تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

ترفند جدید زنجانی

عضو سابق کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی گفت: موضوعاتی مانند اینکه زنجانی پول کشتی‌های نفتی را دریافت نکرده و در فروش نفت کاره‌ای نبوده تلاش او برای فرار رو به جلو است.

ترفند جدید زنجانی

رویداد۲۴ داستان بابک زنجانی و گره‌ بدهی‌های او از سال 92 تا به حال همچنان حل نشده باقی مانده است. اگرچه قوه‌قضاییه حکم اعدام او را صادر کرده اما به دلیل طلبی که وزارت نفت از او دارد، اجرای حکمش به تعویق افتاد. 

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل زنجانی بارها تاکید کرده که موکلش در تلاش است تا بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت کند و اگر این کار انجام شود، مسئولان قضایی قول تخفیف در مجازات را به او داده‌اند.

اما در این سال‌ها وزارت نفت، قوه‌قضاییه و وزارت امور خارجه هر چه تلاش کرده‌اند تا بدهی او را از شرکایش دریافت کنند راه به جایی نبرده‌اند. بهانه شرکاء و این دست و آن دست کردنشان اما نشانه به سمت تحریم‌ها علیه ایران و بسته بودن سوئیفت دارد. هر بار هم که مسئولان یکی از این وزارتخانه‌ها درباره این پرونده صحبت کرده‌اند، زیر میز زده‌اند که جریان رسانه‌ای مذاکرات و راه باز شدن گره پرداخت بدهی‌ها را مختل کرده است.

حالا هم که به نظر می‌آید همه راه‌های گذشته به در بسته خورده است کوهپایه‌زاده، خبر از یک شکایت داده است. به گفته او این شکایت از فردی به نام علیرضا زیباحالت منفرد است که «جعبه سیاه» پرونده زنجانی به حساب می‌آید.


وکیل زنجانی بعد از این سال‌ها تاکید کرده که همه کاره در فروش 15 (به روایتی 12) کشتی حامل نفت ایران به امارات زیباحالت بوده و بارنامه کشتی‌ها هم در اختیار او قرار داشته است. کوهپایه‌زاده موکلش را بی‌خبر از امور فروش این کشتی‌ها دانسته و گفته که او صرفا از طریق ایمیل در جریان موضوعات بوده است.

امیرعباس سلطانی، ‌عضو سابق کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم که در جریان همه جزییات این پرونده است، تاکید دارد که این کار زنجانی فرار رو به جلو است. او تاکید می‌کند  اگرچه زیباحالت هم در جریان امور است اما کارگردان اصلی در جریان این پرونده خود زنجانی است.


سلطانی همچنین می‌افزاید که صحبت‌های اخیر وکیل زنجانی با اعترافاتی که او در گذشته کرده و فایل صوتی آن در اختیار وزارت نفت و مجلس است، مغایرت دارد. عضو سابق کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم تاکید می‌کند که زنجانی قبلا اعتراف کرده که پول کشتی‌های نفتی را گرفته و به حساب‌های مختلفی منتقل کرده است.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

آقای سلطانی، وکیل بابک زنجانی هفته گذشته با اعلام شکایت موکلش از «علیرضا زیباحالت منفرد» که گفته می‌شود به عنوان «جعبه سیاه» پرونده زنجانی مطرح است، تاکید کرد که زنجانی هیچ‌گاه به صورت مستقیم و فیزیکی در جریان امور فروش نفت نبوده و این زیباحالت بوده که محموله‌های نفتی را می‌فروخته است. نظر شما در این باره چیست؟

این صحبت‌ها درست نیست، چون همه کاره و تصمیم‌گیرنده در این موضوعات و این جریان پرونده خود بابک‌ زنجانی است. اصلا مسئولیت 60 تا 70 شرکتی که مطرح است با خود زنجانی بوده و او مسئولیت همه امور را برعهده داشته است. الان با طرح موضوعات مختلف می‌خواهند فرار رو به جلو کنند.

یعنی این فرد نقشی در این پرونده ندارد؟

نه موضوع این نیست که این فرد نقشی نداشته است، اتفاقا او هم نقش داشته؛ اما کارگردان در این باره خود زنجانی بوده است.

پس چرا این موضوع را مطرح کرده که همه کاره زیباحالت بوده است؟

زنجانی تلاش می‌کند نقش کارگردانی خود را کم‌رنگ کند، بنابراین هر بار یک موضوع را شروع می‌کند تا یک فرار رو به جلو انجام دهد. این ترفندهایی است که زنجانی به کار می‌گیرد اما شما مطمئن باشید که کارگران و تصمیم‌گیرنده در همه امور خود زنجانی است. او می‌خواهد پرونده و حکمش را تحت تاثیر قرار دهد.

یعنی این موضوعی که تحویل کشتی‌های نفت به عهده زیباحالت بوده و بارنامه آن هم دست خودش بوده و زنجانی فقط از طریق ایمیل در جریان امور قرار داشته و بارنامه‌ای در دست ندارد، درست نیست؟

فایل صوتی صحبت‌های زنجانی را هم ما داریم و هم در کمیسیون انرژی موجود است، ایشان راسا اعتراف کرد که ما نفت را به دزدان دریایی می‌فروختیم. همچنین اعتراف کرد که این پول‌ها به دستش رسیده و بارها گفت که به حساب این کشور ریخته‌ام یا به تاجیکستان برده‌ام و ... . ایشان فایل صوتی دارد که پول این 12 کشتی نفت را خود تحویل گرفته‌ است.

پس اینکه وکیل او گفته این نفت‌ها به امارات تحویل داده شده و چون آب در داخل آنها ریخته بودند پولی به ایران نداده‌اند، درست نیست؟

نه این صحبت‌ها اصلا درست نیست. این موضوعات با پرونده زنجانی و اعترافاتی که از او در کمیسیون وجود دارد و در دادگاه مطرح شده سازگاری ندارد و یک ترفند جدید از طرف او است.

یعنی قصد دارد بازی جدیدی را آغاز کند؟

بله نتیجه این کارها و صحبت‌هایی که مطرح می‌کند، همین است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان