تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

دشمنی پنهان ولیعهد امارات و سعودی/ آیا بن سلمان بی تجربه عرصه را به رقیب مرموز اماراتی باخته است؟

اندیشکده مونتین در فرانسه، در مقاله‌ای به بیان شباهت‌های بین، ولیعهد سعودی و، ولیعهد ابوظبی پرداخته و در این باره نوشت که سرنوشت این دو تن ارتباط محکمی با یکدیگر دارد.
دشمنی پنهان ولیعهد امارات و سعودی/ آیا بن سلمان بی تجربه عرصه را به رقیب مرموز اماراتی خود باخته است؟
رویداد۲۴ الجزیره نوشت : ولیعهد سعودی و ولیعهد ابوظبی چرا که این دو در واقع بنیانگذار یک طرح استبدادی واحد، بر ویرانه‌های قومی عربیت هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: اولین نقطه مشترک بین محمد بن زاید و محمد بن سلمان آن است که این دو با وجود اینکه در مقام ولایتعهدی هستند، مسئولیت اداره کشور‌های خود را بر عهده دارند؛ علاوه بر این، هر دو گرایش خاصی به استبداد و در اختیار داشتن قدرت مطلق، دارند.

در این میان، ارتش امارات تلاش می‌کند در قبال سعودی‌ها برتری نظامی خود را نشان دهد؛ بویژه آنکه این استراتژی اماراتی‌ها با شناخت آن‌ها از ضعف ارتش سعودی نیز سازگار است.

پشت دوستی ظاهری و احترام متبادلی که بین عربستان و امارات وجود دارد، مقابله‌ای بین باز‌های ابو ظبی و ریاض به چشم می‌خورد؛ که با برتری نسبی محمد بن زایدِ باتجربه همراه است؛ کسی که از کم تجربگی بن سلمان، برای اظهار برتری خود استفاده می‌کند.

تشابه بین این دو مرد، جالب توجه است؛ از این جهت که بن سلمان نیز مانند بن زاید، پسر محبوب پدرش است که برای اثبات خود نیاز به رقابت با برادرانش دارد.

فضای سیاسی ریاض از زمان تاج گذاری ملک سلمان، در سال ۲۰۱۵، نشان دهنده حالت هرج و مرجی در این کشور بود، که با بیماری پادشاه، بر این نا به سامانی افزوده شد؛ به همین دلیل، پسر او، محمد، تبدیل به حاکم فعلی مملکت سعودی شد.

در پایان، نویسنده بر این عقیده است که محمد بن سلمان و محمد بن زاید، در حقیقت نمود موج تازه‌ای از حاکمان مستبد عرب هستند و هیچ نیازی به توجیه قدرت خود با استفاده از یک ایدئولوژی دینی ندارند؛ بلکه منسوب بودن آن‌ها به یک خاندان پادشاهی، برای احتکار سیاست در نزدشان، کفایت می‌کند. ضمن اینکه در این باره قدرت انتخابی به مردم خود نمی‌دهند.
 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان