تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
معاون سازمان جنگل‌ها:

عمق فاجعه کانون‌های گرد و غبار در خوزستان بالاست/ تالاب شریف و منصوریه آب ندارند

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: یکی از مهمترین مشکلات موجود در برخی استان‌ها گرد و غبار است و عمق فاجعه کانون‌های گرد و غبار در خوزستان بالاست.

رویداد۲۴ ناصر حیدری‌پوری در آئین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با 21 قرارگاه و نواحی استانی در کانون‌های گرد و غبار خوزستان همکاری داریم و تاکنون 20 هزار هکتار جنگل در کانون‌های 8 گانه بحرانی خوزستان از سال 95 تاکنون داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمق فاجعه گرد و غبار در خوزستان بالا است، اظهارکرد: تاکنون 17 هزار مالچ پاشی و 45 هزار هکتار قرق، عملیاتی و مدیریتی داشته‌ایم اما به دلیل عمق فاجعه شرایط سختی داریم و خودمان راضی نیستیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: تعداد روزهای آلوده در خوزستان کمتر شده به گونه‌ای که طبق اعلام سازمان هواشناسی شاخص آلودگی از 10 هزار به 3 هزار کاهش یافته است.

حیدری‌پوری با بیان اینکه خودمان این بلا را بر سر خودمان آورده‌ایم، تصریح کرد: کانون‌های گرد و غبار خوزستان در سال 2002 طبق نقشه مرتع درجه بوده که به دلیل برخی کم کاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها به اینجا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حق‌آبه‌های زیست محیطی را پرت کردیم، ادامه داد: هم اکنون تالاب شریف و منصوریه آب ندارند در حالی که زمانی از کارون می‌گرفت.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه 2 یا 3 متر از نخل‌های 15 متری ریگان بم نمایان است، عنوان کرد: مقابله با گرد و غبار و اجرای طرح بیابان زدایی از جمله 3 شاخص مهم کنوانسیون بین المللی بیابان زدایی و مقابله با اثرات خشکسالی با حضور 195 کشور دنیا است.

حیدری پور بیان کرد: در اجلاس سالانه کنوانسیون مقابله با بیابازایی که 198 کشور دنیا عضو این کنوانسیون هستند سه شاخص را بعنوان کشورهای توسعه یافته یا در مسیر توسعه قلمداد کردند.

وی اظهارکرد: میزان نگهداشت پوشش گیاهی یکی از این شاخص هاست اینکه چقدر توانسته ایم در زمینه الگوی کشت جنگل و مرتع وظایف خود را به درستی انجام دهیم در شاخص بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: دومین سری تهیه نقشه پوشش گیاهی کشور را داریم تا ارزیابی کنیم چه میزان در وظایف سازمانی توفیق داشته ایم.

حیدری پور گفت: در پهنه 164 میلیون هکتاری نیاز است که الگوهای رفتاری خود را در مسیر کاری در حال انجام تغییر دهیم و همه دستگاهها باید پای کار باشند چراکه منابع طبیعی، جنگل، مرتع و بیابان متعلق به تمام شهروندان کشور است پس تنها سازمان جنگلهای کشور متولی این امر نیست و در شرایط حفاظت نیز باید نقش ها تعریف شود. با نقش آفرینی مضاعف مردم توفیقات ما بیشتر خواهد شد.

وی افزود: باید در زمینه حفظ و ارتقاء پوشش گیاهی کشور تلاش کنیم و اقدامات موثری در سطح کشور در حال انجام است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به مدیریت جامع حوزه آبخیز اضافه کرد: از این مدل در کشور غفلت شده و سرمایه عظیم مردم را در حوزه آبخیز نادیده گرفته و استفاده نکردیم در این مدل رفتاری 33 نقطه را پایلوت قرار داده ایم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان