تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
عکس جعلی حاشیه‌ساز شد؛

دردسرهای انتشار یک عکس پس از سقوط هواپیمای ارتش

اندکی پس از ساعات اولیه وقوع حادثه سقوط هواپیمای بوئینک 707، تصویری از تنها خانومی که در این هواپیما حضور داشت منتشر شد اما این عکس متعلق یک پزشک بود که به دلیل تشابه اسمی به اشتباه پخش شد.
دردسرهای انتشار یک عکس پس از سقوط هواپیمای ارتش
رویداد۲۴ هفته گذشته هواپیما بوئینگ ۷۰۷ حامل بار گوشت "طرح مردم یاری" ارتش جمهوری اسلامی ایران هنگام فرود اضطراری در فرودگاه فتح از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار سانحه شد.

کشته شدگان ۱۵ مرد و ۱ زن بودند. همچنین یک ویلا در نزدیکی محل حادثه کاملا تخریب شد و به چند واحد مسکونی آسیب جدی وارد شده است. ۷۰۰ لاشه گوسفند نیز از هوپیما خارج شد. بعد از این حادثه بسیاری از مقامات پیام تسلیت دادند. شبکه‌های اجتماعی هم پر شد از اخبار این حادثه و پیام تسلیت کاربران.

اندکی پس از انتشار خبر سقوط اسامی درگذشتگان منتشر شد. اما در میان درگذشتگان دو اسم پیش از بقیه مطرح شدند؛ سرمهماندار فریدون شیخی و مریم زارعی نژاد.

از همان ساعات اولیه پس از وقوع این حادثه نام یک زن جوان هم بین کشته‌شدگان این حادثه دیده می‌شد: مریم زارعی نژاد؛ این زن ٣٥ ساله به‌عنوان مسئول خرید فرودگاه پیام، از کشور قرقیزستان عازم کشور بود. دختری که تازه وارد پنجمین سال حضورش در صنعت هوایی کشور شده بود، اما این حادثه تلخ خیلی زود مهر پایانی شد بر پرونده زندگی این دختر زد.

سهم مریم زارعی‌نژاد از همه این اخبار و گزارش‌ها فقط یک عکس کوچک پرسنلی بود؛ آنهم یک عکس "فِیک".

پیکر مریم هم مثل سایر کشته‌شدگان این حادثه پس از برگزاری مراسم رسمی برای تشییع و خاکسپاری به زادگاهش منتقل شد. روستای خور در چند کیلومتری شمال‌غرب هشتگرد، جایی بود که پیکر مریم برای همیشه در آن‌جا آرام گرفت. مریم در این روستا به دنیا آمد و حالا به گفته پدرش در همان زادگاهش هم به خاک سپرده شد. این پدر داغدار می‌گوید: «مریم خور را خیلی دوست داشت، خاطرات کودکی و کوچه باغ‌های این روستا همیشه ورد زبان مریم بود و ما هم او را در همان جایی که دوست داشت به خاک سپردم.».

گفتگو با صاحب واقعی عکس منسوب به مریم زارعی نژاد

پدر زارعی نژاد می‌گوید:«خواستگار زیاد داشت. اما همیشه می‌گفت: من با کارم ازدواج کرده‌ام. او عاشق کارش بود، پرواز را خیلی دوست داشت».
دردسرهای انتشار یک عکس پس از سقوط هواپیمای ارتش
ماجرای عکس منتشره از مریم زارعی نژاد چه بود؟
بعد از انتشار خبر درگذشت مریم زارعی نژاد برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها با انتشار یک عکس اشتباه موجب نگرانی خانواده و بستگان صاحب واقعی عکس شدند. عکس منتشره در واقع تصویر خانم پزشکی به نام مریم زارعی نژاد است که صرفا با خانم حاضر در پرواز تشابه اسمی دارد.

قضیه وقتی جدی‌تر شد و بر نگرانی دوستان و بستگان خانم زارعی نژاد افزود که «برخی از سایت‌هایی که مجوز فعالیت در ایران ندارند به این عکس و حضور یک خانم در پرواز بی دلیل شاخ و برگ سیاسی و امنیتی دادند».

دکتر مریم زارعی نژاد، متخصص داخلی، فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشنگاه علوم پزشکی یاسوج از مشکلاتی که در این مدت برایش پیش آمده می‌گوید که در ادامه می‌خوانید:

متاسفم برای اتفاقی که برای خانم زارعی نژاد افتاده است؛ من به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم. یکی دور روز بعد از حادثه بعضی از سایت‌ها خبر درگذشت تنها خانم حاضر در پرواز را با عکس من منتشر کردند. عکس پرسنلی من در گوگل وجود داشته و این سایت‌ها بدون هیچ بررسی درستی عکس من را به جای خانم زارعی نژاد که در پرواز حاضر بودند منتشر کردند.

عده‌ای از دوستان، آشنایان و اقوام عکس را دیده بودند، به خانواده زنگ زدند و جویای حال من شدند. خوشبختانه خودم زودتر خبردار شده بودم و به مادرم زنگ زده بودم و خوشبختانه اتفاق خاصی نیافتاد. اما این خبر نگرانی بزرگی برای خانواده به وجود آورد. شب و نصف شب زنگ میزدند که ببیند من بودم یا نه.

متاسفانه دیشب خبردار شدم که برخی سایت‌ها با عکس اولیه که از من داشتند به سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان (که من فارغ التحصیل داخلی آن جا هستم) مراجعه کردند و با اطلاعات و مشخصات من که روی سایت موجود است مجددا به خبر شاخ و برگ‌های جدیدی داده اند.

با دانشگاه کرمان صحبت کردم قرار شد تکذیبیه بدهند. همچنین با حراست دانشگاه یاسوج صحبت کردم قرار شد به پلیس فتا هم شکایت کنیم.

امیدوارم این رفتار‌ها ادامه پیدا نکند و این عکس و خبر را بردارند. ساعت ۱۲ و نیم شب گذشته یکی از دوستانم زنگ زده و آنقدر نگران بود که صدایش از استرس می‌لرزید. این مساله واقعا باعث نگرانی همه شده است.

به هر حال ممکن است چنین اشتباهاتی پیش بیاید، اما یک سری از سایت‌ها هم از سایت‌هایی بودند که در داخل کشور مجوز فعالیت ندارند و شاخ برگ اطلاعاتی و سیاسی به مساله دادند!
 
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان