تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
خرم در گفت و گو با رویداد۲۴:

دشمنی با ایران در عراق اعتبار محسوب می‌شود/ سفر نماینده بغداد به واشنگتن صوری نیست

علی خرم کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که عراق هیچ الزامی ندارد که بخواهد دستورات آمریکا برای تحریم ایران را اجرایی و عملیاتی کند زیرا این یک تحریم دوجانبه میان آمریکا و ایران است.

دشمنی با ایران در عراق نوعی اعتبار محسوب می‌شود/ ممکن است عراقی‌ها خودشان بخواهند ارتباطشان با ایران کم شود

رویداد۲۴ ایران در حالی دوباره وارد شرایط سخت تحریم‌ شده است که اخیرا اعلام شد عراق نیز تصمیم دارد میزان تحریم‌ها علیه ایران را با هماهنگی آمریکا مشخص کند. روز گذشته منابع خبری گزارش دادند نماینده ویژه عراق برای بررسی چگونگی اعمال تحریم‌ها علیه ایران به واشنگتن سفر کرده است. این خبر اما انتقادات بسیار زیادی را به همراه داشت زیرا بسیاری بر این عقیده بوده و هستند که ایران و عراق منافع مشترک بسیار زیادی با هم دارند و این رفتارها جای تامل بسیاری دارد.

ممکن است عراق بخواهد تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند

علی خرم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با رویداد۲۴، با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا از سوی عراق علیه ایران، گفت: تحریم‌هایی که عراق به دستور آمریکا قرار است علیه ایران اعمال کند، با تحریم‌های سازمان ملل متحد تفاوت دارد، در نیتجه در تحریم‌های دوجانبه بستگی به روابط آن کشور با آمریکا دارد. به طور مثال چین و روسیه و اتحادیه اروپا می‌گویند ما از این تحریم‌ها تبعیت نمی‌کنیم اما اکنون عراق ممکن است به دلیلی اعلام کند که ما می‌خواهیم تحریم‌هایی را اعمال کنیم.

عراق از منظر حقوقی نمی‌تواند ایران را تحریم کند

خرم ادامه داد: عراق تا حدودی می‌خواهد نشان دهد که با آمریکا و حتی عربستان هم‌پیمان و هم نظر است و از آن بابت در درون کشور خود می‌خواهد به گونه‌ای نشان دهد که ایران کاری انجام نداده است و اکنون هم اگر بخواهیم، آن‌ها را تحریم هم می‌کنیم. معتقدم عراق از نظر حقوقی نمی‌تواند تحریمی را علیه ایران اعمال کند، اما ممکن است عراق یا حتی افغانستان هم دست به چنین کاری بزنند اما همه این‌ها به این برمی‌گردد که دیگران با چگونه با آن‌ها رایزنی کرده‌ باشند.

دشمنی با ایران در عراق مصرف داخلی دارد

این کارشناس با بیان اینکه دشمنی با ایران در عراق مصرف داخلی دارد، تصریح کرد: در این شرایط دشمنی با ایران در عراق یک مصرف داخلی دارد و اینگونه نیست که مثلا از سوی شورای امنیت تحت فشار و الزام برای اعمال تحریم باشند. در زمان احمدی نژاد آن قطع‌نامه‌هایی که تصویب شد، برای همه کشورها لازم الاجرا بود اما اکنون چنین نیست و فقط تحریم‌های دو جانبه کشورها است. در حال حاضر اگر عراق بخواهد تحریمی را علیه کشورمان اعمال کند این تحریم‌ها می‌تواند در زمینه نفت، تجارت، ورود کالاهای اقتصادی، تکنولوژی و ... باشد.

سفر نماینده عراق به واشنگتن صوری نیست

علی خرم با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد سفر نماینده عراق به واشنگتن برای بررسی چگونگی اعمال تحریم‌ها علیه ایران صوری باشد، خاطرنشان کرد: دلیلی وجود ندارد که نماینده عراق این همه راه به واشنکتن برود و فقط بخواهد برای ظاهر سازی با آمریکا همراهی کند، زیرا اینکار را از راه دور هم می‌‌توانست انجام دهد به همین دلیل بعید می‌دانم صوری باشد و قطعا جنبه‌هایی از حقیقت هم در آن وجود دارد، اکنون دشمنی با ایران در عراق نوعی اعتبار محسوب می‌شود و اصلا ممکن است عراقی‌ها خودشان بخواهند ارتباطاتشان با ایران را کم کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، علی خرم ، تحریم ، امریکا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان