تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

هشدار تهران به اتحادیه اروپا/ صبر ایران رو به پایان است

تهران تلاش می‌کند برای سرعت بخشیدن به ایجاد مکانیزم ویژه مالی، به اتحادیه اروپا فشار وارد کرده و هشدار دهد که صبرش رو به اتمام است.

هشدار تهران به اتحادیه اروپا/ صبر ایران رو به پایان است

رویداد۲۴ الاخبار چاپ بیروت نوشت: با وجود بازگشت گرمی به دیدار‌های ایرانی-اروپایی و شنیده شدن اخباری در مورد پیشرفت ساز و کار ویژه اروپا برای دور زدن تحریمها، تهران تلاش می‌کند برای سرعت بخشیدن به این همکاری، به بروکسل فشار وارد کرده و به ان هشدار دهد که صبر تهران رو به اتمام است.

در ادامه این مطلب آمده است: در ضمن اقداماتی که نشان دهنده تمایل ایران برای ادامه همکاری تجاری با اتحادیه اروپا و تضمین اثرات توافق هسته‌ای است، تهران به دیدار‌های خود با سران دولت‌های اروپایی ادامه می‌دهد.

چند روز پس از سفر وزیر خارجه انگلیس و هیئت فرانسوی به تهران، بروکسل میزبان یک هیات ایرانی بود که برای حضور در دور چهارم مذاکرات سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا، در آن حضور یافت. در رأس این هیات، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در مسائل سیاسی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار داشتند. این سفر ایرانی شاهد برگزاری سومین نشست همکاری هسته‌ای بین اروپا و ایران، تحت شعار «همکاری هسته‌ای بین المللی:اقدامات و افق‌های اینده» بود.

در سفر مذکور، همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، علی اکبر صالحی و تعدادی از نمایندگان و دیپلمات‌ها حضور داشتند و بررسی همکاری در زمینه‌های مختلف انرژی، تجارت، مبارزه با تروریسم، کشاورزی، آموزش و تحقیقات، در دستور کار آن‌ها قرارداشت.

سفر هیئت ایرانی که با دیدار با مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی نیز همراه بود، در واقع با هدف درک میزان همکاری اروپا در مرحله پس از اجرایی شدن تحریم‌های امریکا انجام شد؛ بویژه پس از آنکه بازگشت سفر‌های اروپایی‌ها به تهران، باعث مثبت شدن فضای پس از اعمال تحریمها، شده بود؛ این مساله مهمی در پرونده روابط با اروپا و اینده توافق هسته‌ای است؛ چرا که صالحی بر این عقیده است که «این ساز و کار می‌تواند برای حفظ توافق هسته‌ای مفید باشد... در صورتی که هیچ سودی از این توافق نصیب ما نشود، هدف از باقی ماندن ما در آن چیست؟ چرا که در این شرایط صدا‌های اعتراض در ایران علیه توافق روز به روز بالاتر می‌رود.»

بازگشت فضای مثبت با پیشرفت تلاش‌ها برای اجرایی کردن ساز و کار ویژه همزمان شده است. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع دیپلمات غربی نوشته است که برلین و پاریس تصمیم به میزبانی از اداره این ساز و کار گرفته اند و ممکن است لندن نیز در این عملیات شرکت کند. اما این اطلاعات مشخص نکرده است که دقیقا کدام یک از کشور‌های اروپایی مقرّ اصلی این ساز و کار خواهد شد، المان یا فرانسه؟

 

منبع: انتخاب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان