تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
اسحاق جهانگیری:

"صندوق‌های بازنشستگی" ابرچالش کشور هستند

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اکنون در مقطعی هستیم که تمام صندوق‌های بازنشستگی بنا بر اظهار بسیاری کارشناسان به عنوان یک ابرچالش برای کشور تلقی می‌شوند، بطوریکه تمام صندوق‌های بازنشستگی در حال حاضر به بودجه دولت متکی هستند.
رویداد۲۴ اسحاق جهانگیری در کنفرانس منطقه آسیا و اقیانوسیه خانواده، اجتماع و دولت در جوامع در حال سالمندی با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس فرصتی برای بازاندیشی در مساله سالمندی خواهد بود، گفت: از تمامی برگزارکنندگان، مهمانان و همکارانم در کلیه نهاد‌های دولتی مثل وزارت کار، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت قدردانی می‌کنم. امیدوارم این همایش بتواند به دستاورد‌های خوبی برسد.

وی تاکید کرد: برای ایران موضوع آینده‌نگری برای برنامه‌های آتی کشور بسیار مهم است. ما در دورانی رشد‌های جمعیت بالای چهار درصد را داشته‌ایم. رشد‌های جمعیتی بالا نیاز‌های بسیار زیادی از جمله تسهیلات آ‌موزشی دارد. در برخی دوره‌هامدارس سه یا چهار شیفت داشتیم و به خاطر رشد جمعیت دانشجویان در اقصی نقاط کشور دانشگاه ایجاد کردیم. این امر موجب شده که حتی شهر‌های کوچک ما هم دانشگاه داشته باشند.

او با اشاره به اینکه جمعیت کشور در ۳۰ سال آینده به رشد سالمندی می‌رسد، گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند داریم و بر مبنای برخی آمار‌ها در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان کشور احتمالا به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید. در هیچ مقطعی از تاریخ ایران ما با یک چنین جمعیت سالمندی روبرو نبوده‌ایم. امیدواریم این نشست با توجه به دستوری که برایش تهیه شده و البته تجربیات کشور‌های مختلف نقطه مهمی برای کشور ما جهت برنامه‌ریزی‌های آتی برای سالمندی باشد.

وی گفت: برای فهم فرصت پیش آمده باید به منزلت و کرامت سالمندان توجه کنیم و برنامه دقیقی برای منزلت آن‌ها و در ارتباط با توسعه کشور تهیه کنیم.

او با اشاره به اینکه قدرت نظام سیاسی و مدنی در استفاده از توان سالمندان است، گفت: به این معنا که دولت بتواند ظرفیت این مجموعه انسانی را با کمک نهاد‌های مدنی مورد استفاده قرار دهد. دوران سالمندی دوران کمال انسان است و انبوهی از تجربیات در آن وجود دارد اگر خانواده‌ها از این منظر به سالمندان نگاه کنند با قدرت خود سالمندان می‌توانند به رفاه و امنیت خانواده کمک کنند. نهاد‌های مدنی به عنوان حلقه‌های ارتباطی بین سالمندان و دولت نقش تعیین کننده دارند. جا دارد که در همین زمینه به کسانی که بنیاد فرزانگان را ایجاد کردند تبریک بگویم.

جهانگیری اظهار داشت: یافته‌های عملی جهت توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها، زیرساخت‌ها و سطح امید در این بخش از جامعه باید طراحی شوند. ما به طور طبیعی از برنامه هفتم توسعه به بعد سرفصل مشخصی برای نیاز‌های سالمندان باید داشته باشیم. به جز درمان سایر هزینه‌های آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون در مقطعی هستیم که تمام صندوق‌های بازنشستگی بنا بر اظهار بسیاری کارشناسان به عنوان یک ابرچالش برای کشور تلقی می‌شوند، بطوریکه تمام صندوق‌های بازنشستگی اکنون به بودجه دولت متکی هستند ۷۰، ۸۰ درصد پرداخت‌ها از طریق دولت تامین بودجه می‌شوند و البته گفتنی است که صد در صد هزینه صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح از سوی دولت تامین می‌شود.

جهانگیری در پایان گفت: خوشبختانه از اوایل دهه ۸۰ در ایران موضوعات مرتبط با سالمندی در دولت‌های وقت مورد توجه قرار گرفت و نهایتا سندی در دوران دولت آقای روحانی تدوین شد. دو گروه از سیاست‌های کلی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، بند‌های مرتبط با نیاز‌های سالمندی را در خود دارند. بر اساس فرهنگ دینی کشور مردم ایران سالمندی را با فرزانگی یکی می‌گیرند. ما همیشه در کشورمان انسان‌های شریفی داشتیم که بر مسائل و نیاز‌های کشور تمرکز داشتند و به طور مثال برای تامین نیاز‌های آموزشی تلاش کردند. در شرایط کنونی هم رسانه‌ها و نهاد‌های کشور باید موضوع سالمندی را برای جامعه به خوبی تبیین کنند و متعاقبا انسان‌های شریف و خیر باید به این مساله ورود کنند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان