تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

بیانیه مداخله جویانه اروپا علیه ایران

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور یک بیانیه مداخله جویانه از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد. با این حال در این بیانیه بر حمایت اعضای اتحادیه از توافق هسته‌ای با ایران تاکید شده است.

بیانیه مداخله جویانه اروپا علیه ایران

رویداد۲۴ نکات کلیدی این بیانیه به شرح ذیل است:

برنامه جامع اقدام مشترک، از مولفه‌های کلیدی معماری منع اشاعه هسته‌ای در دنیا و دستاورد دیپلماسی چندجانبه است. 

اتحادیه اروپا از تداوم پایبندی ایران به اجرای موثر و کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای خود استقبال می‌کند.

اتحادیه اروپا درک می‌کند که رفع تحریم‌ها از جمله مولفه‌های اساسی برجام است و عمیقاً از اقدام آمریکا برای بازاعمال تحریم‌ها ابراز تأسف می‌کند.

شورای اروپا، از پیشرفت‌های حاصل‌شده برای انجام اصلاحات ضروری [در زمینه FATF] استقبال کرده و از ایران می‌خواهد طبق تعهداتش در برنامه اقدام FATF، قوانین لازم را تصویب و اجرا کند. 

این شورا، از تنش‌های رو به فزونی در منطقه و نقش ایران در آنها، از جمله ارائه کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی به بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان ابراز نگرانی می‌کند. 

این شورا از بابت دخالت نظامی ایران و تداوم حضور نیروهای ایران در سوریه نگرانی‌های جدی دارد.

اتحادیه اروپا متعهد است گفت‌وگوها به رهبری این اتحادیه با ایران را با هدف تداوم بخشیدن به نتایج ملموس و تقویت فضایی بهتر در منطقه ادامه دهد. اتحادیه اروپا نتایج تلاش‌هایی را که در چارچوب گفت‌وگوهای فعلی به رهبری این اتحادیه در مسائل منطقه‌ای انجام شده به رسمیت می‌شناسد. در همین راستا، اتحادیه اروپا از حمایت علنی ایران از گفت‌وگوهای سازمان ملل در سوئد که به توافق استکهلم منجر شد، استقبال می‌کند. 

شورای اروپا همچنین از بابت فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران نگرانی‌های جدی دارد و ایران را به اجتناب از این فعالیت‌ها به ویژه پرتاب موشک‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایرت دارند، دعوت می‌کند.

ایران به تلاش‌ها برای افزایش برد و دقت موشک‌های خود و همچنین افزایش شمار آزمایش‌ها و پرتاب‌های عملیاتی خود ادامه می‌دهد. این فعالیت‌ها بی‌اعتمادی‌ها را تعمیق کرده و موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شوند. 

شورای اروپا از ایران می‌خواهد تمامی تدابیر لازم را برای رعایت کامل تمامی قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت در زمینه ارسال موشک‌ها و فناوری‌ها و مواد مرتبط به بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه، اتخاذ کند.

اتحادیه اروپا از فعالیت‌های خصمانه‌ای که ایران در خاک چند کشور عضو اتحادیه انجام داده عمیقاً ابراز نگرانی می‌کند و در همین راستا تصمیم گرفته دو فرد و یک سازمان را در فهست تحریم‌ قرار دهد. 

اتحادیه اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران عمیقاً نگران است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان