تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۷

طرحی برای بازآفرینی شهری وجود ندارد

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

6111 هکتار مساحت بافت فرسوده استان تهران است که در 400 محله شناسایی شده و 3268 هکتار آن در مناطق 22 گانه شهر تهران بوده و جمعیتی نزدیک به دو میلیون و دویست هزار نفر یعنی حدود 17 درصد جمعیت تهران ساکن در این مناطق هستند که با انواع آسیب‌های اجتماعی، امنیتی، بهداشتی و زیستی سروکار دارند و متأسفانه موضوع فاجعه‌بار آنجایی است که 7111 کلاس مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی فقط در شهر تهران وجود دارد و تهران را به لحاظ فرسودگی مدارس برخلاف انتظار در میان سایر استان‌ها در اولویت قرار می‌دهد.

در تهران 400 محله دارای بافت فرسوده شناخته شده است که تا سال 1400 بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فقط 63 محله قرار است احیاء، بازسازی، مقاوم‌سازی و یا نوسازی شود و این یعنی فقط سالی 3 درصد.

دلیل موجه این کندی کار را به پای کمبود بودجه می‌نویسند حال آنکه در تبصره 18 قانون بودجه 97 قرار بود 1000 میلیارد اعتبار تخصیص یابد که این تخصیص منوط به ارائه برنامه عملیاتی است و امروز گله می‌شود که بودجه داده نشده، مگر نه آنکه در بودجه‌ریزی عملیاتی قرار شد برنامه اجرایی ارائه شود تا بودجه تخصیص یابد و الان شش ماه از سال رفته و باز هم می‌گویند بودجه نیست که بهتر است بگویید طرحی نیست و پیش از این معلوم نیست به نام طرح بازآفرینی شهری بودجه‌های لحاظ شده کجا می‌رفت که امسال با بودجه‌ریزی عملیاتی این چالش را که ما طرح مطالعاتی و برنامه اجرایی مناسبی نداریم رو می‌شود و راهکار اجرایی برای بافت فرسوده را در تخصیص وام و تسهیلات با سود 9 درصد خلاصه کرده‌ایم.

واقع‌بین باشیم، در محله‌ای که از اساس فرسوده است رغبتی برای ساکنین جهت دریافت وام و نوسازی منزل مسکونی ایجاد نمی‌شود. نوسازی خانه یک گام در کنار ده‌ها گامی است که برای بازآفرینی شهری لازم است.

ارزیابی وضعیت، هیچ چشم‌انداز درخشانی از بازآفرینی شهری که جزو سه اولویت مطروحه توسط مقام معظم رهبری برای سه قوه بود را نشان نمی‌دهد. بافت فرسوده شهری یک بحران جدی برای شهر تهران است و باید علاج واقعه قبل از وقوع را کرد. در بودجه 97 تلاش کردیم و ردیف‌های بودجه‌ای لحاظ شد اما برنامه‌ای جامع تا این لحظه ارائه نشده که تخصیص منابع و اجرایی شدن همین پیشرفت 3 درصدی هم داشته باشیم.

ما نیازمند اهتمام بیشتر دستگاه‌های متولی این موضوع هستیم و با توجه به وضعیت اسفباری که بافت فرسوده شهر تهران داراست و خطری که جان میلیون‌ها انسان ساکن در این محلات را تهدید می‌کند، در مجمع نمایندگان تهران آمادگی هرگونه حمایت از طرح‌های جامع و عملیاتی برای دفاع به منظور تخصیص منابع حداکثری در بودجه 98 را داریم اما یک دست صدا ندارد و باید در دستگاه ذیربط و سازمان‌های مربوط به بازآفرینی شهری هم این همت شکل بگیرد.

*نماینده تهران در مجلس دهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان