تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۷
بررسی اثر آسیب‌های فضای مجازی بر آموزش عالی؛

فضای مجازی چقدر بر سطح علمی پایان نامه‌های دانشجویی تاثیر دارد؟

فعال صنفی آموزش و پرورش گفت: ابطال پایان نامه‌های سرقتی به اعتبار جامعه علمی می‌افزاید. پایان نامه‌های پولی نیز میزان علم و سواد دانشجویان را نشانه گرفته است.
فضای مجازی چقدر بر سطح علمی پایان نامه‌های دانشجویی تاثیر دارد؟
رویداد۲۴ دنیای اینترنتی و استفاده از جستجوگر‌ها تا چه حد بر سواد دانش پژوه‌ها اثر گذار است؟ سایه‌ای که فضای مجازی بر پایان‌نامه‌های دانشجویی دارد تا چه میزان می‌تواند سطح علمی جامعه را تهدید کند؟

محمد رضا نیک نژاد، فعال صنفی آموزش و پرورش گفت: فضای مجازی تکنولوژی است که در دسترس همگان بوده و اثرات مثبت و منفی آن در تمامی زمینه‌ها به چشم می‌خورد، بنابراین این فواید و مضرات در بخش آموزشی نیز مانند دیگر حوزه‌ها مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: بحث تهیه پایان نامه‌ها از طریق امکانات موجود در فضای مجازی را می‌توان از جنبه منفی و مثبت بررسی کرد بدین گونه که در بهترین حالت؛ می‌توان به گستره اطلاعات دقیق، جمع آوری اطلاعات با دسته بندی نامحدود، امکان فراهم کردن نتایجی با بازدهی تحقیقات میدانی و افزایش سرعت عمل اشاره کرد که در نهایت اثرگذاری جمع آوری اطلاعات کامل نتایج مفیدتری را در پی خواهد داشت.

نیک نژاد بیان کرد: جنبه منفی این موضوع بسیار پررنگ‌تر از بخش مفید آن دیده می‌شود که سرقت پایانامه‌های ادبی، علمی و ... در حال حاضر زاییده همین فضا‌ها است چرا که پایش و نظارت بر حجم وسیع اطلاعات در این فضا اندک و بسیار دشوار بوده بنابراین یک دانشجو ممکن است پایان نامه‌ای را که تحویل اساتید می‌دهد از روی اطلاعات میدانی نبوده و کپی کامل از مراجع مجازی باشد.
فضای مجازی چقدر بر سطح علمی پایان نامه‌های دانشجویی تاثیر دارد؟
فعال صنفی آموزش و پرورش ادامه داد: ابطال پایان نامه‌های سرقتی به اعتبار جامعه علمی می‌افزاید. این در حالی است که پایان نامه‌های پولی نیز میزان علم و سواد دانشجویان را نشانه گرفته بطوریکه به دلیل دسترسی آسان به منابع، تنها با یک کپی پیست ساده، دانش علمی خود را در قالب پروژه تحویل اساتید می‌دهند که این امر در دراز مدت دانشجویان کم سواد رو به جامعه بر می‌گرداند.

نیک نژاد در پایان گفت: با باب شدن این گونه مسیرها، کیفیت آموزش در آموزش عالی کاهش پیدا کرده و تنها دانشجویان با صرف هزینه گا‌ها هنگفت مدارک خود را در پایان دوره دانشجویی بدون دانش کافی از رشته تحصیلی دریافت می‌کنند، اما نمی‌توانیم فضای مجازی را حذف کنیم بنابراین بهتر است استفاده درست از آن را به طور جدی به مردم کشورمان آموزش دهیم.
منبع: برنا
برچسب ها: پایان نامه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان