تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۷
وزیر کار:

تا وقتی که ماشین تولید فقر در کشور فعال است، فقرزدایی به جایی نمی‌رسد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌ها و منابع سازمان بهزیستی برای شفافیت بیشتر باید به اتاق شیشه‌ای انتقال پیدا کند، گفت: تا وقتی که ماشین تولید فقر در کشور فعال است هر چه فقر زدایی کنیم به جایی نمی‌رسیم.

وزیر کار: تا وقتی که ماشین تولید فقر در کشور فعال است هر چه فقر زدایی کنیم به جایی نمی‌رسیم

رویداد۲۴  محمد شریعتمداری در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد کارنامه درخشانی از دولت در سازمان بهزیستی بودیم، افزود: آنچه در دوران پیشین در بهزیستی اتفاق افتاده امروز با سند و مدرک و هم از زبان شرکای اجتماعی سازمان به عنوان صاحبان اصلی آن قابل شنیدن است. افتخار می‌کنیم که در سازمان بهزیستی خدمت می‌کنیم و آقای بندپی مدیریت این سازمان را برای سال‌های متمادی بر عهده داشتند.

وی با بیان اینکه معتقدم خدمت در این سازمان نعمت الهی است اظهار کرد: ممکن است آقای قبادی دانا را همه حاضران به قدر کفایت نشناسند چرا که ایشان فردی دانشگاهی و فرهیخته و از چهره‌های جوان هستند.

وی افزود: با این وجود از بین ۱۵ نفری که از داخل و خارج سازمان برای این سمت مورد بررسی قرار گرفتند وجود وی را برای بهزیستی نافع تشخیص دادم و بعد از تایید رئیس جمهور حکم ریاست این سازمان را برای آقای قبادی دانا ابلاغ کردم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: زمانی که پیشنهاد ریاست این سازمان را با آقای قبادی دانا در میان گذاشتم به او گفتم که من کلید بهشت را به شما تقدیم کردم و باید از فرصت حضور در این سازمان برای رستگاری استفاده کنیم. حضور در سازمان بهزیستی راه میان بر به بهشت است.

وی با تاکید بر اینکه مددجویان سازمان بهزیستی نیازمند نگاه ترحم آمیز نیستند تصریح کرد: آن‌ها گاهی توانمندی‌های زیادی دارند. گاهی اگر افرادی که با ظاهر سالم را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این افراد از توان یابان نیز توانمندی‌های کمتری دارند.

شریعتمداری با اشاره به فعالیت ماشین تولید فقر در کشور توضیح داد: با وجود فعالیت این ماشین هر چه فقرزدایی کنیم باز هم به جایی نمی‌رسد بلکه باید تولید فقر را متوقف کنیم.

وی با تاکید بر فعالیت سازمان بهزیستی در اتاق شیشه‌ای به منظور ایجاد شفافیت در روند فعالیت‌های این سازمان توضیح داد: با شفاف سازی در مورد منابع و فعالیت‌ها می‌توان از منابع محدود هم به درستی استفاده کرد. هیچ بهانه‌ای برای عدم شفافیت در وزارت رفاه پذیرفته نیست و این مسئله شامل حال بهزیستی نیز می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر بومی گزینی و نداشتن نگاه قومیتی برای انتصابات در سازمان بهزیستی نیز گفت: باید شایسته سالاری را مد نظر قرار دهیم.

شریعتمداری با تاکید بر جوان گرایی نیز توضیح داد: اگر چه عزیزان بازنشسته و دارای سوابق زیاد بر سر ما جای دارند، اما باید از تجربیات آن‌ها برای پیشبرد امور استفاده کنیم. جوان گرایی باید توسعه پیدا کند و جوانان در جایگاه‌های مشورتی و مطالعاتی از نظر یا تجربه‌ها استفاده کنند. با این کار امید به جامعه بر می‌گردد و حتی با منابع محدود کار جلو می‌رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بهزیستی مترادف با رنج و درد نیست افزود: بهزیستی باید مترادف با رفاه و زندگی سازگار با جامعه برای معلولان و تمام اقشار ضعیف جامعه باشد.

به گفته شریعتمداری، در حال حاضر حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول، ۶۰۰ هزار سالمند، یک میلیون مستمری بگیر، ۱۹۰ هزار زن سرپرست خانوار، ۱۱۷۳ مرکز توانبخشی روزانه، ۷۵۳ هزار کودک، ۲۳۰۰ مرکز درمان اعتیاد و ۵۰۰ هزار معتاد خدمت بگیر زیر نظر سازمان بهزیستی قرار دارند که انجام این اقدامات بدون شرکای اجتماعی امکان پذیر نیست.

در ادامه این مراسم وحید قبادی دانا رئیس جدید سازمان بهزیستی نیز با بیان اینکه ۱۷ تا ۱۸ هزار کارگری که صدایی برای شنیده شدن ندارند و تعداد زیادی از کودکانی که پایش سلامت شدند اموری مرتبط با سازمان بهزیستی دارند، گفت:‌ای کاش امکان حضور ۲۲ هزار پرسنل سازمان بهزیستی در این مراسم وجود داشت. فعالیت سازمان بهزیستی باید به سمت علمی‌تر شدن حرکت کند و از همین جا دست تمام کسانی که به محرومان خدمت می‌کنند را می‌بوسم.

وی با تاکید بر استفاده از تمام پتانسیل‌های خارج از سازمان بهزیستی از جمله ظرفیت اساتید دانشگاهی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های مهم سرمایه گذاری باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد؛ چرا که این حوزه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه قانون در کشور کم نداریم؛ اما اجرایی کردن این قوانین است که باید اهمیت داشته باشد اظهار کرد: به کار بستن این قوانین و دانش‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد. برای مثال پیاده کردن نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی می‌تواند به جنبه پیشگیری از آسیب‌ها و تمام اقشار جامعه کمک کند. همچنین باید بر فعالیت‌های اجتماع محور و خانواده محور نیز تاکید کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مردم توضیح داد: یکی از مهمترین مسائل بحث شفافیت است. باید از موازی کاری‌ها پرهیز کنیم و به همین دلیل دست همکاری را به سمت تمام دستگاه‌های کشور دراز می‌کنم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان