تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷

لهستان بی‌حیایی را از حد گذراند

وزیر امور خارجه لهستان از عدم دعوت نمایندگان ایران و روسیه به نشست ضد ایرانی ورشو خبر داد.

لهستان بی‌حیایی را از حد گذراند

رویداد۲۴ جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان امروز (دوشنبه) مدعی شد: ما نمایندگان ایران را دعوت نکردیم، چراکه باعث می‌شد نتوانیم مذاکراتی عادی داشته باشیم. ایرانی‌ها از زبانی استفاده می‌کنند که قبول آن در این مورد برای لهستان سخت است.

وی همچنین درخصوص موضع لهستان نسبت به برجام گفت: ما مخالف اتحادیه (اروپا) نیستیم. ما عضو این جامعه هستیم و هم‌ عقیده‌ایم که این توافق (برجام) نقش مثبتی ایفا می‌کند.

کژاپوتوویژ در ادامه اظهار کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به عنوان اولین مسئول از وجود نشست ورشو حول محور خاورمیانه مطلع ساخته است.

وی در ادامه ادعا کرد: در جلسات روابط خارجی اتحادیه اروپا گوش‌زد کردیم که اتحادیه اروپا نمی‌تواند در مقابل آمریکا در خاورمیانه بایستد و وانمود کند که توافق (هسته‌ای) با ایران پس از خروج کشور اصلی و با قطع رابطه شرکت‌های اروپایی با ایران، بدون تغییر باقی می‌ماند.

وزیر امور خارجه لهستان در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره حضور سرگئی لاوروف در نشست ضدایرانی ورشو می‌پرسید، گفت: روسیه اعلام کرده است که در این نشست شرکت نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: این مسئله نشان‌دهنده آن است که روسیه به این کنفرانس علاقه‌ای ندارد. جای شرم است، چراکه روسیه نقش بزرگی در خاورمیانه بازی می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته از قصد کشورش و لهستان برای برگزاری نشستی در ورشو برای بررسی وضعیت خاورمیانه خبر داد و گفت که تمرکز این نشست روی ایران قرار دارد. وی همچنین گفت که از کشورهای سراسر جهان دعوت خواهد شد تا در این رویداد حضور یابند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه پیش از آغاز نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل درجمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در نشست ورشو که قرار است با تمرکز روی ایران برگزار شود شرکت می‌کند یا نه؟ پاسخ داد: من در آن روزها قرار است در نشست اتحادیه آفریقا شرکت کنم. بنابراین، در روزهای برگزاری این نشست در بروکسل و حتی در اروپا حضور ندارم.

در این حین، فرانسه نیز اعلام کرده است که هیچ‌کدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد. همچنین آلمان و انگلیس تا بدین لحظه برای شرکت در این نشست تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، لهستان ، موگرینی ، پمپئو
نظرات شما
پیشخوان