تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چالش بزرگ ترزا می در میان هم‌حزبی‌ها/ چرا محافظه کاران ریاست رهبر حزب را به رای گذاشتند؟

ترزا می‌ با یک رای شکننده هم حزبی‌های خود، نخست وزیر بریتانیا باقی ماند تا به گفته رسانه‌های بریتانیایی، راه حلی برای گره کور توافق برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیدا کند که هم رای لازم در پارلمان را بگیرد و هم اتحادیه اروپا را راضی نگه دارد.
مشکل ترزا می چه بود؟/ چرا محافظه کاران ریاست او را به رای گذاشتند؟
 
رویداد۲۴ سارا ریاضی: در نتیجه رای گیری روز چهارشنبه، ترزا می‌ کماکان نخست‌وزیر بریتانیا باقی ماند. شب گذشته از میان محافظه‌کاران پارلمان بریتانیا، ۲۰۰ نفر به ترزا می‌ اعتماد کردند و ۱۱۷ رای عدم اعتماد دادند. به بیان دیگر ۶۳ درصد محافظه‌کاران به او رای اعتماد دادند و ۳۷ درصد آن‌ها نیز خواستار کنار رفتن او از قدرت شدند. این نتیجه را به سختی می‌توان یک پیروزی خواند.
 
با این نتیجه ترزا می‌ برای یک سال دیگر نیز رهبر حزب مخافظه‌کار انگلیس باقی ماند، اما او باید در این مدت با دشمنان برگزیت در پارلمان روبه‌رو شود. 

با وجود گرفتن رأی اعتماد مجدد، اینکه یک سوم هم‌حزبی‌هایش به او رٱی عدم اعتماد داده‌اند، جایگاه او به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار هم تضعیف شده و هم بی‌ثبات.

در کنار این، پیروزی در این رأی‌گیری، تأثیر چندانی در مشکل اصلی او، یعنی مخالفت اکثر نمایندگان مجلس با توافقی که او در مذاکره با اتحادیه اروپا به دست آورده، نمی‌گذارد.
 
توافق ترزا می‌ با اتحادیه اروپا در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. متن اعلامیه پیشنهادی دولت ترزا می‌برای خروج بریتانیا از اروپا به تایید مقدماتی اتحادیه رسیده است. سه شنبه این هفته در پی اعتراض هم حزبی‌های ترزا می‌ به متن این توافق و تلاش آن‌ها برای رای‌گیری مجدد در مورد رهبری او بر حزب محافظه‌کار، ترزا می‌ با چند تن از رهبران اروپایی برای تجدید نظر در متن این توافق دیدار کرد.
 
سه‌شنبه، ۲۰ آذر، ترزا می‌ در لاهه با مارک روته، نخست وزیر هلند ملاقات کرد و پس از آن، برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، عازم این کشور شد.‌

می‌ توافق خود با رهبران اروپایی را «تنها توافق معنادار و امکان‌پذیر» برای برگزیت توصیف کرده بود؛ در حالیکه نمایندگان طرفدار برگزیت از جمله در حزب حاکم آن را به منزله دادن امتیاز بیش از اندازه به اروپاییان و احزاب مخالف دولت و نمایندگان مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آن را توافقی ضعیف و زیانبار برای این کشور دانسته بودند.

با وجود تلاش‌های می برای تجدید نظر در متن توافق، ساعاتی پیش از اعلام سفر می به منظور قانع کردن رهبران اروپایی برای تجدید نظر در شرایط برگزیت، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا، چنین تجدید نظری را مردود دانست.
 
تاسک تاکید کرده که «ما بر سر توافق به دست آمده و هیچ یک از اجزاء آن از جمله وضعیت ایرلند شمالی پس از خروج بریتانیا مذاکره مجدد نخواهیم کرد.»
 
اشاره تاسک به بخشی از توافق ترزا می‌ و رهبران اروپایی است که در آن برای ارتباط تجاری بین ایرلند شمالی، که بخشی از بریتانیاست و جمهوری ایرلند جنوبی، که عضو اتحادیه است، تسهیلاتی منظور شده است.
 
برخی از طرفداران برگزیت در مخالفت با توافق ترزا می و اتحادیه اروپا گفته‌اند که این تسهیلات حق حاکمیت بریتانیا بر ایرلند شمالی را مخدوش می‌کند.
 
بسیاری از حامیان برگزیت معتقدند توافق او با اروپا و مصالحه او برای ادامه روابط نزدیک تجاری با اروپایی‌ها مانع از گسست واقعی بریتانیا از اتحادیه اروپا که مد نظر آنهاست خواهد شد.
 
جیکوب ریس موگ، رهبران گروه مخالفان ترزا می و گروهی که خواستار رای اعتماد مجدد به او شده بودند، نتیجه رای اعتماد به ترزا می‌ را فاجعه خوانده‌ند و گفته‌اند او باید فورا به دیدار ملکه رفته و استعفا دهد.

استفان کراب نماینده دیگری از حزب محافظه‌کار گفته می‌ در میان نمایندگانی که اکثرا علیه او رای داده‌اند به پیروزی رسیده و این یک چالش بزرگ برای اوست. به نمی‌رسد که اکثریت مجلس عوام درباره برگزیت هم نظر باشند. نه در مورد رفراندوم مجدد، نه در مورد توافق نروژ و نه در مورد خود توافق برگزیت.

با این حال در نهایت پارلمان به ترزا می‌ وقت داده تا در این رابطه به یک راه حل دست پیدا کند.
 
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز گفته دولت ترزا می‌ در آشوب است. توافق غم‌انگیز او با اروپا باید در مجلس عوام در هفته آینده مطرح شود و پارلمان بار دیگر کنترل را در دست بگیرد.

او گفته حزب کارگر آماده است که مدیریت کشور را در دست بگیرد و به توافقی برسد که استاندارد‌های زندگی و حقوق کارگران را استیفا کند.

مشکل ترزا می‌ این است که نتیجه این رای اعتماد وضعیت او را بهبود نبخشیده است. چالش بزرگی که او در پیش رو دارد، گیر کردنش میان پارلمانی است که به توافق برگزیت او رای نخواهند داد و اتحادیه اروپایی که قرار نیست دوباره درباره این توافق مذاکره کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان