تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷

عصر طلایی تلویزیون در آمریکا/ مشهورترین سریال‌های تلویزیونی هالیوود کدامند؟

در آمریکا چندین شبکه تلویزیونی عمومی فعالیت می‌کنند که برنامه‌های خود را به صورت رایگان در اختیار تماشاگران قرار می‌دهند. در میان این شبکه ها، ۵ شبکه تلویزیونی مشهورتر هستند.

i

رویداد۲۴ تلویزیون ایران مدت هاست بمبی در عرصه سریال سازی نداشته است و روز به روز مخاطب خود را بیشتر از دست می‌دهد. این گزاره شاید تکراری شده باشد، اما ضعف صدا و سیما در سریال سازی که انصافا قسمت عمده‌ای از بودجه کشور را می‌بلعد، این روز‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. روزگاری که کارشناسان رسانه در جهان آن را عصر طلایی تلویزیون لقب داده‌اند و هر سال با دستی پر، به رقابت با شبکه‌های دیگر برای جذب مخاطب بیشتر می‌پردازند.

در آمریکا چندین شبکه تلویزیونی عمومی فعالیت می‌کنند که برنامه‌های خود را به صورت رایگان در اختیار تماشاگران قرار می‌دهند. در میان این شبکه‌ها، ۵ شبکه تلویزیونی مشهورتر هستند.

i
شبکه ABC یکی از این شبکه هاست. از مجموعه برنامه‌های این شبکه، سریال‌های آناتومی گری (بیش از سیصد قسمت از پانزده سال پیش تا امروز) خانواده امروزی (بیش از دویست قسمت از ده سال پیش تا امروز)، و black ish (بیش از صد قسمت از پنج تا امروز) مشهورتر هستند و امسال نیز سریال والدین تنها از این شبکه با استقبال مردم مواجه شد. این تعداد قسمت فقط درباره خود سریال‌ها بود و شامل مجموعه‌هایی مثل درمانگاه خصوصی (که بیش از صد قسمت داشت) و ایستگاه ۱۹ که با بعضی شخصیت‌های فرعی سریال آناتومی گری ساخته شد، نمی‌شود.

سریال blackish هم وضعیتی مشابه دارد و سریال grownish در کنار آن ساخته می‌شود. نکته جالب اینکه سریال خانواده امروزی علی رغم اینکه درباره خانواده‌هایی با مفاهیم جدید مثل زندگی همجنسگراهاست، ایده ساخت سریالی در ایران با نام هفت سنگ بوده است که از صدا و سیمای ایران به نمایش در آمد. این شبکه برای سال ۲۰۱۹ نیز ۵ سریال جدید معرفی کرده است.

i
به گزارش رویداد۲۴ شبکه CBS یکی دیگر از شبکه‌های پنجگانه اصلی آمریکا به شمار می‌رود. این شبکه را با سریال‌هایی مثل مغز‌های جنایتکار (چهارده سال و بیش از سیصد قسمت) تئوری بیگ بنگ (دوازده سال و بیش از دویست و شصت قسمت) خون آبی (۹ سال و نزدیک ۲۰۰ قسمت) هستند. اما مشهورترین سریال این شبکه NCIS نام دارد که بعد از موفقیت آن چند سریال دیگر مثل NCIS: Los Angeles و ... تولید شدند و حالا بعد از شانزده سال بیش از نهصد و سی قسمت سریال تولید کرده است و همچنان یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون آمریکاست. این شبکه نیز برای سال ۲۰۱۹ پیش بینی آغاز ۵ سریال جدید را دارد.

i
شبکه CW شبکه‌ای است که جوانان و نوجوانان را هدف برنامه‌های خود قرار داده است. این شبکه مجموعه‌ای از سریال‌های ابرقهرمانی (پیکان یا arrow، فلش، سوپرگرل و افسانه‌های فردا) را در دست تولید و نمایش دارد که در مجموع در ۵ سال گذشته حدود ۵۰۰ قسمت سریال تولید کرده است. سریال ماوراالطبیعه با چیزی حدود سیصد قسمت و چهارده سال قدمت قدیمی‌ترین سریال این شبکه است و یک سریال جدید هم برای سال ۲۰۱۹ این شبکه معرفی شده است.

i
شبکه فاکس را شاید با انیمیشن مشهور آن به نام سیمپسون‌ها بشناسید. این شبکه هم مجموعه‌ای از سریال‌های متنوع دارد و مخاطبین ایرانی این شبکه را با دو اکشن مشهور آن یعنی فرار از زندان و ۲۴ و پرونده‌های مجهول می‌شناسند. این شبکه در سال‌های جدید سعی کرد با بازسازی این سه سریال همچنان در رقابت عرصه سریال سازی باقی بماند. سریال‌های امپراطور و گاتهام و انیمیشن‌هایی مثل مرد خانواده دیگر مجموعه‌های مشهور این شبکه هستند و برای سال ۲۰۱۹ نیز ساخت ۵ سریال جدید را در برنامه دارد.

i
شبکه NBC آخرین شبکه از مجموعه ۵ گانه شبکه‌های عمومی آمریکایی است. این شبکه از چند سال قبل مجموعه‌ای چهار گانه درباره شهر شیکاگو می‌سازد. مجموعه‌هایی درباره آتش نشان‌ها، پزشکان، پلیس ها، وکیلان شهر شیکاگو. قبل از این هم این شبکه تجربه سریال‌های نظم و قانون را داشت که از سی سال پیش تا امروز بیش از هزار و صد قسمت آن در سریال‌های مختلف به نمایش آمده است.

سریال نظم و قانون حدود ده سال پیش به پایان رسید، اما سریال نظم و قانون، واحد قربانیان ویژه هنوز بعد از بیست سال پخش می‌شود. این شبکه هم برای سال ۲۰۱۹ حداقل ۵ سریال جدید تولید خواهد کرد. ضمن اینکه امتیاز سریال بروکلین ۹۹ را از شبکه فاکس خریده است.  

i

تولیدات تلویزیونی آمریکا به این ۵ شبکه محدود نمی‌شوند. شبکه‌های کابلی و استریم نیز در این سال‌ها بخش مهمی از پخش سریال‌های تلویزیونی را بر عهده گرفته‌اند و سهم شبکه‌های رایگان را هر روز کاهش می‌دهند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان