تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
به بهانه مرگ مالک باشگاه لسترسیتی؛

سوانح هوایی و تراژدی‌های به جا مانده در دنیای فوتبال

به دنبال تائید خبر کشته شدن «ویچای سریواداناپرابا» مالک تایلندی باشگاه لسترسیتی بر اثر سانحه هوایی، شبکه «فاکس اسپورتس آسیا» در گزارشی به تعدادی از تراژدی‌های به بار آمده از سوانح هوایی در دنیای فوتبال اشاره کرد.
سوانح هوایی و تراژدی‌های به جا مانده در دنیای فوتبال
رویداد۲۴ سقوط بالگرد مالک تایلندی باشگاه لسترسیتی که به کشته شدن وی انجامید، جهان فوتبال را غافلگیر کرد.

سیل پیام‌های تسلیت از گوشه و کنار دنیا برای همدردی با کشته شدن مردی که داستان افسانه‌ای مدرن باشگاه لسترسیتی را نوشته بود و به آن‌ها برای رسیدن از حضیض ذلت به بلندای عزت و فتح عنوان قهرمانی لیگ برتر جزیره کمک کرد، سرازیر شد.

با این وجود، مرگ مالک تایلندی لستر و موسس گروه کینگز پاور نخستین سانحه هوایی نیست که منجر به کشته شدن و از دست رفتن جان‌های ارزشمندی شده است؛ فاکس اسپورتس آسیا در این گزارش به تعدادی از تراژدی‌های به بار آمده پس از وقوع سوانح هوایی اشاره کرده است.

** متیو هاردینگ – قائم مقام فقید چلسی – ۲۲ اکتبر ۱۹۹۶
نایب رئیس جوان باشگاه چلسی در سال ۱۹۹۶ در حادثه‌ای مشابه آنچه برای ویچای رخ داد، جان خود را از دست داد و اخبار ناگوار روز شنبه خاطرات دلخراشی را برای هواداران چلسی تداعی کرد؛ هوادارانی که هفته گذشته، بیست و دومین سالروز مرگ هاردینگ را به سوگ نشستند.

بالگرد تاجر بریتانیایی در مسیر بازگشت از یکی از بازی‌های لیگ برتر که در بولتون برگزار می‌شد، دچار سانحه شد و هاردینگ به همراه ۴ تن دیگر جان خود را از دست دادند.

** دردانه‌های بازبی – منچستریونایتد – ۶ فوریه ۱۹۵۸
به احتمال زیاد دردناک‌ترین تراژدی که تقریبا یک تیم ورزشی را به کام مرگ فرستاد، سانحه هوایی پرواز مونیخ در سال ۱۹۵۸ است که در آن ۲۳ نفر شامل بازیکنان جوان تیم اول منچستریونایتد به همراه ۳ تن از اعضای کادر فنی و ۸ روزنامه نگار جان باختند.

هواپیمای کاروان شیاطین سرخ به سرمربیگری «مت بازبی» در راه بازگشت از بلگراد و پس از پیروزی مقابل ستاره سرخ بلگراد و راهیابی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، دچار سانحه شد.

فاجعه به بار آمده موجب شد تا آینده باشگاه منچستریونایتد در هاله‌ای ابهام قرار گیرد، اما تیم نخ نمای آن روز‌های یونایتد با بهره گرفتن از بازیکنان ذخیره و تعدادی از بازیکنان تیم جوانان با هدایت «جیمی مورفی» دستیار بازبی موفق شد مسیر خود را از فصل ۱۹۵۷ – ۱۹۵۸ بار دیگر پی بگیرد.

** شاپوکوئنزه – برزیل – ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶
فاجعه شاپوکوئنزه داستان دیداری را روایت می‌کند که قرار بود بزرگ‌ترین پیکار باشگاهی کوچک در برزیل باشد که از بخت بد به یکی از غم بار‌ترین تراژدی‌های ورزشی عصر جدید بدل شد.

تیم دسته اولی شاپوکوئنزه قرار بود در دور رفت «جام سودامریکانا» در سال ۲۰۱۶ به مصاف «اتلتیکو ناسیونال» کلمبیا برود، اما سانحه هوایی سرنوشت آن‌ها را به شکلی هولناک تغییر داد.

هواپیمای حامل بازیکنان این تیم در نزدیکی باند فرودگاه بین المللی «خوزه ماریا کوردوا» دچار سانحه شد و در مجموع منجر به کشته شدن ۷۱ نفر از بازیکنان، روزنامه نگاران و هیات همراه این تیم شد؛ در این حادثه جانخراش تنها ۶ نفر جان سالم به در بردند که البته به دلیل صدمات جدی تا پایان عمر از بازی کردن محروم شدند.

** قهرمانان سقوط پرواز تیم ملی زامبیا – ۲۷ آوریل ۱۹۹۳
تیم ملی فوتبال زامبیا برای برگزاری بازی مقدماتی مقابل سنگال راهی داکار شد و در کمال تاسف هواپیمای مسافربری نیروی هوایی زامبیا مدت کوتاهی پس از برخاستن از باند فرودگاه گابن به قعر اقیانوس اطلس سقوط کرد و تمام سرنشینان آن شامل ۲۵ بازیکن و ۵ نفر از اعضای کادر همراه این تیم کشته شدند.

** گرن تورینو – ۴ مه ۱۹۴۹
تیم گرن تورینو که معمولا با همین لقب شناخته می‌شدند، یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایتالیا در دهه ۴۰ میلادی بود.
 
آن‌ها از فصل ۱۹۴۲ – ۱۹۴۳ موفق شدند ۵ بار پیاپی عنوان قهرمانی لیگ ایتالیا را به دست بیاورند، جام حذفی را از آن خود و یوونتوس بزرگ را حذف کنند. علاوه بر این، آن‌ها بدنه اصلی تیم ملی ایتالیا را که یکی از قدرتمندترین تیم‌های ملی آن روزگار بود، تشکیل می‌دادند.

با این حال، تراژدی دامن پیشتازان فوتبال ایتالیا را گرفت و هواپیمای حامل این تیم در مسیر برگشت از لیسبون به تورین پس از انجام یک بازی دوستانه مقابل بنفیکا در دام حادثه‌ای دلخراش گرفتار شد.

هواپیمای فیات متعلق به شرکت هوایی ایتالیا به دلیل عدم دید کافی و باد شدید از مسیر خارج شد و به دیوار کلیسای باسیلیکا سوپرگا در تورین برخورد کرد و در نتیجه آن تمام ۳۱ سرنشین هواپیما در دم جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای حامل بازیکنان تیم گرن تورینو از جهاتی به حادثه پرواز مونیخ و کشته شدن بازیکنان تیم منچستریونایتد شباهت دارد؛ یک تیم جوان با سبک بازی چشم نواز پیش از آنکه پتانسیل‌های خود را به طور تمام و کمال شکوفا کنند، تکه تکه شدند با این تفاوت که اگرچه یونایتد‌ها از خاکستر دوباره جان گرفتند، اما تورینی‌ها هرگر موفق نشدند به دوران اوج خود پیش از تراژدی باز گردند و صرف نظر از فتح اسکودتو در سال ۱۹۷۶، گرن تورینو همواره سایه سنگین یوونتوس و آ. ث. میلان را روی سر خود حس می‌کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان