تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
علی اعطا:

گزارش تحقیق و تفحص از شهرداری آماده شده است/ منتظر اصلاحات هستیم

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی جزئیات طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی گفت: تصویب این طرح در راستای ایجاد شفافیت و تحقق نقش شهروندی است.

 رویداد۲۴ علی اعطا در حاشیه نود و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز به ادامه بررسی طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی پرداختیم که کلیات آن در جلسه پیش تصویب شده بود. امروز در مورد سه ماده و بندهای این طرح مواردی اصلاح و اضافه شد.

وی افزود: همچنین یک لایحه دو فوریتی تحت عنوان اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران در دستور کار شورای شهر قرار داشت اما به این دلیل که جلسه دو بار تمدید شده بود و با توجه به اینکه تنها 14 نفر در صحن حضور داشتند جلسه از رسمیت افتاد و نتوانستیم به بررسی این لایحه بپردازیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بررسی جزئیات طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی در جلسه امروز شورا به طول انجامید گفت: این طرح بسیار مهم بود و جزئیات مفصلی داشت. همچنین سه کمیسیون روی آن کار کرده بودند. در ابتدای جلسه مهندس محسن هاشمی با اشاره به تعداد زیاد پیشنهاداتی که تقدیم هیات رئیسه شده بود پیشنهاد داد این طرح به کمیسیون مشترک برگردد اما این پیشنهاد آقای هاشمی رای نیاورد.

وی اضافه کرد: این طرح در حوزه شفافیت توسط کمیته شفافیت شورا دنبال شده و بعد در سه کمیسیون برنامه و بودجه، نظارت و حقوقی و شهرسازی و معماری تحت عنوان کمیسیون مشترک به تفصیل بررسی شد اما دلیل اینکه پیشنهادات امروز اعضا زیاد بود این است که مثلاً کمیته محیط زیست در کمیسیون مشترک حضور نداشته و به همین دلیل پیشنهاد خود را در صحن مطرح کرد. حتی اعضای کمیسیون مشترک نیز طبق آیین‌نامه حق دارد در زمان بررسی طرح در صحن پیشنهاداتی مطرح کنند.

اعطاءبا اشاره به اینکه براساس این طرح از این به بعد تمامی اطلاعات در مورد تک‌تک پلا‌ک های ثبتی که از ابتدای سال 97 برای تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند شفاف می‌شود گفت: به عنوان مثال تراکم و تعداد طبقات این پلاک‌های ثبتی روی سامانه قرار می‌گیرد. این شفافیت نظارت همگانی را تقویت می‌کند و ضمناً در رابطه با تخلفات بازدارندگی خواهد داشت. شما به عنوان شهروند با مراجعه به سامانه می‌توانید ببینید در محله شما قرار است چه اتفاقی بیفتد و می‌توانید بر مبنای اطلاعات به ایفای نقش شهروندی بپردازید.

وی با اشاره به اینکه شورایاری‌ها به دلایلی مثل مشارکت اهالی محله ایجاد شده‌اند اظهار کرد: وقتی اطلاعات محلات قرار است روی سامانه قرار بگیرد و این موضوعات می‌تواند در جایی مثل شورایاری‌ها بحث شود و حقوق شهروندی تحقق می‌پذیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه هیات تطبیق فرمانداری تهران می‌تواند تا 14 روز بعد در صورتی که انتقادی به مفاد طرح دارند عنوان کند گفت: همچنین برای اجرای این طرح دو ماه در نظر گرفته شده است. یعنی این طرح تا دو ماه دیگر اجرا می‌شود و مجموعه اطلاعات روی سامانه بارگذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی صرفاً در مورد پلاک‌های ثبتی از ابتدای سال 97 است عنوان کرد: می‌توان سال های قبل را نیز دنبال کرد اما این کار نیاز به زمان بیشتری دارد. ترجیح شورای شهر این بود که موضوع را خیلی سریع از ابتدای سال 97 دنبال کند و بعداً می‌توانیم به عقب برگردیم و سال‌های پیش را بررسی کنیم.

اعطاء در پایان سخنان خود با اشاره به تحقیق و تفحص از همشهری گفت: گزارشی ایجاد شده و کلیات موضوع در این گزارش تشریح شده است. قرار است در این گزارش اصلاحاتی انجام شود اما هنوز مشخص نیست که در نهایت چه خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان