تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۷

ادای دِین

آساره کیانی روزنامه نگار در مطلبی درباره سخنرانی روحانی در سالگرد آیت الله نوشت: روحانی چاره‌ای جز ادای دین به هاشمی نداشته است.
رویداد۲۴ آساره کیانی: در حالی آقای روحانی در سخنرانی نیمه های دومین دور ریاست جمهوری‌اش، نامی از خاتمی نمی بَرد که در سخنرانی‌های پیش از انتخابات در هر مراسم و شهری کلمه به کلمه نام این رئیس جمور اسبق را با دقت و تاکید ادا می کرد. حسن روحان، رئیس جمهور، روز پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت دومین سالگرد درگذشت هاشمی برگزار شد، گفت: رای بالای دولتش را مدیون هاشمی می‌داند و در واقع، هاشمی رای داده و به مردم گفته رای بدهند که مردم، با رای بالا، او را انتخاب کرده‌اند.

به دوران پیش از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق و محبوبیت عجیب یک نفر روحانی اصلاح طلب بویژه در نسل جوان برمی‌گردیم؛ محبوبیتی که عملکرد اصلاحات هم تاثیری بر آن نداشت؛ عملکردی که سبب ایجاد یاس در مردمی شد که رای ندادند تا احمدی‌نژادی که هیچکس انتظارش را نداشت، رئیس جمهور شود و آن چنان کشور در تنگنا قرار بگیرد که باز کورسوی امیدی شود آن محبوبیت و با یک «تَکرار»، شوری عجیب به انتخابات برگرداند.

حالا به نظر می‌رسد که آقای روحانی، اصلاح طلب‌ها را فراموش کرده و این سوال مطرح است که اگر محمد خاتمی دو بار نمی‌گفت «تکرار»، این همه آدم امیدوار دوباره به دولتش رای می‌دادند؟

شواهد می‌گویند محبوبیت مقطعی آقایان هاشمی و روحانی مدیون خاتمی بوده است. در این مقال کاری به روحیه فعلی مردم نداریم. ظاهرا آنها این روزها از اصولگرا و اصلاح‌طلب، دل خوشی ندارند که البته بخشی از دلیل این را هم می‌شود در عملکرد همین اصلاح طلب‌های جدید یا معتدلین تازه سال، جستجو کنیم.

البته این فرض را هم نمی‌شود از دیده پنهان داشت که اصلاح‌طلب‌ها چاره و گزینه دیگری هم نداشتند که تصمیم گرفتند بروند سراغ ته مانده محبوبیت محمد خاتمی نزد مردم تا آن را هم دچار خدشه کنند.

با این همه روحانی چاره‌ای ندارد که با احساس فراوان و به کار گیری همه استعداد سخنوری‌اش، تمام پیشرفت‌های کشور را به هاشمی نسبت بدهد شاید شرایطی که در آن سخن می‌راند این را اقتضا می‌کند؛ از استخر فرح (که عده‌ای با اشاره به مرگ آقای هاشمی در استخر برای تهدید روحانی روی پلاکارد نوشتند) و صحبت‌های همین چند روز پیش فرزندان هاشمی از دلایل مرگ پدرشان و فشار‌هایی که روز به روز بر دولت حسن روحانی بیشتر شده سرانجام در این محیط، زمینه محدودی را فراهم آورده که روحانی با اخم فریاد بزند.
برچسب ها: سید محمد خاتمی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان