تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷

کنایه سنگین آشنا به صدا و سیما

مشاور رئیس جمهور عملکرد صدا و سیما در بازتاب‌های خبری را گامی موثر در تخریب دولت عنوان کرد.

کنایه سنگین آشنا به صدا و سیما

رویداد۲۴ مشاور رئیس‌جمهور گفت: به نظرم صدا و سیما در تخریب دولت، بسیار با قدرت و خوب از نظر حرفه‌ای عمل کرده است.

آشنا در نشستی تحلیلی ضمن طرح راهکارهایی عملی برای بهبود عملکرد رسانه ها از خبرنگاران خواست، مطالبه گری از مسئولان را به عنوان اصل اساسی پیشرفت در حوزه خبررسانی، تمرین کنند.

توضیح و تبیین شیوه های تعامل دو طرفه با مردم به منظور انعکاس صدای آن ها در سخنان مشاور رییس‌جمهوری مورد توجه ویژه قرار گرفت.

آشنا کوشید دوگانه صدای مردم یا دولت را که از منظر برخی از خبرنگاران برای رسانه های رسمی مسئله آفرین است، با طرح راه سوم یعنی تلاش برای صدای هر دو بودن، رفع کند، تاکید او اما در برهه انتخاب، صدای مردم بود که رسانه باید برگزیند؛ محورهای سخنان حسام الدین آشنا را در زیر می خوانیم.

خبررسانی به سبک قرآن
حسام الدین آشنا در بخش نخست سخنان خود با اشاره به سبک خبررسانی در قرآن، گفت: این که قران کریم، از پیامبر به عنوان نبی یاد می‌کند، یعنی پیامبر هم یک خبررسان است. نبا، فقط خبر نیست. نبا، خبری است که برای شما مهم است، بسیاری از اخبار قران، آینده‌نگر است، مربوط به زمانی است که نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه اخبار قران، محدودیت جغرافیایی هم ندارد، گفت: یعنی هم از زمان عبور می‌کند و هم از مکان، در برداشت اولیه ما، خبر آن چیزی است که مصرف روزانه دارد، خبر امری است گذرا؛ اما ما با کتاب خبری مواجه هستیم که اخبارش گذرا نیست و تا قیام قیامت، این اخبار ارزش استنادی دارد. اما یکی از آن وجوهی از اخبار قرانی که می‌توانید در موردش و راز ماندگاری آن صحبت کنید، دقت است. اخبار قران، دقیق است، در اخبار قران، حشو و زوائد مشاهده نمی‌کنید؛ در همان حدی که نیاز است بیان شده است، چون برای تاثیرگذاری خاص طراحی شده است. دقت بالایی دارد.

صدا وسیما و دوگانه دولت و حاکمیت
آشنا همچنین گفت: مایل هستم تناظری بین دو مفهوم حاکمیتی در صدا و سیما و در خبرگزاری برقرار کنم و ببینم آیا اینها با هم مشابه هستند یا نیستند، اکنون صدا و سیما به صورت مستقیم و علنی به دولت حمله می‌کند. به نظرم صدا و سیما در تخریب دولت، بسیار با قدرت و خوب از نظر حرفه‌ای عمل کرده است.
وی ادامه داد: وقتی وارد چالش با صدا و سیما می‌شوید، چه چیزی به شما می‌گوید؟ می‌گوید اولا رسانه حاکمیت هستم، یعنی رسانه دولت نیستم، دوم این که من صدای مردم هستم و حرف مردم را می‌زنم، سوم این که می‌گوید اگر خواستید، شما را هم دعوت می‌کنیم تا پاسخ دهید، چهارم می‌گوید سه برابر این به شما تریبون دادیم، می‌خواستید جواب دهید. نوع سخنی که بسته بندی شده برای این فضای خبری، ممکن است آن را دوست نداشته باشید، اما یک منطق توجیهی نسبتا مناسبی دارد. آیا با این ادبیات می‌توانیم با دولت، با قوه قضائیه، با نهادهای دیگر صحبت کنیم یا نمی‌توانیم؟

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان