی نازنین زاغری در نخستین ساعات روز پنجشنبه گذشته آغاز شد و در حالی که وی لباس زندان اوین را بر تن داشت به وی گفته شد که تنها ۱۰ دقیقه زمان دارد که آماده شود و زندان را ترک کند. وی پس از عبور از گیت‌های زندان یک تلفن همراه از یک غریبه قرض می‌گیرد و با برادرش تماس گرفته و به خانواده‌اش اعلام می‌کند که آزاد شده است.

آزادی زاغری به ۳ روز محدود شده که دوره استاندارد مرخصی در سیستم ایران محسوب می‌شود، اما امکان تمدید آن نیز وجود دارد همانطور که نمونه‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه وجود داشته است.

نازنین زاغری در آوریل ۲۰۱۶ در ایران و از سوی سپاه پاسداران ایران در حالی که قصد داشت به همراه دخترش ایران را به مقصد انگلیس ترک کند بازداشت شد. زاغری برای دیدن خانواده‌اش به ایران آمده بود.

او به جاسوسی و مدیریت بخش روزنامه‌نگاری آنلاین شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با هدف آموزش افراد برای ایجاد پروپاگاندا علیه ایران متهم شده بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان