تاریخ انتشار: ۰۶:۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا متهم ایران-کنترا، نماینده ویژه آمریکا در ونزوئلا شد؟/ تجربه تلخ آمریکای لاتین از دخالت‌های واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا از انتصاب الیوت ابرامز متهم ماجرای مک فارلین به عنوان مامور ویژه آمریکا جهت بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا خبر داد.
متهم ایران-کنترا، نماینده ویژه آمریکا در ونزوئلا شد/ تکرار تجربه تلخ آمریکای لاتین از دخالت‌های واشنگتن
رویداد۲۴ دولت ترامپ، الیوت آبرامز را به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا معرفی کرده است. مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا پس از به رسمیت شناختن دولت خودخوانده خوان گایدو، این دیپلمات ۷۱ ساله را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا معرفی کرد.
پمپئو گفته آبرامز او را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد ونزوئلا که قرار است در آن واشنگتن فشار لازم را برای شناسایی گایدو به عنوان رییس جمهور ونزوئلا اعمال کند همراهی خواهد کرد. تا کنون کانادا، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستا ریکا، پاراگوئه، اکوادور، گواتمالا و سازمان کشور‌های آمریکایی گایدو را به عنوان رییس دولت موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.
 

الیوت آبرامز  کیست؟

 
رویترز الیوت آبرامز را یک نئوکان معرفی کرده که سال‌ها از نقش آمریکا در جهان حمایت کرده است. او در دولت جرج بوش در ابتدا به عنوان کارشناس خاورمیانه در شورای امنیت و سپس به عنوان مشاور استراتژی دموکراسی جهانی خدمت کرده است.
 
اما نقش او در دولت ریگان بخش مهمی از کارنامه سیاسی آبرامز است. او مشاور وزیر خارجه در دولت ریگان بوده و در سال ۱۹۹۱ به جرم ارائه اطلاعات غلط به کنگره درباره پروژه ایران کنترا مجرم شناخته شد. مجرمیت او در دولت جرج بوش با عفو رییس جمهور برداشته شد.
 
ماجرای ایران–کنترا که به ماجرای مک‌فارلین یا ایران گیت نیز معروف است، یک رسوایی سیاسی است که در ایالات متحده آمریکا از ۲۰ اوت ۱۹۸۵ تا ۴ مارس۱۹۸۷ بمدت یکسال و نیم، در دور دوم ریاست جمهوری رونالد ریگان رخ داد. مقامات دولت ریگان به‌طور مخفیانه، با فروش تسلیحات به ایران، که در محاصره تسلیحاتی بود، کمک‌رسانی کردند.
 
آنها امیدوار بودند که بدین‌وسیله آزادی گروگان‌های آمریکایی را تضمین کرده و شورشیان کنترا‌های نیکاراگوئه را تأمین بودجه کنند. تأمین بودجه کنترا‌ها از سوی دولت آمریکا بر اساس لایحه بولند، از سوی کنگره ممنوع اعلام شده بود.

برای بسیاری از ناظران در آمریکای لاتین، نام آبرامز را با انکار فاجعه الموزوت در السالوادر در سال ۱۹۸۲ که به کشته شدن صد‌ها غیر نظامی توسط دولت منجر شد گره می‌زنند.

فاجعه الموزوت در نزدیکی روستایی با همین نام در دسامبر ۱۹۸۱ در السالوادور رخ داد زمانی که ارتش سالوادوران ۸۰۰ غیر نظامی را در جریان جنگ داخلی به قتل رساند. دولت سالوادوران بعد‌ها در سال ۲۰۱۱ از این فاجعه عذرخواهی کرد.
 
در جریان این درگیری گروه‌های چریکی چپ وارد درگیری با دولت راست‌گرای وقت شدند که در نهایت گردان «آتلاکاتل» که با سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا در ارتباط بود، اقدام به قتل عام نزدیک به هزار شهروند السالوادری به شیوه تجاوز به قربانیان و به آتش کشیدن آن‌ها می‌کند.
 
آبرامز در گزارش خود به کمیته سنا درباره کشته شدن صد‌ها السالوادوری گفته بود این گزارش‌ها قابل استناد نیست.
 
به گزارش ایندیپندنت انگلیس، در سال ۱۹۹۳ بعد از تحقیقات کمیته حقیت یاب سازمان ملل، ۲۲ هزار جتابت در جریان جنگ داخلی السالوادور شناسایی شد که ۸۵ درصد این جنایت‌ها به ارتش راست گرای وابسته به دولت ریگان منتسب شد.
 
این در حالی است آبرامز در این باره گفته دستاورد‌های ریگان در السالوادور یکی از درخشان‌ترین دستاورد‌های دولت بوده است.
 
پولتیکو در گزارشی نوشت الیوت آبرامز یک سیاستمدار نومحافظه‌کار جنجالی است و انتصاب او در حالی انجام شده که بحران در ونزوئلا طی سه روز اخیر تشدید شده و آینده سیاسی این کشور همچنان در ابهام قرار داشته است.

ابرامز سه روز پیش از انتصابش در دولت ترامپ از رهبر مخالفان ونزوئلا به طور علنی به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا حمایت کرد و به همین دلیل او را عامل پیگیری کودتا در ونزوئلا خوانده‌اند که می‌تواند کار نیمه تمام در کاراکاس را یکسره کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان