تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
وزیر خارجه انگلیس:

پس از سفر به عربستان، امروز در تهران درباره استفاده از نفوذ ایران بر حوثی‌ها گفتگو کردم

وزیر امور خارجه انگلیس که به تهران سفرکرده است نفوذ ایران در حل بحران یمن را مهم ارزیابی و عنوان کرد: پس از سفر هفته گذشته به عربستان، امروز در تهران با محمدجواد ظریف درباره اینکه ایران از نفوذش برای تعامل سازنده حوثی‌ها استفاده کند، گفتگو کردم.

رویداد۲۴  جرمی هانت با انتشار پیامی در توییتر تصریح کرد: بایستی درباره فاجعه هولناک یمن به یک‌راه حل برسیم. او هشدار داد: یا الآن یا هیچ‌وقت دیگر.

وزیر امور خارجه انگلیس بامداد امروز در رأس هیئتی سیاسی وارد تهران شد و تاکنون علاوه بر دیدار با ظریف، با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، درباره تحولات منطقه به ویژه بحران یمن دیدار و گفتگو کرده است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته پس از بازگشت از سفر به ریاض، از موافقت مشروط ائتلاف به رهبری عربستان درباره خروج مجروحان حوثی از جنگ یمن، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین موانع پیشرفت در مذاکرات صلح یمن خبر داد.

هانت گفت: وخیم‌ترین بحران انسانی در یمن، در اثر بلای طبیعی رخ نداده بلکه ساخته وپرداخته انسان است. از این منظر من به عربستان و امارات سفر کردم چنانچه فرصت برای گفتگو وجود داشت.
وی ادامه داد: ۷۵ درصد مردم یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه و ۸.۴ میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار دارند.


هانت بابیان اینکه «دیپلماسی و مذاکره تنها راه پایان درگیری‌ها در یمن است» افزود: در جلساتی که داشتم، بزرگ‌ترین مانع پیشرفت در آخرین دور مذاکرات پیشنهادی صلح [ژنو]را از میان برداشتیم و راهکار معقولی را برای کاهش اقدامات نظامی پایه‌گذاری کردیم.


نشست بعدی مذاکرات صلح یمن قرار است زیر نظر سازمان ملل متحد، ظرف چند هفته آینده در استکهلم سوئد برگزار شود.


گزارش‌ها حاکی است که در همین حال، لندن و واشنگتن روی پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره پایان جنگ در یمن کار می‌کنند.

سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران در کنار فشار جامعه جهانی بر ریاض برای پایان جنگ یمن، مؤید این نکته است که مسائل ژئوپلیتیک در خاورمیانه، آبستن تغییرات قابل‌توجهی است که در جریان آن، نقش ایران به‌عنوان بازیگری مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تهران ، یمن ، عربستان
نظرات شما
پیشخوان