تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

پهپاد‌های ترکیه‌ای در زرادخانه ارتش قطر/ اوکراین دومین کاربر خارجی هواپیما‌های بدون سرنشین ترکیه

رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که آنکارا ۶ فروند پهپاد از نوع 'بیرق دار تی بی ۲ ' و سه ایستگاه کنترل زمینی را به نیرو‌های مسلح قطر تحویل داده است.
پهپاد‌های ترکیه‌ای در زرادخانه ارتش قطر
رویداد۲۴ روزنامه 'وطن' ترکیه روز یکشنبه با اعلام این مطلب افززود: هواپیما‌های بدون سرنشین 'تی بی ۲' آماده استفاده در قطر هستند و نحوه استفاده از آن‌ها به قطری‌ها آموزش داده شده و ارتش این کشور نخستین کابران خارجی این پهپاد هستند و اوکراین هم دومین کشوری خواهد بود که از این پهپاد‌ها استفاده خواهد کرد.

قطر اواخر سال گذشته قرارداد خرید ۶ فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع بیرق دار تی بی ۲ را با ترکیه امضا کرد.

این قرارداد در حاشیه نمایشگاه تجهیزات دریایی دوحه - دیمدکس ۲۰۱۸ - به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد، طرف ترکیه‌ای متعهد شد هواپیما‌ها را طی یک سال در اختیار قطر قرار دهد و حمایت فنی و لجستیکی آن را به مدت دو سال برعهده داشته باشد.

بیرق دار تی بی ۲ در رسته هواپیما‌های تاکتیکی به شمار می‌آید که می‌تواند حتی در ارتفاع ۲۰ هزارپایی هم پرواز کند و نزدیک به ۱۵۰ کیلوگرم را حمل و ۲۴ ساعت متوالی در پرواز باشد همچنین قابلیت مخابره اطلاعات در شب را نیز دارد و می‌تواند که ماموریت دیده بانی، کشف و انهدام آنی اهداف را انجام دهد.

ترکیه امروز به یکی از مهم‌ترین کشور‌ها در تولید هواپیما‌های بدون سرنشین و جنگنده بدل شده و به مرحله صادرات رسیده است.
ترکیه و قطر در سال ۲۰۱۵ اجرای موافقت نامه همکاری مشترک در زمینه‌های آموزش نظامی را که در سال ۲۰۰۱ به امضای مقامات عالی دو کشور رسیده بود، آغاز کردند و بر این اساس موافقتنامه استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر در سال ۲۰۱۶ قابلیت اجرایی پیدا کرد.

با این حال روابط نظامی ترکیه و قطر پس از بحران خلیج فارس و قطع رابطه عربستان، امارات، بحرین و مصر با دوحه، وارد مرحله جدیدی شد به طوری که ترکیه پس از تحریم قطر نخستین پایگاه نظامی خارجی خود را در شهر دوحه پایتخت این کشور تاسیس کرد و پس از تاسیس این پایگاه نیروی نظامی به قطر اعزام کرد و در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار نیروی مسلح در این پایگاه دارد.

کشور‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند، ولی ترکیه با اعلام حمایت سیاسی و پشتیبانی استقرار نیروی نظامی، روابط خود را با قطر توسعه داد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: قطر
نظرات شما
پیشخوان