تاریخ انتشار: ۰۷:۰۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

تهران دیگر تحمل شوک تغییر مدیریت شهری را ندارد/ تغییر شهردار به نفع تهران نیست

میرلوحی رییس کمیته اقتصادی شورا تاکید کرد: امروز رقبای اصلاح‌طلب تقریبا با جابجایی شهردار و مدیریت شهری به نتیجه مطلوبشان رسیدند. اصولگراها هیچ وقت بر زبان نمی‌آورند که به شورای پنجم فرصت عمل داده نشد بلکه طوری به مردم تلقین می‌کنند که شورای پنجم در تصمیم‌گیری‌های خود موفق نبوده است.
تهران دیگر تحمل شوک تغییر مدیریت شهری را ندارد/ تغییر شهردار به نفع تهران نیست
 

رویداد۲۴ میرلوحی معاون اجرایی شورای شهر تهران گفت: هر تغییر مدیریتی ولو تغییراتی از نوع آنچه که در انتخابات ۹۶ در حوزه شهرها و شورای شهرها افتاد و مردم خواستار تغییرشدن، خود به خود منجر به جابجایی افراد و سیاست‌ها می‌شود که عملا برای مدیریت شهرداری که نهاد اجرایی است؛ مناسب نیست.
تهران به عنوان پایتخت کشور یکی از مهم‌ترین مدیریت‌های شهری به حساب می‌آید که همیشه نشستن بر روی سکوی مدیریت شهری تهران مورد درگیری دو جناح حاکم بر کشور بوده است. افراد زیادی با جهت‌گیری سیاسی در مسند شهردار تهران ظاهر شدند که گاه فقط به رسیدن به مطالبات و منافع شخصی خود فکر کردند.
امروز شاهد هستیم با سلیقه‌ای اداره شدن شهرداری تهران شوک‌های زیادی بر تن شهر وارد شده اما این اصل موضوع نیست تغییرات پی‌درپی شهرداری در دوره‌ای که اصلاح‌طلبان سکان هدایت پایتخت را برعهده گرفتند باعث شده شوک‌های زیادی بر پیکر نحیف شده تهران بعد از رسوایی‌ها درباره سو استفاده‌های شهردار اصولگرا از پست و مقام خود و استفاده از منابع شهر برای تامین هزینه‌های انتخاباتی، به وجود بیاورد.
بعد از استعفای محمد علی نجفی در پی آنچه فشار تندروها بر او عنوان شد و وقفه مدیریتی کوتاه سمیع الله حسینی مکارم سرپرستی شهرداری تهران را برعهده گرفت که عمر این سرپرستی چند ماه بیشتر طول نکشید و با انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران شهر از شوک تغییر مدیریتی خلاص شد ولی این تمام ماجرا نیست دست‌هایی است که نمی‌خواهد تهران به آرامش دست پیدا کند زیرا که زمزمه‌های تغییر شهردار به گوش می‌رسد این بار با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان. این در حالی است که حقوقدانان از جمله بهمن کشاورز، پیش از این در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تاکید کرده بود که این قانون شامل حال شهردار کنونی تهران نمی شود. اما گویا کسانی که منافع خود را در تغییر شهردار تهران می بینند بر این تغییر به استناد قانون جدید اصرار دارد. بر این اساس این سوال مطرح می شود که آیا تهران تاب و تحمل شوک مدیریتی دیگری را دارد؟
محمود میرلوحی معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در پاسخ به این سوال گفت: واقعیت این است که تهران دیگر تحمل شوک تغییر مدیریت شهری را ندارد.
رییس کمیته اقتصادی شورا تاکید کرد: تغییر مدیریت شهری فقط برای تهران شوک نیست بلکه برای تمامی شهرستان‌های کلان شهرها هم مسئله مهمی است. هر تغییر مدیریتی ولو تغییراتی از نوع آنچه که در انتخابات ۹۶ در حوزه شهرها و شورای شهرها افتاد و مردم خواستار تغییرشدن، خود به خود منجر به جابجایی افراد و سیاست‌ها می‌شود که عملا برای مدیریت شهرداری که نهاد اجرایی است؛ مناسب نیست.

تغییر شهردار به نفع تهران نیست

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا مطرح کرد: طبیعتا چنین ساختاری مانند شهرداری تهران که حدود ۸۰۰ مدیر دارد هرچه شهردار چالاک، ورزیده و حرفه‌ای هم باشد می‌بیند کارسنگین است و تا بخواهد تشریفات اداری را انجام دهد مدت زمان زیادی طول خواهد کشید و به خاطر همین موضوع بود که آقای نجفی بعد از ۸ ماه حضورشان نتوانستند بسیاری از تصمیماتی که بنا داشتند را اجرایی کنند.
معاون اداری اجرایی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بعد از رفتن نجفی یک دوره سرپرستی به ریاست سمیع الله حسینی مکارم داشتیم که خود این موضوع به نوعی شوک بر پایتخت وارد کرد و بعد که افشانی آمد شوک دیگر بر شهر وارد شد. به خاطر همین شورای شهر تهران اعلام کرد که این تغییر شهردار به نفع تهران نیست.

می‌خواهند شورای پنجم را به شورای اول تبدیل کنند

میرلوحی نایب رئیس مجمع استانداران ایران مطرح کرد: اگر رقبای اصلاح‌طلب این قضیه را می‌خواهند این طوری طراحی و مهندسی کنند، حرجی نیست. بالاخره اصولگرایان دوست دارند که گفته شود در گذشته کار بهتر و بیشتری انجام می‌شد و رونق بسیاری داشته و امروز که اصلاح‌طلبان بر سر کار آمدند، امکان کار و فعالیت نیست و مرتبا هم می‌خواهند شورای پنجم را به شورای اول تبدیل کنند.
این عضو شورای شهر تهران افزود: امروز رقبای اصلاح‌طلب تقریبا با جابجایی شهردار و مدیریت شهری به نتیجه مطلوبشان رسیدند. اصولگراها هیچ وقت بر زبان نمی‌آورند که به شورای پنجم فرصت عمل داده نشد بلکه طوری به مردم تلقین می‌کنند که شورای پنجم در تصمیم‌گیری‌های خود موفق نبوده است.
معاون اجرایی شورای شهر تهران اضافه کرد:این فرافکنی ها در حالی صورت می‌گیرد که واقعیت مطلب دیگری است. شورا خیلی با مهارت توانست در این شرایط نابسامان کشور اوضاع را مدیریت کند. در شرایط کنونی شاهد این هستیم که مسئولین چطور کشور را مدیریت می‌کنند و به وضوح عدم مدیریت و نداشتن برنامه درست را در سامانه‌های مدیریتی کشور و فعالیت و اجرا قابل مشاهد است.
میرلوحی تاکید کرد: بالاخره شورا توانست با تجارب قبلی مدیریتی اعضای خود که در حوزه‌های کلان کشور توانسته بودند با انتظام و تدبیر مسال کشور را حل کنند؛ وضعیت امروز شهر تهران را مدیریت کند.

اگر قانون برای تمام مدیران کشور اجرایی شود؛ همه از قانون تمکین خواهیم کرد

این عضو شورای شهر تهران افزود: درنهایت با سنگ‌اندازی رقبای اصلاح‌طلب، شورای شهر به این باور رسیده است که این کار به نوعی از یک عدم همراهی و همکاری با شورا و منتخبان مردم نشات گرفته می‌شود. حال اگر قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تغییر شهردار تهران ابلاغ شود و برای تمام مدیران کشور اجرایی شود؛ همه از قانون تمکین خواهیم کرد.
معاون اداری اجرایی شورای اسلامی شهر تهران از عملکرد شورا طی مدت چند ماه اخیر سخن به میان آورد و گفت: شورای شهر قبل از مصوبه منع به کارگیری بازنشستگان مجلس تلاش کرده تا حدودا دویست نفر از گروه‌های بازنشسته در طول این یکسال اخیر مرخص کند. امسال تبصره ۴ را در بودجه مصوب شهرداری داریم و تقریبا از عرف معمول فراتر رفتیم با اینکه در برنامه دوم پیش‌بینی ۴ درصد خروج نیروها شده بود شورای شهر این مهم را به شش درصد رساند و پیش‌بینی شد که نصف نیروهای خروجی را از نیروهای کارشناس مجرب و با تحصیلات‌عالی از دانشگاه‌های برتر جذب کنیم که جنبه علمی تامینی حرفه‌ای کار در شهرداری؛ کیفیتش ارتقا پیدا کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال افشانی نمی‌شود گفت: شورای شهر یک تحلیل حقوقی تهیه کرده و به دلایل مختلف حقوقی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را بررسی کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده که این قانون مشمول شهرداری تهران نمی‌شود و به زودی به طور رسمی نظر حقوقی شورا اعلام می‌شود.


منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان