تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷

چکیده‌ای از مصوبات کمیسیون تلفیق

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

رویداد۲۴ اعضای کمیسیون تلفیق که متشکل از ۴۵ نفر از نمایندگان هستند، مطابق ماده ۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد‌های رسیده از کمیسیون‌های تخصصی مجلس درباره بودجه سال ۹۸ را با دقت نظر و در زمان کافی، بررسی و برای تصویب در صحن علنی مجلس آماده می‌کنند.

با توجه به بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده، در حوزه رفع فقر مطلق، هدف‌گذاری‌هایی در بودجه ۹۸ شده است که هم مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تامین شود و هم افرادی که احتمالاً درآمد‌هایی کمتر از مستمری کمیته امداد و بهزیستی دارند نیز با رقمی که در بودجه پیش‌بینی شده تحت حمایت قرار بگیرند. در راستای رویکرد‌های حمایتی هرچه بیشتر از اقشار آسیب‌پذیر و به منظور الگوی مصرف مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی برای یک بار از پرداخت هزینه صدور پروانه ساخت، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه انشعاب آب، برق و گاز معاف شدند.

جهت اشتغال‌زایی و ضرورت رونق آن، مسکن می‌تواند سرعت خوبی برای این کار ایجاد کند و سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده شهر‌ها و توجه به صنایع دستی می‌تواند به هدف اشتغال‌زایی کمک قابل توجهی کند و با توجه ویژه به کار‌های پژوهشی و دانشگاهی با هدف اینکه نیاز روز کشور به دانش در زمینه‌های مختلف را تأمین شود سعی بر این بوده است این موارد که رییس محترم مجلس نیز با حضور در کمیسیون بر آن تاکید داشتند تا حد امکان در لایحه بودجه لحاظ گردد.

با توجه به قانون برنامه در حوزه اشتغال مکلف به ایجاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل هستیم. در بودجه سال ۹۸ بیش از یک میلیون شغل پیش‌بینی شده که عمدتاً در حوزه مسکن، اعم از مسکن اجتماعی و روستایی است. ایجاد اشتغال در بخش بافت‌های فرسوده و بخش‌های دیگر اقتصادی، مواردی است که باید انجام شود.

از موارد دیگری که در بودجه ۹۸ لحاظ گردیده است، ۴۵ هزار میلیارد تومان اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای بنگاه‌های تولیدکننده کالا‌های مورد نیاز کشور است و همچنین ۳۶ هزار میلیارد تومان برای بخش بیمه، درمان و حوزه سلامت پیش‌بینی شده است.
مهار تورم یکی دیگر از اولویت‌ها است، اگرچه از دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم، مهار و کنترل تورم بوده، اما پس از شوکی که از جانب تحریم‌ها به اقتصاد کشور وارد شد، با افزایش تورم مواجه شدیم. در این خصوص، هدف‌گذاری‌هایی در بودجه صورت گرفته است از جمله اینکه ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی و دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌بینی شده است.

منابع اختصاصی و شرکت‌ها در بخش منابع عمومی می‌گنجند که اکنون در کمیسیون تلفیق بررسی گردیده است و در بخش مصارف نیز هزینه‌های جاری رقمی معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نرخ رشد کلی آن نسبت به سال قبل، ۹ درصد است و البته، تنها بخش رشد یافته، رشد ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد است. از طرفی، دو هزار میلیارد تومان نیز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی در حوزه درآمد مالیاتی، ۱۲۶ هزار میلیارد تومان است، در واقع با بررسی‌های انجام شده، کسب این میزان درآمد مالیاتی مورد انتظار است. همچنین در حوزه درآمد حاصل از صادرات نفت میانگین ۱.۵ میلیون بشکه در روز و قیمت هر بشکه ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است. بخشی از ارقام حاصل از درآمد نفتی و ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه توسعه به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود. البته قسمی از آن نیز برای شرکت نفت و مابقی در کل بودجه تقسیم خواهد شد.

در بند الحاقی دیگر از محل فروش فرآورده‌های نفتی، بازارچه‌های مرزی به نرخ فوب خلیج فارس مبلغ صد میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز مراسم اربعین لحاظ شد، این بودجه به نسبت ۵۰ درصد استان ایلام، ۲۵ درصد استان خوزستان و ۲۵ درصد استان کرمانشاه توزیع خواهد شد.

رویکرد حفاظت از محیط زیست و کاهش اثرات مخرب پسماند‌های مخرب محیط زیست از موضوعاتی بود که همه نمایندگان عضو بر روی اخذ عوارض از فروش کالا‌هایی که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود موافق بودند. بر این مبنا عایدات حاصل از این عوارض، برای بازیافت حاصل از همین کالا‌ها و ایجاد تأسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی هزینه می‌گردد که در راستای حفاظت و پاسداشت محیط زیست اقدامی ارزنده است؛ لذا در بند‌ی تبصره ۶ مقرر گردید از عوارض فروش کالا‌هایی که مصرف آن منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است که این درآمد در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست و بخش خصوصی برای ایجاد تاسیسات تبدیل پسماند به مواد و انرژی مصرف می‌شود.

جهت مدیریت مصرف در بخش نیرو به وزارت نیرو اجازه داده شد برای مشترکین پرمصرف، کنتور هوشمند نصب کرده و هزینه آن را به صورت اقساط از مشترکین دریافت کند تا اقدامی اثربخش در جهت اصلاح الگوی مصرف شود.

در بررسی بودجه سال ۹۸ سعی شده است تا حد امکان، اعداد و ارقام واقع‌بینانه دیده شوند و بر این اساس، موارد، مصوب گردد.

*عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی

نظرات شما
پیشخوان