تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۷
وزیر بهداشت:

به قولی که درباره مناطق زلزله‌زده کرمانشاه داده بودیم، عمل کردیم/ ۴۰ پروژه بهداشتی درمانی افتتاح شده است

وزیر بهداشت گفت: حجم مراجعه بیماران به بیمارستان قصر شیرین کم است و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌تواند از این ظرفیت برای توریسم درمانی بهره برد.

رویداد۲۴دکتر سیدحسن هاشمی در سفر به کرمانشاه و حضور در مناطق زلزله‌زده، در حاشیه افتتاح پروژه ارتقای هتلینگ و بازسازی بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) قصر شیرین گفت: خوشبختانه به قولی که یک سال قبل داده بودیم، به موقع عمل کردیم و بیمارستان سرپل ذهاب که سال گذشته در زلزله تخریب شده بود، در عرض این یک سال نوسازی، مقاوم سازی و بخش‌هایی از آن بازسازی شد و درحال حاضر تجهیز شده و آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بیمارستان نوسازی شده سرپل ذهاب متخصصان از گروه‌های مختلف حضور داشته و در حال خدمت رسانی هستند، افزود: در طول یک سال گذشته، محل دیگری برای خدمات بیمارستانی و خدمات درمانی پیش بینی شده بود که از امروز خدمات آن مرکز به بیمارستان نوسازی شده جدید، منتقل می‌شود.

هاشمی با اشاره به حضور در شهرستان قصر شیرین و افتتاح بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع)، بیان کرد: این بیمارستان کاملا بازسازی و مقاوم سازی شده و تمامی امکانات و تجهیزات را دارد. البته حجم مراجعه بیماران در این بیمارستان کم است و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌تواند از این ظرفیت برای توریسم درمانی بهره برد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مجموعا در این سفر ٤٠ پروژه بهداشتی درمانی که ٣٠ پروژه آن با کمک خیرین بوده، افتتاح و به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: پروژه‌های خیرساز با تعهداتی که هموطنان خیّر همزمان با وقوع زلزله داده بودند، ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. امیدوارم بیمارستان اسلام آباد غرب و بیمارستان دوم سرپل ذهاب که با کمک خیرین و بانک‌ها قراراست ساخته و به بهره‌برداری برسد نیز ظرف یکسال آینده تکمیل شده و به ظرفیت فعلی این دو شهر افزوده شود.

هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص ساخت بیمارستان پاوه خاطرنشان کرد: این بیمارستان توسط وزارت راه و شهرسازی با تاخیر زیاد، درحال ساخت است و دلیل این تاخیر نقصی است که در روند ساخت وجود دارد. به محض رفع نواقص و تحویل بیمارستان به وزارت بهداشت، بلافاصله آن را تجهیز کرده و به بهره‌برداری می‌رسانیم.

اقدامات ما در حوزه سلامت در مناطق زلزله زده به سرانجام رسیده است

هاشمی همچنین در آیین افتتاح ۴۰ پروژه بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در قصرشیرین گفت: حضور، همکاری و تلاش مردم در جریان زلزله کرمانشاه بی نظیر بود، مردم کرمانشاه و همچنین مردم سراسر کشور در این همبستگی نقش بی‌بدیلی ایفا کردند و می‌توان گفت در همراهی و حضور مردم، بعد از دوران دفاع مقدس، در زلزله کرمانشاه بود که مردم با جان و دل پای در میدان گذاشته و کمک کردند.

هاشمی افزود: در گذشته در کشور چند زلزله دیگر نیز تجربه شده بود، اما در هیچکدام مانند زلزله کرمانشاه، شاهد این همبستگی نبودیم. البته در این دوره و در ایجاد این همبستگی ملی فضای مجازی نیز تاثیر زیادی داشت. هیچ لذتی بالاتر و ارزشمندتر از کار خیری که برای مردم، خالصانه و به دور از ریا باشد، نیست.

هاشمی با بیان اینکه عملکرد حوزه بهداشت و درمان در مناطق زلزله‌زده بسیار خوب بود، خاطر نشان کرد: از اولین ساعات وقوع زلزله، خدمات درمانی، تجهیزات، دارو، کادر درمان و نیروهای تخصصی در مناطق زلزله‌زده فراهم شد. انجام چند صد عمل جراحی در کمتر از ٢٤ ساعت بی‌سابقه بود. همچنین برای تداوم روند پیگیری وضعیت بهداشت و درمان در این مناطق، دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌های کشور ماموریت‌هایی را برعهده گرفتند و تا پایان سال ٩٦، هر هفته یک دانشگاه مسئول تامین نیازها و امکانات بهداشتی و درمانی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بود؛ چراکه بسیاری از جراحات و مصدومیت‌ها روند درمانی بلند مدتی را طی می‌کند که در این شرایط، حضور مداوم کادر درمان و امکانات لازم، ضروری است.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات برجسته حوزه بهداشت در مناطق زلزله‌زده، عنوان کرد: برای مراقبت از سلامتی زلزله زدگان، تامین بهداشت و نیازهای بهداشتی اهمیت زیادی پیدا کرد. معاونت بهداشت نیز در این راستا خوب عمل کرد تا جاییکه می‌توان ادعا کرد امروز، شاخص‌های بهداشتی نسبت به قبل از وقوع زلزله ارتقا پیدا کرده است. برای مثال تعداد موارد ابتلا به سالک کاهش چشمگیری پیدا کرد و مرگ و میر نوزادان و مادران باردار نیز کمتر شده است و این موضوع به دلیل دسترسی بیشتر به خدمات است.

هاشمی با اشاره به پیگیری‌های مداوم وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله‌زده، گفت: برای این منظور، دکتر قدیمی را به عنوان نماینده تام الاختیار در مناطق زلزله‌زده انتخاب کردیم و ایشان حضور مستمر در این مناطق داشتند و از نزدیک نیازها و کمبودها را مشاهده می‌کرد و در اسرع وقت نسبت به رفع این نیازها اقدام می‌شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تقریبا اقدامات ما در حوزه سلامت در مناطق زلزله‌زده به سرانجام رسیده و فقط دو کار ناتمام باقی مانده که یکی از آنها ساخت بیمارستان جدید اسلام آباد غرب و دیگری بیمارستان دوم در شهرستان سرپل ذهاب است. بیمارستان اسلام آباد غرب که در زلزله تخریب شده بود، توسط وزارت راه و شهرسازی درحال مقاوم سازی است، اما بیمارستانی که بانک‌های خصوصی متعهد به ساخت آن بودند، دچار وقفه شده و هنوز منابع مالی توسط بانک‌ها اختصاص داده نشده است. بیمارستان جدید سرپل ذهاب نیز توسط خیرین کاشان در حال ساخت است و حداکثر تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

هاشمی با تاکید بر ضرورت ساخت و تکمیل بیمارستان ثلاث باباجانی، گفت: یک بیمارستان نیز در ثلاث باباجانی باید ساخته شود که دائما درحال پیگیری هستیم و چنانچه موانع و مشکلات قانونی آن برطرف شود، با کمک استاندار کرمانشاه ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از خوش شانسی‌های دولت در مبحث وقوع زلزله کرمانشاه، حضور یک استاندار باتجربه، با انگیزه، مقتدر و دلسوز در این استان است که با مدیریت خوب توانست دولت را در بسیاری امور کمک و همراهی و از طرفی مشارکت همه را جلب کند. نمایندگان مجلس نیز کمک‌های زیادی کردند. بنابراین تلاش هریک از دست اندرکارانی که یاری کردند تا از این بحران عبور کنیم، ستودنی است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوارم حوادثی مانند زلزله در هیچ نقطه ای از ایران تکرار نشود. زلزله اخیر در کرمانشاه نشان داد که اگر درست عمل می‌کردیم و خانه‌ها مقاوم بود، بر سر مردم ویران نمی‌شد؛ لذا دولت و مجلس باید کمک کنند تا خانه‌ها و سایر بخش‌هایی که از مقاومت و ایمنی لازم برخوردار نیست، مقاوم سازی شود؛ چراکه بار اقتصادی این ویرانی‌ها، چند ۱۰ برابر مقاوم سازی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: رخداد بلایای طبیعی دو بعد اقتصادی و روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنانچه خانه‌های مقاوم ساخته شود، در صورت بروز زلزله نیز خسارت جانی و مالی و روانی کمتری وارد می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان در مناطق زلزله‌زده یکی پس از دیگری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: عملیات اجرایی ساخت بیمارستان روانسر نیز به زودی آغاز می‌شود و امیدوارم بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. ساخت بیمارستان پاوه نیز تقریبا به اتمام رسیده و چنانچه نواقص موجود از سوی وزارت راه و شهرسازی برطرف شود، بلافاصله تجهیز و آماده بهره‌برداری خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سرپل ذهاب ، زلزله
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان