تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۷
ستاره‌های بی‌تکرار فوتبال جهان؛

نام‌دارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکس

جهان فوتبال در سال ۲۰۱۸ شاهد خداحافظی برخی از ستاره‌ها و بزرگان خود بود که هرگز جای خالی‌شان پر نخواهد شد.
رویداد۲۴ در سال ۲۰۱۸ نیز مانند سال‌های گذشته برخی از بازیکنان نامدار دنیای فوتبال برای آخرین بار به میدان رفتند و کفش‌هایشان را آویختند. ستاره‌هایی که پس از ترک تیم‌های بزرگ خود تصمیم گرفتند در تیم‌های کوچک‌تر به فوتبال خود پایان دهند. برخی از آن‌ها نیز به کشورشان بازگشتند تا آخرین روز‌های بازی‌شان را در تیمی بگذارنند که فوتبال خود را شروع کرده بودند. در ادامه به ۱۲ بازیکن بزرگی که در سال جاری از فوتبال خداحافظی کردند اشاره می‌شود.

والدس
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسدر شروع سال نو میلادی ویکتور والدس دستکش‌هایش را آویخت. دروازه‌بان اسپانیایی دوران پر فراز و نشیبی در بارسلونا داشت. با این حال عناوین متعددی با تیم کاتالانی به دست آورد. او در حالی که ۳۵ سال داشت از طریق شبکه‌های اجتماعی خداحافظی‌اش را با جهان فوتبال اعلام کرد. والدس ۱۲ سال با پیراهن بارسا به میدان رفت و در این مدت شش بار قهرمان لالیگا شد و سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. همچنین در کارنامه‌اش دو سوپرجام اروپا، کوپا دل‌ری و جام جهانی باشگاه‌ها دیده می‌شود. او شش بار سوپرجام اسپانیا را بالای سر برد و توانست پنج بار جایزه سامورا را به دست آورد.

با این حال مهمترین افتخار‌های والدس با تیم ملی اسپانیا بود. او در سال ۲۰۱۰ فاتح جام جهانی آفریقای جنوبی شد و در یورو ۲۰۱۲ طعم قهرمانی را چشید. دروازه‌بان اسپانیایی در سال ۲۰۱۴ بارسلونا را ترک کرد و پا به تیم بزرگ دیگری گذاشت. او در منچستریونایتد موفق نبود و سپس به بلژیک رفت. یک فصل برای استاندارد لیژ بازی کرد و دوباره به انگلیس بازگشت. آخرین فصل حضور این دروازه‌بان در میادین با پیراهن میدلزبورو بود.

آیمار
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسعجیب‌ترین خداحافظی سال به پابلو آیمار تعلق داشت. هافبک آرژانتینی در تابستان ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی تیم زیر ۱۷ سال کشورش انتخاب شد، اما پس از یک و سال نیم تصمیم گرفت به میادین بازگردد. این در حالی بود که در سال ۲۰۱۵ پس از یک حضور کوتاه مدت در ریورپلاته به طور ناگهانی از فوتبال خداحافظی کرد.

آیمار بیست و چهارم ژانویه سال جاری در جام حذفی آرژانتین با پیراهن استودیانتس برابر بلگرانو قرار گرفت و در کنار برادرش آندرس، آخرین بازی‌اش را در زادگاهش، ریوکوارتو انجام داد. او در ترکیب اصلی حضور داشت، اما دقایقی پس از شروع نیمه دوم با تشویق هواداران برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

هافبک آرژانتینی فوتبال خود را در ریورپلاته شروع کرد و در زمستان ۲۰۰۱ به والنسیا پیوست تا دوران درخشانش را در این تیم اسپانیایی سپری کند. قهرمانی در جام یوفا و لالیگا از افتخارات آیمار با والنسیا بود. او سپس برای رئال سارگوسا به میدان رفت و پنج سال با پیراهن بنفیکا بازی کرد. او در پرتغال نیز قهرمانی در لیگ را تجربه کرد. بازیکن آرژانتینی در ۵۷۵ بازی باشگاهی ۸۸ گل به ثمر رساند و ۱۳۰ پاس گل داد. آیمار با آلبی سلسته در دو جام جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ حضور داشت، اما عناوینی که با آرژانتین به دست آورد به تیم‌های پایه برمی‌گردد.

کریک
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکس
۲۰ سال فوتبال بازی کردن در سطح اول لیگ برتر انگلیس کار آسانی نیست، اما مایکل کریک توانست این کار را انجام دهد. با این حال مشکل قلبی مانع از این شد هافبک انگلیسی باز هم بتواند با پیراهن منچستریونایتد به میدان برود. او آخرین بازی‌اش را در در سیزدهم می‌برابر واتفورد انجام داد که با پیروزی یک بر صفر تیمش به پایان رسید.

کریک ۳۶ ساله از سال ۲۰۰۶ برای یونایتد ۴۶۳ بازی انجام داد، ۲۹ گل به ثمر رساند و توانست ۲۴ پاس گل بدهد. او که یکی از اسطوره‌های اولدترافورد در یک دهه اخیر محسوب می‌شد توانست به همراه این تیم پنج قهرمانی در لیگ برتر، یک لیگ قهرمانان اروپا، یک لیگ اروپا، یک جام جهانی باشگاه ها، یک اف‌ای کاپ و سه جام اتحادیه به دست آورد.

هافبک انگلیسی با تیم ملی دو جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ را تجربه کرد که تیمش ابتدا در مرحله یک چهارم و سپس در یک هشتم نهایی حذف شد. او در ۳۴ بازی ملی‌اش هرگز گلی به ثمر نرساند.

موتا
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسدیگر بازیکن بزرگی که در سیزدهم می‌از فوتبال خداحافظی کرد تیاگو موتا بود. او پس از ۱۸ سال فوتبال حرفه‌ای تصمیم گرفت در ۳۵ سالگی کفش‌هایش را بیاویزد. بازیکن برزیلی در کشور‌های اسپانیا، ایتالیا و فرانسه درخشید و نامش را در تاریخ فوتبال جاودانه کرد.

موتا فوتبال خود را از ۱۸ سالگی با تیم دوم بارسلونا شروع کرد. دو سال بعد توانست به تیم اول راه پیدا کند و در ۲۵ سالگی پیراهن اتلتیکومادرید را بر تن کرد. جنوا و اینتر مقصد‌های بعدی هافبک برزیلی بودند. او در تیم میلانی دوران درخشانی را سپری کرد و سپس با پاری سن ژرمن قرارداد امضا کرد تا فوتبالش را در فرانسه پایان دهد. در شش سال و نیم حضورش در تیم پاریسی ۱۹ جام را بالای سر برد و در ۲۲۸ بازی ۱۰ گل به ثمر رساند و ۱۵ پاس گل داد.

دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو لالیگا اسپانیا، یک لیگ ایتالیا، یک جام جهانی باشگاه‌ها و دو سوپرجام اسپانیا از دیگر عناوین این بازیکن بود. موتا که برای تیم ملی ایتالیا بازی می‌کرد تجربه نایب قهرمانی در یورو ۲۰۱۲ را دارد.

رونالدینیو
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسستاره برزیلی با نمایش‌های خیره کننده‌اش فوتبال‌دوستان را در طول دوران بازی‌اش به وجد آورد. مهاجم برزیلی از معدود بازیکنانی بود که در سانتیاگو برنابئو تحسین شد. نمایش درخشانش با پیراهن بارسلونا با توپ طلا در سال ۲۰۰۵ همراه شد و یک سال بعد توانست قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند. او همچنین در کارنامه‌اش قهرمانی در جام جهانی و کوپا لیبرتادورس را دارد.

رونالدینیو فوتبال خود را از گرمیو شروع کرد و پس از درخشش در پاری سن ژرمن توانست به اسپانیا برود. او سه سال نیز در میلان حضور داشت و دوباره به برزیل بازگشت. این اتفاق در سال ۲۰۱۱ رخ داد. "شاعر فوتبال" پیراهن فلامنگو را بر تن کرد و سپس به اتلتیکو مینیرو پیوست. در این تیم بود که توانست کوپا لیبرتادورس را فتح کند. مقصد بعدی این بازیکن کرتارو مکزیک بود تا این که دوباره به برزیل برگشت و برای فلومیننزه تا سال ۲۰۱۶ بازی کرد. پس از آن به کشور‌های متخلف جهان رفت، از او تقدیر شد و در تورنمنت‌هایی شرکت کرد. در نهایت ستاره برزیلی در ۳۷ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

مارکس
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکساسطوره فوتبال مکزیک در جام جهانی ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کرد. رافائل مارکس پس از ۲۲ سال با حذف تیم ملی کشورش اعلام کرد که دیگر در میادین حضور نخواهد داشت. مدافع مکزیکی تجربه پنج دوره حضور در جام جهانی را داشت، اما هرگز نتوانست مرحله یک چهارم نهایی این بازی‌ها را ببینید، چون تیم ملی کشورش هفت دوره پیاپی بود که در مرحله یک هشتم نهایی حذف می‌شد. با این حال در جام طلایی دو قهرمانی را به دست آورد و در جام کنفدراسیون‌های سال ۱۹۹۹ جام قهرمانی را بالای سر برد. او در ۱۵۳ بازی ملی ۱۸ گل به ثمر رساند و شش پاس گل داد.

مارکس برای تیم‌های اطلس، موناکو، بارسلونا، نیویورک رد بولز، لئون اف سی و ورونا بازی کرد و توانست ۲۱ عنوان قهرمانی کسب کند. با این حال دوران پرافتخارش به زمان حضورش در بارسا برمی‌گردد. او با تیم کاتالانی دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، چهار لالیگا، یک کوپا دل ری، سه سوپرجام اروپا، یک سوپرجام اروپا و یک جام جهانی باشگاه‌ها به دست آورد.

دمپسی
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسبرترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال آمریکا نیزدر این سال به فوتبال خود پایان داد. کلینت دمپسی پس از ۱۵ سال فوتبال حرفه‌ای تصمیم گرفت با پیراهن سیاتل ساندرز از فوتبال خداحافظی کند. این اتفاق در تابستان و در ۳۵ سالگی‌اش رخ داد.

مهاجم آمریکایی علاوه بر حضور در لیگ MLS و بازی برای نیوانگلند در لیگ برتر انگلیس نیز به میدان رفت. او دو دوره در فولام حضور داشت و در فصل ۱۳-۲۰۱۲ پیراهن تاتنهام را بر تن کرد. دمپسی در ۳۶۹ بازی باشگاهی ۱۳۷ گل به ثمر رساند.

این بازیکن به همراه تیم ملی کشورش تجربه نایب قهرمانی در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۰۹ آفریقای جنوبی را داشت. همچنین در سه جام جهانی آلمان، آفریقای جنوبی و برزیل بازی کرد. او در جام طلایی سه بار جام قهرمانی را بالای سر برد و در ۱۴۱ بازی ملی توانست ۵۷ گل به ثمر برساند.

تری
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسکاپیتان چلسی پس از ۲۳ سال حضور در میادین در اکتبر تصمیم به بازنشستگی گرفت. جان تری با وجود این که زندگی پر حاشیه‌ای داشت و چند رسوایی به بار آورد، اما هرگز اجازه نداد روی بازی‌اش اثر بگذارد و توانست افتخارات زیادی کسب کند. اسطوره آبی‌های لندن به همراه این تیم به فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۸ صعود کرد، اما یک پنالتی تعیین کننده را از دست تا از بالا بردن جام قهرمانی باز بماند، با این حال چهار سال بعد این عنوان را به دست آورد. او یک سال بعد نیز با شکست بنفیکا در فینال لیگ اروپا، قهرمانی در این بازی‌ها را تجربه کرد. مدافع انگلیسی پس از ۱۹ سال حضور در چلسی و پنج قهرمانی در لیگ برتر و اف‌ای کاپ، سه قهرمانی در جام اتحادیه و دو سوپرجام این تیم را ترک کرد. مدافع انگلیسی در ۶۷۵ بازی توانست ۶۵ گل به ثمر برساند.

تری آخرین فصل را در استون ویلا گذارند و در ۳۶ بازی تنها یک بار گلزنی کرد. مدافع انگلیسی با کشورش دو جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ و دو یورو ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ را تجربه کرد.

بوردیسو
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکساو دومین بازیکن بزرگ آرژانتینی بود که در این سال از فوتبال خداحافظی کرد. نیکلاس بوردیسو در ۳۷ سالگی و با ویترینی از افتخارات برای آخرین بار با پیراهن تورینو به میدان رفت. مدافع آرژانتینی فوتبال خود را در بوکاجونیورز شروع کرد و سپس به ایتالیا رفت تا برای اینتر، رم و جنوا بازی کند. در این مدت ۱۶ جام قهرمانی را بالای سر برد و پس از انجام ۵۷۹ بازی ۲۴ گل به ثمر برساند.

او هفتمین بازیکن آرژانتینی با بیشترین عنوان محسوب می‌شود. بوردیسو به همراه آلبی سلسته تنها دو جام به دست آورد. در سال ۲۰۰۱ قهرمان جام جهانی زیر ۲۰ سال شد و سه سال بعد مدال قهرمانی المپیک آتن را کسب کرد.

آرشاوین
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسآندری آرشاوین به عنوان ستاره در فوتبال روسیه مطرح شد، اما خیلی زود با سطح آرمانی‌اش فاصله گرفت و در نهایت فوتبالش را در قزاقستان (کایرات) به پایان رساند. مهاجم روسی در جام ملت‌های اروپا درخشید و به همین منظور فرصت حضور در بارسلونا را داشت، اما باشگاه زنیت نتوانست با تیم اسپانیایی به توافق برسد و آرشاوین راهی آرسنال شد. او در ۱۰۵ بازی تنها ۲۳ گل به ثمر رساند. سپس دوباره به روسیه و تیم سابقش پیوست و کوبان تیم بعدی‌اش لقب گرفت. بازیکن اهل لنینگراد هرگز نتوانست جام جهانی را تجربه کند حتی زمانی که روسیه میزبان این بازی‌ها شد و شایعه حضورش در این رقابت‌ها وجود داشت.

مهاجم روسی در مجموع ۱۵۰ گل برای تیم‌های خود به ثمر رساند و ۱۷ بار با پیراهن تیم ملی دروازه حریفان را باز کرد. او در یازدهم نوامبر سال جاری در ۳۷ سالگی در حالی از فوتبال خداحافظی کرد که در دقیقه ۵۴ دیدار کایرات و شاختار وارد زمین شد و با وجود این که تلاش کرد گلزنی کند یا حتی پاس گل دهد بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. او به همراه زنیت سه قهرمانی در لیگ، یک لیگ اروپا و یک سوپرجام اروپا به دست آورد.

دروگبا
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسمهاجم ساحل عاجی یکی از بهترین‌های جهان در این پست بود. دیدیه دروگبا در نهم نوامبر سال جاری با از شکست در فینال یونایتد ساکر لیگ آمریکا از فوتبال خداحافظی کرد. او که در تیم فینیکس رایزینگ پا به توپ بود نتوانست در آخرین بازی‌اش مانع شکست تیمش برابر لویسویل سیتی شود. ستاره آفریقایی دوران درخشانش را در چلسی گذارند. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در تیم لندنی حضور داشت و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. مهاجم ساحل عاجی برای تیم‌های مارسی، گالاتاسرای و مونترال ایمپکت نیز بازی کرد و در حالی در ۴۰ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد که توانست چهار قهرمانی در لیگ، سه جام حذفی، دو سوپرجام با چلسی به دست آورد. همچنین به همراه گالا قهرمانی در لیگ، سوپرجام و جام حذفی را برای یک بار تجربه کرد.

رهبر ساحل عاج، در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و ۲۰۱۴ برزیل حضور داشت و پنج جام ملت‌های آفریقا را تجربه کرد. او در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ جام قهرمانی را بالای سر برد و در مجموع ۱۰۵ بار به میدان رفت.

جو کول
نامدارانی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کردند +عکسآخرین بازیکنی که در سال ۲۰۱۸ از فوتبال خداحافظی کرد، جو کل بود. هافبک انگلیسی در چلسی دوران درخشانی داشت و توانست با این تیم در سال ۲۰۱۰ قهرمان لیگ برتر شود. کول پس از هفت سال آبی‌های لندن را به مقصد لیورپول ترک کرد و تنها یک فصل برای این تیم بازی کرد. هافبک انگلیسی در روز خداحافظی‌اش گفت: پس از ۲۰ سال بازی حرفه‌ای اکنون زمان آویختن کفش‌هایم رسیده است. ۷۱۶ بازی، ۱۰۴ گل برای هفت تیم بزرگ به ثمر رساندم که این افتخاری برای من است. به رویایم واقعیت بخشیدم.

کول آخرین روز‌های بازی‌اش را در آمریکا گذارند و دو سال با پیراهن تامپا بای رودیز به میدان رفت. هافبک انگلیسی در جام‌های جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ حضور داشت، اما عنوانی به دست نیاورد. او در ۵۶ بازی ملی تنها ۱۰ گل به ثمر رساند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رونالدینیو ، جان تری
نظرات شما
پیشخوان