تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
حمیدرضا آصفی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ بر خلاف «سعید جلیلی» تاکید کرد

سیاست خارجی دولت روحانی تنها مبتنی بر لبخند نیست

حمیدرضا آصفی در مورد انتقادات به تاکتیک‌های سیاست خارجی دولت گفت: «آنجا که تشخیص داده بیشتر لبخند زده و آنجا که تشخیص داده، مواضع انقلابی محکم داشته است.»
رویداد۲۴-حمیدرضا آصفی در مورد انتقادات به تاکتیک‌های سیاست خارجی دولت  گفت: «آنجا که تشخیص داده بیشتر لبخند زده و آنجا که تشخیص داده، مواضع انقلابی محکم داشته است.» 

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در سخنرانی خود که به ‌دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان صورت گرفت، با انتقاد شدید از سیاست خارجی دولت در قبال مذاکرات، گفت: «پروژه لبخند با گرگ شکست خورده است. رفتار آمریکا نشان داد لبخند سلاح موثری برای کند کردن دشمنی‌ها نیست. سلاح تحریم با اقدام و عمل بی‌اثر می‌شود نه لبخند.» 

در همین راستا،  گفت‌و‌گویی با حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، داشت که در ادامه می‌خوانید. 

در همین رابطه حمیدرضا آصفی، کارشناس مسائل سیاست خارجی و سخنگوی اسبق وزارت خارجه، درباره موج جدید انتقادات به سیاست خارجی دولت روحانی گفت: «سیاست‌های کلان نظام در چارچوب اجماع مسوولین ارشد کشور صورت می‌گیرد. موضوع هسته‌ای و موضوعاتی از این دست مثل رابطه با آمریکا، از موضوعات کلان و تابع سیاست‌های اجماعی هستند. ممکن است، افراد مختلف برای اجرای سیاست‌های نظام، تاکتیک‌های مختلف را به کار ببرند؛ ممکن است ادبیات و چیدمان‌های تاکتیکی در مذاکرات متفاوت باشد، ممکن است انتخاب زمان و مکان تاکتیکی باشد و اولویت بندی روی کشورهای مختلف متفاوت باشد، اما آنچه که تغییر نمی‌کند؛ سیاست‌های راهبردی در هر دولت و هر گروه و دسته‌ای است. اینکه چطور باید در برابر طرف‌های مقابل حاضر شد، به رویکردی که گروه‌های مختلف اتخاذ می‌کنند، برمی گردد.» 

وی در ادامه در مورد سیاست دولت در قبال مذاکرات هسته‌ای گفت: «در موضوع برجام که یک سیاست کلان بود، بهتر است طوری به گذشته نگاه کنیم که قصد اجرا و تقویت آن را داشته باشیم، نه در جهت تضعیف و از بین بردن آن. برجام نقاط قوتی دارد، و البته برخی نقاط آن می‌توانست قوی‌تر باشد. منتقدین برجام روی نقاط ضعیف‌تر آن دست می‌گذارند و موافقان روی نقاط قوت بیشتر آن تاکید می‌کنند. به هر حال در حال حاضر برجام روی میز است و باید سعی کنیم که بر اساس منویات رهبری و بر اساس سیاست‌های کلان نظام اجرایی شود. چنانچه با این رویکرد به موضوع برجام نگاه کنیم، آن‌گاه خود را گرفتار این موضوع نمی‌کنیم که چه کسی بیشتر لبخند زد و چه کسی بیشتر اخم کرد؛ این‌ها مسائل حاشیه‌ای است.»

آصفی ادامه داد: «فکر می‌کنم که امسال، سال چالش گروه‌های مختلف با یکدیگر باشد و این موضوع به سود طرف مقابل (مخالفان دولت) است. هر دو طرف، چه منتقدین و چه موافقین برجام باید با نگاه همپوشانی یکدیگر و تقویت نظام حرکت کنند.» 

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سیاست خارجی دولت اساسا مبتنی بر سیاست لبخند بوده یا خیر، گفت: «شخصا احساس نمی‌کنم که سیاست دولت روحانی، سیاست لبخند بوده باشد؛ جایی که لازم بوده از ادبیات تند، مواضع انقلابی و مواضع غیرقابل تزلزل استفاده کرده و هرجا که تشخیص داده که باید لبخند بزند، بیشتر این کار را انجام داده است. ممکن است منِ نوعی اعتقاد داشته باشم که باید بیشتر انقلابی بود و یا بیشتر لبخند زد، اما هر کس دیدگاه خاصی دارد؛ ولی نمی‌توان این برداشت و تلقی را داشت که سیاست دولت فقط سیاست لبخند بوده است. آنجا که تشخیص داده بیشتر لبخند زده و آنجا که تشخیص داده، مواضع انقلابی محکم داشته است.» 

وی افزود: «ممکن است دولت در برخی سیاست‌ها می‌توانست محکمتر و قوی‌تر باشد، ولی در چارچوب کلان، سیاست‌های اجماعی و کلان را حتی المقدور رعایت کرده و در این سال دشواری که دشمنان ما، چه دشمنان منطقه‌ای و چه استکبار آمریکا با یکدیگر هم قسم شده‌اند که با جمهوری اسلامی مقابله کنند، باید تلاش کنیم که به همبستگی بیشتری برسیم.» 

آصفی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای برجام اساسا شکست خورده یا مخالفان انتظار معجزه در مدت سه ماهه دارند، افزود: «بعضی از دوستان انتظارات از برجام را خیلی بالا بردند که این موضوع خیلی به مصلحت نبود، طرف مقابل و منتقد نیز علاقه دارد که تمام نقاط مثبت را کنار گذاشته و فقط نقاط منفی را در نظر بگیرد که این موضوع نیز درسا نیست.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: «از ابتدای مذاکرات گفته‌ام و سخنان مکتوب است که اجرای برجام دشوار‌تر از رسیدن به توافق است؛ چرا که طرفین به توافق نیاز داشتند و نیاز آمریکا به توافق از ما نیز بیشتر بود. لذا مشخص بود که به توافق خواهیم رسید، اما اجرای آن دشوار‌تر است چون طرف مقابل جمهوری اسلامی اهل دبه، خدعه و نیرنگ است، بنابراین نباید چون آمریکایی‌ها نیرنگ کرده و خلاف تعهدات خود عمل می‌کنند، ما نباید سیاست خود را زیر سوال ببریم، از این موضوع باید به این نتیجه برسیم که آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرقابل دوستی هستند. سیاست‌های ما اشتباه نبوده است.»

آصفی تاکید کرد: « بر اساس یک چارچوب کلی پیش رفتیم و به یک توافق رسیده‌ایم، از این پس اگر طرف مقابل بدعهدی می‌کند، نباید تلقی کنیم که سیاست ما شکست خورده است. تلقی درست آن است که آمریکا غیرقابل اعتماد است، تا زمانی که از برجام مطمئن نشده‌ایم نباید وارد موضوعات دیگر با آمریکا شویم و به این باور برسیم که آمریکا تلاش می‌کند از جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به منافع خود، استفاده ابزاری کند وگرنه نمی‌توانیم بخاطر بدعهدی آن‌ها، بگوییم که سیاست‌های ما شکست خورده است.»

نظرات شما
پیشخوان